Gå til innhold

Tror dere det blir verdenskrig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Verden er urolig.Hva tror dere? Hvor starter det?

Anonymkode: 19937...31c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er verdenskrig allerede. Ja jeg tror det kommer til å smelle skikkelig ikke.

Anonymkode: 5f5ba...201

AnonymBruker
Skrevet

I så fall, er det ingenting vi kan gjøre likevel. Jeg lever i dag. Morgendagen kjenner ingen. Gidder ikke gå rundt å bekymre meg.

Anonymkode: 281ae...501

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Verden er urolig.Hva tror dere? Hvor starter det?

Anonymkode: 19937...31c

Verden i dag er ikke spesielt urolig, og det er ikke den typen urolighet vi ser i dag som kan trigge hva man kan kalle en verdenskrig.

Dette betyr ikke at vi ikke kan komme til å se veldig blodige konflikter; tiden for internasjonale territoriale konflikter er i praksis over, men det er typisk borgerkriger der mennesker tar ut sin totale evne for ondskap og grusomhet. Og det er typisk denne typen konflikter vi ser nå.

Men vi har en del utviklinger i verden som kan bety mer fundamentale og eksplosive endringer, og gitt disse kommer opp, er det mye vanskeligere  å spå. Hva skjer for eksempel om California går under havet? Hva hvis vi får to til tre grader endret middeltemperatur feil vei i de matproduserende delene av verden, hva betyr det for mattilgangen.  Og hvordan takler vårt verdensamfunn hvis vi over natten ikke har mat til alle. 

Når jeg var ung, var trusselbildet noe helt annet. Og det er jo positivt: våre konflikttrusler var akutte, mens truslene mot livsgrunnlaget vårt var så  langsiktige at det var vanskelig å se dem. I utgangspunktet skulle alt være bedre nå.

(Og vi har opplevd en revolusjon. Da jeg var 15, var det velkjent at alle mennesker i verden primært måtte være veganere når vi ble så mange som vi er nå; istedet har vi større overskudd av mat nå enn da. Vi lever kansje på lån av framtiden, men vi lever godt. Og vi har fortsatt mulighetene til å løse morgendagens utfordringer. Men det er statistisk signifikante muligheter til at vi ikke får muligheten.)

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tror det brygger opp til verdenskrig.

AnonymBruker
Skrevet

På ingen verdens måte. Verden er stort sett roligere enn før, vi bare leser mer om uroen enn vi gjorde tidligere. USA og Russland kan krangle, men de er milevis unna noen krig, og Iran og Saudi-Arabia får ikke trukket inn hele verden selv om forholdet skulle forverre seg. USA og Kina er rivaler i handel, men militært er det ingen fare, og de er svært avhengige av hverandre også.

Nei, jeg tror overhodet ikke det nærmer seg noen verdenskrig. Det kommer til å være kriger fremover, og mange kommer til å dø, men det er ikke noen spesielt stor fare for en ny verdenskrig. Når det holdt under den kalde krigen holder det nå også, for å si det sånn.

Anonymkode: 0833e...0dd

• Liker 2
Skrevet

Med dagens infrastruktur og territoriale konflikter som druid er inne på så er sannsynligheten små for en verdenskrig slik som var under første og andre. 

Det vil derimot, bli en økning av cyber-krigføring hvor informasjon og personlig sikkerhet er den største trussel mot samfunnet og internett angrep mot vann forsyninger. 

Skrevet

Blir nok 3 verdenskrig men tviler på den blir som de to første. Tror det blir mer digitale angrep enn fysiske. Digitalt, da tenker på alt i fra blackmailing til hacking. Alt i dag er nesten avhengig av strøm og nettverk. Så blir nok det som blir påvirket. Land kommer nok til å true med å ta strømmen og da er det ingen kjære mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...