Gå til innhold

Historie VG3 privatisteksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal ha denne eksamenen, hat begynt å lese litt, men noen tips til hva jeg bør lese og øve på? Noen spesielle historiebøker jeg burde kjøpe? Alle tips mottas med takk ;)

Anonymkode: 74ef4...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg liker portal bøkene best fordi de er mer oversiktlige. Jeg har bare lest et par-tre kapitler så har ikke så mye å bidra med foreløpig. 

Anonymkode: d0e74...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker portal bøkene best fordi de er mer oversiktlige. Jeg har bare lest et par-tre kapitler så har ikke så mye å bidra med foreløpig. 

Takker :) Du skal og ha samme eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det nyere eller eldre historie?

Anonymkode: e07a3...e8e

Det er his1002. Er vel nyere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei det er både nyere og eldre siden de to fagene er smelt sammen til ett nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å lykkes med nyere historie er en super bok, brukte den mye mer enn den vanlige historieboka når jeg gikk påbygg ifjor

Anonymkode: 5af59...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Let opp illustrerte tidslinjer for historiske hendelser, på nett for eksempel. Viktig å tenke hva som var forløpet, hva som skjedde, og hva som var ettervirkning av hendelsen. En annen viktig ting er å ha kontroll på ideologiene, samt viktige personer tilhørende.

Anonymkode: 0c8ff...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lykkes med nyere/eldre historie er veldig kort og oversiktelig. Likevel tror jeg det å kunne klare å se sammenhengene er det viktigste :) Hvis du skal snakke om feks vikingtiden kan det være en god plan å prøve å sammenlikne det med middelalderen og forklare hva som skiller de to :) På samme måte er det greit å kunne sammenlikne revolusjonene og hvordan de har påvirket hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holder på med samme nå, og jeg bruker boka Alle tiders historie. Veldig grei bok, men det er mye stoff. 

Bruker også en del videoer på youtube, det var en gang et menneske, dokumentarer på netflix, nrk osv. 

Anonymkode: a0d52...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.4.2018 den 11.20, mjauritz skrev:

Å lykkes med nyere/eldre historie er veldig kort og oversiktelig. Likevel tror jeg det å kunne klare å se sammenhengene er det viktigste :) Hvis du skal snakke om feks vikingtiden kan det være en god plan å prøve å sammenlikne det med middelalderen og forklare hva som skiller de to :) På samme måte er det greit å kunne sammenlikne revolusjonene og hvordan de har påvirket hverandre

Tusen takk. Synes det er sjukt mye stoff, men handler kanskje om å finne en strek mellom tidsperiodene,

Anbefaler du å lese boka eller se på videoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 12.4.2018 den 12.19, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på med samme nå, og jeg bruker boka Alle tiders historie. Veldig grei bok, men det er mye stoff. 

Bruker også en del videoer på youtube, det var en gang et menneske, dokumentarer på netflix, nrk osv. 

Er det den vg3 påbygg bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Boka*. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men den skiller mellom eldre og moderne historie, så om det kun er vg3 pensum du må kunne holder det å lese siste halvdel av boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men den skiller mellom eldre og moderne historie, så om det kun er vg3 pensum du må kunne holder det å lese siste halvdel av boka.

Ahh takker :)

Hva synes du har funka best for deg? Se på videoer? Føler personlig jeg får med meg mer om jeg ser på videoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fikk 5er i standpunkt i Historie uten å lese en eneste bok, men ved å se på disse videoene gjentatte ganger: https://profnick.weebly.com/historie-vg3.html Jeg kjenner flere som har brukt disse videoene og, og har fått gode karakterer. Hvis du i tillegg vil ha litt lese stoff kan jeg anbefale Alle tiders historie (veldig god digital utgave på Unibok.no).

Er det Historie VG3 studiespes. eller Historie VG3 påbygg, du skal ta? Slik jeg husker det fra når jeg gikk på videregående er både VG2 og VG3 pensum på Historie VG3 studiespes. eksamen. Dobbeltsjekk det! :-) 

Anonymkode: 8048b...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk 5er i standpunkt i Historie uten å lese en eneste bok, men ved å se på disse videoene gjentatte ganger: https://profnick.weebly.com/historie-vg3.html Jeg kjenner flere som har brukt disse videoene og, og har fått gode karakterer. Hvis du i tillegg vil ha litt lese stoff kan jeg anbefale Alle tiders historie (veldig god digital utgave på Unibok.no).

Er det Historie VG3 studiespes. eller Historie VG3 påbygg, du skal ta? Slik jeg husker det fra når jeg gikk på videregående er både VG2 og VG3 pensum på Historie VG3 studiespes. eksamen. Dobbeltsjekk det! :-) 

Anonymkode: 8048b...c1b

Setter enorm pris på dette, tusen takk :) Er det video med hele stoffet, 2.verdenskrig osv?

Jeg skal ta VG3 studiespess, altså his1002 ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen flere tanker? Evt som har hatt denne eksamnen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...