waco Skrevet 13. august 2002 #1 Skrevet 13. august 2002 Hallo, da jeg kjeder meg lett så var jeg inne på kongehuset sine nettsider. Der inne fant jeg et slektstre. Både kong Olav 5 og Harald den 5 er barn av fettere og kusiner. Men nok om det. Det jeg skulle frem til... hvorfor er Ari Behn utelukket? Mette-Marit er med, det er jo klart hun er jo kronprinsesse, men det besynderlige er at Alexandra som er gift med Joachim av Danmark er med, - og så lenge lenge hun får med bør jo Behn også, de plasserer seg likt i arverekkefølgen i hvert sitt kongehus, - og den norske ligger jo tross alt nærmere oss.... og hverkan han eller hun er jo ikke tronarving en gang? Kan noen forklare meg dette? Waco http://www.kongehuset.no/popup_slektstre.html
Gjest mettemo Skrevet 13. august 2002 #3 Skrevet 13. august 2002 Kanskje fordi fruen ikke er HKH lenger.Hvis du ser på bilde på forsiden er ikke brudeparet med på bryllupsbilde lenger.(Deres eget)De er klippet bort.
Gjest gurimalla Skrevet 13. august 2002 #4 Skrevet 13. august 2002 Eller de har kanskje vært trege til å oppdatere Familietreet?
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2002 #5 Skrevet 13. august 2002 ... men det besynderlige er at Alexandra som er gift med Joachim av Danmark er med, - og så lenge lenge hun får med bør jo Behn også, de plasserer seg likt i arverekkefølgen i hvert sitt kongehus, - og den norske ligger jo tross alt nærmere oss.... og hverkan han eller hun er jo ikke tronarving en gang? Alexandra vil bli dronning av Danmark dersom hennes mann blir konge. Men dersom Märtha skulle ta over den norske tronen i stedet for Haakon vil ikke Ari bli konge. Det er litt forskjellige regler ute og går. Kanskje det er grunnen? Og så er jo ikke Märtha kongelig høyhet lenger heller........ B.
LilliBlaze Skrevet 13. august 2002 #6 Skrevet 13. august 2002 Gurimalla har nok rett...de er nok trege med oppdateringen her.
Gjest sexysadie Skrevet 13. august 2002 #7 Skrevet 13. august 2002 At Michael er strøket ifra Kongefamiliens slektstre er neoe jeg driter en lang dag i ; men de er rimelig trege til å oppdatere sine websider der oppe i slottet!!
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2002 #8 Skrevet 13. august 2002 Jeg er ikke kongelig,men 7 menning etter kong Haakon. Vi har og Behn på slektstreet,men lang ut.Vel,en kan jo svare "ordentlig" når noen spør,i stedet for å si " det driter jeg i osv".La heller vær å svar da.Barnslig synes jeg dere er.
waco Skrevet 13. august 2002 Forfatter #10 Skrevet 13. august 2002 La meg forklare dere....jeg gikk selvsagt feil inn på kongesiden.... (den var linket fra engelske BBC)..... Dersom Martha ikke er HKH... så har det ingenting med saken og gjøre.... Astrid og Ragnhild er jo med... Og dette er er et SLEKTSTRE....ikke hvem som er kongelig til enhver tid. Hvorfor kan dere ikke heller gi meg et godt argument istedetfor å avfeie det som tøv.... Waco
Leo Skrevet 13. august 2002 #11 Skrevet 13. august 2002 Har sett på dette slektstreet jeg også (Ja, jeg kjeder meg....) og det beste svaret jeg kommer frem til er at dette er ufullstendig. Ser ut som de har forsøkt å lage en oversikt over hvem som har vært arveberettiget til og faktisk har arvet tronen(e) siden Victoriatiden, men de har jo ikke lykkes helt med det da... En annen løsning kan være at de forsøker å vise hvordan den britiske kongefamilien er knyttet til de nordiske kongehus og da må jeg vel si at de har lykkes bedre. Bare forslag fra min side
waco Skrevet 13. august 2002 Forfatter #12 Skrevet 13. august 2002 At både foreldre og besteforeldre har samme besteforeldre gjennom to generasjoner setter selvsagt sine spor..... det vil enda ta flerfoldige generasjoner før barna deres kan anses som normale. Og nå kan dere monarkidiggende la være å bli sure på meg. Det er ikke som har bestemt at de er ganske så innavla, det er jo bare å lese slektstreeet. Når tippoldeforeldrene dine som skulle vært lengt fra hverandre på slektstreet, dvs vært ved hvert av sine ytterpunkter... ja da er det mildes talt overraskende at det er en og samme personer. Vi må ha dette i betraktning når vi skal definere normalitet hos mennesker, som kjent har resten av oss (ikke blått blod) heldigvis mye bredere arvemasse enn den royalistiske familie. Waco
Kid-a Skrevet 14. august 2002 #13 Skrevet 14. august 2002 Jasså, ser at noen mener det er innavl i kongefamilien? Jeg synes de virker ganske så normale hele gjengen, jeg?! Iallfall fra utsiden, jeg kan ikke uttale meg om innsiden. Ingen av dem mangler armer og bein, så vidt jeg vet... så så til de grader innmari innavla kan de neppe være??? I den svenske kongefamilien har halvparten (minst) dysleksi, kanskje driver du og blander kortene nå, wacogutten? Nuvel, å si at det er innavl er kanskje å dra strikken litt over streken?
waco Skrevet 14. august 2002 Forfatter #14 Skrevet 14. august 2002 Christian IX og Loise fikk barna Alexandra og Fredrik VIII, de er begge besteforeldre til Olav V. Fredrik den VIII er også bestefar til Olavs kone Märtha. Dvs at Harald V har tre oldeforeldre som er en og samme person! Hvis ikke det er innavl så vet ikke jeg... Og slik går det i generasjon etter generasjon, selvsagt påvirker det en person særegenheter. Waco Stolt over å ha størst mulig spredning blant sine gener...
waco Skrevet 14. august 2002 Forfatter #15 Skrevet 14. august 2002 Vent det er mer! Alexandra og fetteren Fredrik VIII, fikk barna Maud og Haakon den VII... jepp dere gjetter riktig, foreldrene til Olav V.
Kid-a Skrevet 14. august 2002 #16 Skrevet 14. august 2002 Okei, okei, kanskje jeg har misforstått noe kraftig her, men... det er ikke innavl før noen blir født med misdannelser, feil eller mangler som følge av at foreldrene har for like gener (er i slekt)?! Dette vet vi vel ingenting om, lille venn??! Jeg ser at det er de samme folkene som er forfedre på begge sider, jada. Men det er ikke innavl riktig ennå?
waco Skrevet 14. august 2002 Forfatter #17 Skrevet 14. august 2002 Ordblindhet er jo arvelig, og den rare nesa som Victoria har... den finnes jo også hos Astrid...eller var det Ragnhild? Selv om vi ikke kan vise til dverger, så har f eks nærsynhet vært et fremtredende trekk, ihvertfall hos engelske familie... Waco
Lionda Skrevet 14. august 2002 #18 Skrevet 14. august 2002 Innavl er definisjonen på det å få "avle" innad i familien, dvs få barn med nære slektninger. Resultatet av innavl kan være at dersom denne familien har dårlige gener på et eller annet område, vil ikke disse dårlige genene bli satt til side av bedre gener utenfra, og misdannelser kan oppstå. Egentlig akkurat det samme som med oppdrett av hunder - enkelte raser får sine typiske misdannelser som et resultat av for liten variasjon i genmaterialet. Men altså - innavl er det uansett om resultatet er misdannelser eller ikke.
Kid-a Skrevet 14. august 2002 #19 Skrevet 14. august 2002 Takk for oppklaringen, kjære Lionda. Det var godt! Kanskje wacogutten har bittelittegranne rett allikevel, da... æsj, jeg som trodde jeg hadde rett. Men ble det ikke skrevet den norske kongefamilien?? Victoria er, så vidt jeg kan forstå, ikke en del av den? Nuvel... Jada, hun har rar nese... men at det er en misdannelse??
Reese Skrevet 17. august 2002 #20 Skrevet 17. august 2002 Blir det regnet som innavl når det er barn av kusine og fetter da? Det er jo lov selv i dag det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå