Gå til innhold

Oppdra barnet kjønnsnøytralt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann

Venter barn om tre måneder, og vi har tenkt å oppdra barnet kjønnsnøytralt. Altså blir det en gutt skal han selvsagt få et guttenavn osv, men vi vil bevisst forsøke å styre barnet minst mulig i henhold til kjønn og preferanser og slikt. Far er dels positiv. Jeg tenker at vi kjøper inn litt forskjellig typer klær og leker og oppfordrer venner og slikt som gjerne kommer med gaver, om at de også kan variere litt. Så har allerede kjøpt både nøytrale klær, og mer typiske jente og gutteklær. Der er far litt mer negativ. Han er positiv om gutten selv velger kjole, men mener at vi for eksempel ikke skal kle ham i det. 

Jeg frykter bare at om vi ikke gjør det og heller gjør det til et valg, vil han raskt likevel bli presset inn i de maskuline kjønnsstereotypiene. Jeg vil heller åpne med begge deler og så kan han selv få velge bort.

Men skulle gjerne hatt noen å dele litt erfaringer med, noen som gjerne har forsøkt å gjøre det samme tidligere. 

Anonymkode: 2743c...884

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjønnsnøytralt er feil ord her...

La barnet vokse opp naturlig. Man trenger ikke ha fokus på kjønn og stereotyper, men likestilling, empati og en haug av andre gode egenskaper.

Dere kan ha så mange teorier dere gidder om hvor spesielt barn dere skal få; Hun eller han kommer til å behandlet som alle de andre barna. Forhåpentligvis med respekt og forståelse fra barnehage, skole og samfunn for øvrig.

Det er ingen skam å være jente eller gutt. Det er en skam å mene noe annet!!!

Endret av Rotemor
  • Liker 43
Skrevet

Gutter er gutter, jenter er jenter.
Om dere faktisk klarer å være helt nøytrale (noe dere ikke vil klare, da det er tydelig hva du ønsker å oppnå med dette, og far er tydelig ikke enig, heldigvis) vil dere se hvor lite det har å bety.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hvor du vil, og all respekt til deg for det! Men vet ikke helt hva jeg tenker om å kle opp en babygutt i kjole... Det skaper så mye surr, overalt. Ikke minst for gutten når han blir større, og ser på barnebilder av seg selv. Trå varsomt. Selv om dere er nøytrale vil barnet alltid utvikle sin egen personlige stil. Ta bare de barna som er født i feil kropp, som hele veien har blitt behandlet som ett kjønn - men likevel føler seg som et annet kjønn. Plutselig blir bukser til kjoler og omvendt. Synes dette er noe barnet burde avgjøre på egenhånd, og frem til da, kle han i vanlige nøytrale klær. (Kjoler er ikke nøytralt på en baby gutt, misforstå meg rett nå, for jeg har et veldig åpent sinn!)

Anonymkode: 875ee...7f9

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med brukeren over. Jeg vokste opp med både biler og barbiedukker, men vil ikke kalle det kjønnsnøytralt, men bare at barn får lov til å velge selv hva de vil leke med uten å bli presset på ting. Jeg valgte både gutteting og jenteting, lærte meg å skru bil, snekre, bake, strikke og alt mulig annet. Jeg er derfor blitt en svært handy kvinne og mange vil nok kalle meg guttejente selv om jeg er feminin i utseende. Jeg ble aldri kledd i gutteklær, men fikk velge om jeg ville ha kjole eller bukse f.eks. Hva du kler barna i spiller liten rolle for hvordan de blir som person. Jeg elsket prinsessekjoler da jeg var barn, og samtidig elsker jeg jakt og fiske. 

Anonymkode: a3f94...a65

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

La nå gutter være gutter, og jenter skal få være jenter. 
Kan ikke fordra denne kjønnsnøytraliseringen. Barnet ditt evner ikke heller å reflektere over egen oppførsel før det er i tenårene...så at det skal få "finne sitt eget kjønn" er noe tull, og vil gjøre barnet mer forvirret enn selvsikker.

Anonymkode: fc4ca...409

• Liker 24
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Det er mulig disse koblingene kan være av nytte. Dette er ikke noe jeg er personlig opptatt av, men jeg leste en avisartikkel for er par dager siden om et par som tar dette veldig seriøst: 

https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/theyby-gender-neutral-child-parents-raise-couple-kyl-myers-zoomer-a8286876.html

http://www.raisingzoomer.com/

Endret av Overrasket
Skrevet

Kjønnsnøytrale klær er en ting, men ikke begynn å kle gutten deres i kjoler, skjørt og rysjer. Varier heller med leker. Vår gutt hadde masse rosa leker som baby. Vi har hatt ett bredt utvalg, fra duplo, klosser, biler, pusslespill osv. Han selv foretrekker biler, har alltid gjort det

• Liker 14
Skrevet

En ting er nøytrale ting, men å kle noen opp i veldig sterke identitetsmarkører, så påvirker du barnet heller enn å gi det sitt eget valg. Jeg skjønner behovet for å ta litt avstand fra den veldig kjønna virkeligheta (bare da vi vokste opp var det mange færre klare grenser), men å unngå rosa og blått er noe annet enn bevisst å kle en gutt i kjole fordi du vil at barnet skal være atypisk og annerledes. Det blir mer et forsøk å forme barnet enn å gi det frihet. 

• Liker 37
Skrevet

Klær er en måte å uttrykke sin identitet på og klesvalg og andre ytre egenskaper blir kanskje til som et resultat av den man er og ønsker å være. Tror det er vel så viktig hvordan dere som foreldre forholder dere til hverandre, andre mennesker og verden og hvilke holdninger dere har. Fremfor å gjøre dette til et slags prosjekt om kjønssnøytralitet så tror jeg det er vel så viktig å lære barnet at omgivelsene er trygge, stabile og at barnet er godt nok. Da vil barnets evne til og muligheter til å være fri, åpen mot andre mennesker og ha egne meninger og tørre å ta egne valg om det betyr å bruke kjole en dag eller ta med guttekjæresten hjem på filmkveld.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Gutter er gutter, jenter er jenter.
Om dere faktisk klarer å være helt nøytrale (noe dere ikke vil klare, da det er tydelig hva du ønsker å oppnå med dette, og far er tydelig ikke enig, heldigvis) vil dere se hvor lite det har å bety.

Er så utrolig enig med deg. Hva er greia med dette egentlig? Vi blir født forskjellig, og vi er forskjellig. Sånn er det bare, selv om mange av dere prøver å skape noe annet. 

Anonymkode: 7e5ff...1ba

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet faktisk er en realitet så forsvinner disse absurde ideene som dugg for solen.

Babyer blir til barn som skal sosialiseres. Foreldre kan fucke det til, eller bidra....

Anonymkode: 09dcd...c02

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Minlillelykke said:

Kjønnsnøytrale klær er en ting, men ikke begynn å kle gutten deres i kjoler, skjørt og rysjer. Varier heller med leker. Vår gutt hadde masse rosa leker som baby. Vi har hatt ett bredt utvalg, fra duplo, klosser, biler, pusslespill osv. Han selv foretrekker biler, har alltid gjort det

Men, kjoler og dill er jo ikke kjønnsnøytralt overhodet.

Anonymkode: a884e...907

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Vi har jo et samfunn med normer og regler. Om man vil det eller ei.

Jeg tenker at om du går i mot samfunnets normer FØR ungen på noen som helst måte klarer å reflektere over dette selv, kan du ende opp med å skape noen litt kjipe situasjoner. 

Sender du den treårige gutten i barnehage med kjole på, vil han få kommentarer og blikk. Ikke at kjole på gutt i seg selv er feil, men det kræsjer litt med hva samfunnet forventer og tenker om gutter. Det er jo det som kan være fellen, selv om 3åringen syns kjolen er fin. Greia er at han evner ikke å reflektere over kjønn, og vil ikke forstå det når han innser at han er annerledes. 

Jeg syns det er kjempebra at barn skal få velge selv. Leker og sånt; kjør på med dukker og biler. Men vær forsiktig med å forme barnets identitet og å skape en annerledes identitet når det ikke evner å forstå hva dette betyr. 

Du sender ikke barnet i truse og morgenkåpe i barnehagen eller på skolen fordi det en dag valgte å ha på det liksom. For å sammenligne litt. Det går jo helt fint, men det er de rundt som vil reagere, og barnet vil ikke forstå hvorfor. Reaksjonen fra de andre kan jo være grei den, og at de respekterer det. Men barnet vil jo likevel føle seg annerledes. Dessuten ser barnet at ingen andre går slik heller.

Spesielt når barnet begynner på skolen, vil det søke etter like grupper. En gutt vil søke etter gutter, en jente etter jenter. Så vil de få et ønske om å være lik sin gruppe, fks med klær. Så ukomplisert og enkelt tenker de. Og det syns jeg får være greit. 

Det viktigste er å oppdra barnet sitt som en snill, åpen, inkluderende person. Lær det om kjønn og at det ikke er forskjell. 

Men la det få vokse opp uten å føle seg så veldig annerledes. De fleste som ender opp som litt "alternative" tar den veien i ungdomsåra. Og om barnet deres tar et noe annerledes valgt mtp hobby, klær, e.l da, så får dere støtte det. 

Anonymkode: 2584b...5de

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Være åpne for hvilke ønsker barnet har for hva det vil ha på seg, hvilke leker det vil leke med eller ønsker seg. Jeg var veldig heldig og fikk velge slike ting stort sett selv. Det synes jeg er stort av foreldre når de lar barna være den de er. 

Anonymkode: 41c83...700

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kler ikke en liten guttebaby i kjoler. Det er da så langt fra kjønnsnøytral det går an. Hårspenner og kjole på en gutt på ett år? 

Så forbaska mye rart folk finner på. Når gutten blir stor nok til å si at han vil ha en kjole. Greit nok. 

Skal faren gå rundt i rosa kjoler som et forbilde? Og du i dress? Makan til idioti. Jeg vet om en gutt på fem år som har valgt å gå i kjoler og vil bli kalt prinsesse. Han får lov til det, og det er hans valg, og det er helt i orden.

Du vil med din måte gjøre ungen forvirret og presse ham inn i istedenfor å velge.

Kjøp ulike leker. La ham få lov til å velge selv. 

Anonymkode: d3965...22a

• Liker 27
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men, kjoler og dill er jo ikke kjønnsnøytralt overhodet.

Anonymkode: a884e...907

Slik jeg forstod det ts skriver har de kjøpt jentetøy, hvor barnefar ikke synes de skal kle gutten opp i kjoler, derav svaret mitt

AnonymBruker
Skrevet

Nei noe så teit. Du ser jo om det er han eller hun, når barnet er født. Slikt skaper bare forvirring.

Har barnet vagina er det jente, har barnet penis, er det gutt. Dette vet alle. Alt annet er vrangforestillinger.

Anonymkode: 79d2b...90d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du oppdrar en gutt "kjønnsnøytralt" så utsetter du han for omsorgssvikt. Gutter må oppdras til å bli menn. Ellers blir de ødelagte. Stakkars gutt! Uansett så høres det ikke ut som du er egnet til oppgaven å være forelder. 

Anonymkode: 5d774...314

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dere som lar f.eks gutter gå i kjole, er det noe dere vil de skal fortsette med i voksen alder? 

Anonymkode: 7e5ff...1ba

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...