AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #1 Skrevet 11. april 2018 Hei! Jeg er en adjunkt med PPU fra 2017 som søker jobber. Jeg har mellomfag i engelsk og historie og årsenhet i KRLE. Jeg har også mellomfag i pedagogikk. Saken er den at jeg får ikke jobbtilbud og lurer på om jeg må ta mer utdannelse? Jeg står mellom ta nordisk årsenhet eller norsk for fremmedspråklige elever. Hva er lurt å satse på? Hilsen Cerafina Anonymkode: 65d2d...015
Gjøksuppe Skrevet 11. april 2018 #2 Skrevet 11. april 2018 Det kommer vel an på hvilken elevgruppe du ønsker å undervise i norsk. Lærere med kompetanse i norsk som andrespråk er ettertraktet.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #3 Skrevet 11. april 2018 Jeg ville tatt norsk for fremmedspråklige. Ser en del av den type utlysninger for tiden. Anonymkode: 36220...49e
Cerafina Skrevet 11. april 2018 #4 Skrevet 11. april 2018 Jeg vil jobbe med ungdom 13 til 20 år. Er så i tvil her om hvilet fag jeg da bør velge videre. Norsk som andrespråk passer godt med engelsk mellomfag der jeg har fordypet meg i colonial and postcolonial literature. Hilsen Cerafina
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #5 Skrevet 11. april 2018 I forhold til arbeidsbyrden, ville jeg tatt norsk for fremmedspråklige. Jeg har selv melllmfag i engelsk og nordisk, og det er helt uoverkommelige rettebunker til tider. Å undervise i norsk er fryktelig mye jobb, ikke mulig for andre å forstå, man må erfare det. Og tro meg- det vil du ikke i kombinasjon med engelsk. Når det er sagt, må du ta det du er interessert i. Jeg kan ikke se at det du nevner av emner fra engelsken har så mye relevans for undervisning i norsk for fremmedspråklige... I nordisk vil du lære om språkhistorie, dialekter, grammatikk grammatikk, litteratur osv. Jeg vil tro at studerer du norsk for fremmedspråklige, vil det være mye fokus på språk og grammatikk, men også på hvilke utfordringer fremmedspråklige vil ha når de skal lære norsk, kanskje også med eksempler fra de vanligste språkene. Ville lest fagbeskrivelsen av hvert fag nøye, og valgt det du er mest interessert i. Men ville også tenkt over- ned nordisk vil du mest sannsynlig få hele klasser i norsk. Med norsk for fremmedspråklige vil du mest sannsynlig jobbe med enkeltelever eller mindre grupper av elever, med mindre du får jobb på skole med mottaksklasser. Anonymkode: 7f0b2...b1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå