AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #1 Skrevet 11. april 2018 Jeg har et hjemmeboende voksent barn. Hun er 27, høytfungerende atypisk autist. For noen måneder siden mistet hun jobben på grunn av nedbemanning, og har ikke lyktes få en ny fulltidsjobb etter det. Hun er tilkallingsvikar, og har ofte halve dager der, men hun har ikke den rutinepregede hverdagen hun behøver for å fungere optimalt. Jeg er hjemme på grunn av sykdom, har mye smerter, sover dårlig, hodet henger ikke med, og har egentlig stort behov for ro akkurat nå. Som jeg nevnte fungerer hun ikke optimalt nå på grunn av de manglende rutinene, hun er rastløs, stresset, og hun forstår ikke at jeg trenger pustepauser av og til. Hun snakker hele tiden! Alt hun leser i avisene, alle TV-program, alt hunden gjør ... alt må kommenteres. Sier jeg at jeg behøver noen minutter fred får jeg det, men da blir hun bare enda mer stresset og masete. Jeg prøver å være tålmodig, lyttende, engasjert, men merker til stadighet at jeg glir bort. Det blir mye hmm, Javel, det var da interessant osv, og så får jeg dårlig samvittighet, for det burde da være en glede å få tilbringe tid sammen med barnet sitt, men jeg blir bare sliten. Den dårlige samvittigheten gjør at jeg blir enda verre fysisk, fordi jeg presser meg mer enn jeg burde, og vi kommer inn i en vond sirkel. Jeg må komme ut av den vonde sirkelen, men det er ikke så lett. Noen som har noen gode råd til meg? Anonymkode: 8fdd5...a00
~white lady~ Skrevet 11. april 2018 #2 Skrevet 11. april 2018 Må hun bo hjemme hos deg? Hvis hun fungerer i jobb kan hun vel flytte for seg selv? 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #3 Skrevet 11. april 2018 Kan hun søke om støttekontakt? Anonymkode: 07576...ba3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #4 Skrevet 11. april 2018 Akkurat nå, ~white lady~ skrev: Må hun bo hjemme hos deg? Hvis hun fungerer i jobb kan hun vel flytte for seg selv? Hun må bo hjemme av flere grunner. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan hun søke om støttekontakt? Anonymkode: 07576...ba3 Nei, det kvalifiserer hun ikke til. Anonymkode: 8fdd5...a00
~white lady~ Skrevet 11. april 2018 #5 Skrevet 11. april 2018 Da er det vel ikke så mange andre muligheter enn å kreve fred og ro. Har hun ikke noe hun kan gjøre? Har hun venner? Dette er vel uansett forbigående, til hun får en fulltidsjobb igjen?
Trollmora Skrevet 11. april 2018 #6 Skrevet 11. april 2018 Kan dere søke om privat støttekontakt da? Dekke det selv eventuelt men for at hun får vært I aktivitet og du I ro?
sommermor Skrevet 11. april 2018 #7 Skrevet 11. april 2018 Jeg vet ikke om hun kan kvalifisere for BPA, brukerstyrt personlige assistenter ?
Gjest making.a.mess Skrevet 11. april 2018 #8 Skrevet 11. april 2018 Du kan sette klokkeslett på når du må være alene på rommet ditt eller stua. Lage en rutine på det. Eller kreve at hun går tur/er ute av huset til en viss tid.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #9 Skrevet 11. april 2018 3 minutter siden, sommermor skrev: Jeg vet ikke om hun kan kvalifisere for BPA, brukerstyrt personlige assistenter ? ?? Kanskje heller la være å kommentere om du har så lite kompetanse på feltet.. Her er det altså snakk om en velfungerende kvinne med atypisk høytfungerende autisme. Nei, hun kvalifiserer virkelig ikke til BPA. Til TS, skjønner godt at det er krevende. Håper hun finner ny jobb snart. Anonymkode: fa200...7e5 1
sommermor Skrevet 11. april 2018 #10 Skrevet 11. april 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: ?? Kanskje heller la være å kommentere om du har så lite kompetanse på feltet.. Her er det altså snakk om en velfungerende kvinne med atypisk høytfungerende autisme. Nei, hun kvalifiserer virkelig ikke til BPA. Til TS, skjønner godt at det er krevende. Håper hun finner ny jobb snart. Anonymkode: fa200...7e5 Hva er din egen kompetanse på feltet ? Endret 11. april 2018 av sommermor
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #11 Skrevet 11. april 2018 For en idiotkommentar..7e5. Hva vet du om denne jentas tilstand? Når hun av flere årsaker må bo hjemme. BPA var ikke et dumt forslag. Uansett så kvalifiserer hun nok ikke til det, da man skal være ganske plaget fysisk/ psykisk. Faste klokkeslett med «hvile» er nok lurt. Mellom 14 og 15 stille i huset eks. Anonymkode: ba197...d98
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #12 Skrevet 11. april 2018 En autist skjønner regel og rutiner. Så du får lage noen. Ro fra kl 21 på kvelden. Du skal ut å gå tur i parken en gang om dagen. Osv. Høres litt teit ut med så spesifisert for en så gammel dame. Men siden hun ikke klarer å bo alene så antar jeg at hun sliter med selvstendight og klarer seg alene Anonymkode: f3ef3...00d
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #13 Skrevet 11. april 2018 Ja, kan du foreslå noen rutiner for henne ute av huset? For eksempel gå så og så langt/treningstur fra klokken det til det hver formiddag, handle kl da, innom biblioteket og lese i 1,5 time tirsdag og torsdag. Noe sånt, som er helt vanlig og lurt og får henne ut av huset litt. Alle høyst normalfungerende kan også gå litt i frø hvis de bare er hjemme, og er de i tjueårene og bor med moren sin er det ikke rart det sliter på deg, uansett. Du har jo mange ting på en gang fir tiden. Anonymkode: 07576...ba3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #14 Skrevet 11. april 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun må bo hjemme av flere grunner. Nei, det kvalifiserer hun ikke til. Anonymkode: 8fdd5...a00 Hvis hun ikke kan bo for seg selv, så kvalifiserer hun til støttekontakt. Anonymkode: 20494...9ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå