Gå til innhold

Hvor mye bestemmer stemor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye bestemmer stemoren over ditt barn? Og om det blir for mye, sier dere i fra? 

Anonymkode: a1f81...920

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det kun stefar, og han har like mye han skulle sagt som om han var far. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bestemmer på lik linje med far om hverdagslige ting. 

Skrevet

Her er det mine, dine og våre. Vi er likestilte. Noe annet ville vært vanskelig. Det hender til og med at min ekskone ringer til min kjæreste og spør henne til råds.

Min bonus er så integrert i flokken at jeg ikje kan behandle henne noe annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemor, og jeg bestemmer ingenting, men jeg har regler og slikt. Foreldrene må bli enige og bestemme, men går det utover meg på noen måter, så sier jeg ifra! F.eks moren kjøpte nye klær til barnet, og sa jeg måtte håndvaske de så de ikke ble ødelagt. Da sa jeg ifra at jeg jobber, og jeg studerer, det er ikke på noen måte greit for meg at hun gjør slikt! Jeg prøver ikke å være vanskelig, menndet er uaktuelt å få "askepott-oppgaver" fordi moren får nye ideer.

Så bestemte moren seg for å bli vegeterianer, og sa at barnet ikke skulle spise kjøtt, og at jeg måtte lage egne middager til barnet. Dette var uaktuelt, barnet er velkommen til å bare ta poteter og tilbehør, men jeg lager ikke 2 middager.

I påsken kom barnet med ny pc til oss, den ble brukt flittig. Moren hadde sagt det var max 2t med pc tid hver dag, og vi hadde masse planer, og masse besøk, og hyttetur, skigåing osv. Moren ringte sint til meg fordi barnet klagde på at det ikke fikk bruke pcen sin nok. Prøvde å forklare at vi ikke har hatt tid til så mye pc... 

Så i bunn og grunn bestemmer moren, som går utover min livsstil, og jeg må sette ned foten, og blir den store stygge ulven, fordi jeg sier nei. Vil ikke være den onde stemoren, men det er vanskelig å finne en grense.

Anonymkode: 7027c...661

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, LadyLa skrev:

Jeg bestemmer på lik linje med far om hverdagslige ting. 

Hverdagslig bestemmer stefar også hos oss. Avgjørelser holder han seg unna med hensyn til far. Ser ikke ut som det er vanlig? -Ts

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er stemor, og jeg bestemmer ingenting, men jeg har regler og slikt. Foreldrene må bli enige og bestemme, men går det utover meg på noen måter, så sier jeg ifra! F.eks moren kjøpte nye klær til barnet, og sa jeg måtte håndvaske de så de ikke ble ødelagt. Da sa jeg ifra at jeg jobber, og jeg studerer, det er ikke på noen måte greit for meg at hun gjør slikt! Jeg prøver ikke å være vanskelig, menndet er uaktuelt å få "askepott-oppgaver" fordi moren får nye ideer.

Så bestemte moren seg for å bli vegeterianer, og sa at barnet ikke skulle spise kjøtt, og at jeg måtte lage egne middager til barnet. Dette var uaktuelt, barnet er velkommen til å bare ta poteter og tilbehør, men jeg lager ikke 2 middager.

I påsken kom barnet med ny pc til oss, den ble brukt flittig. Moren hadde sagt det var max 2t med pc tid hver dag, og vi hadde masse planer, og masse besøk, og hyttetur, skigåing osv. Moren ringte sint til meg fordi barnet klagde på at det ikke fikk bruke pcen sin nok. Prøvde å forklare at vi ikke har hatt tid til så mye pc... 

Så i bunn og grunn bestemmer moren, som går utover min livsstil, og jeg må sette ned foten, og blir den store stygge ulven, fordi jeg sier nei. Vil ikke være den onde stemoren, men det er vanskelig å finne en grense.

Og du og mannen din lever på 50-tallet eller? Gir jo ingen mening hvorfor hun skal be deg vaske klær, eller be deg lage middag. Det må da være fars oppgave?!

Anonymkode: 8b804...d8d

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde jo la kommunikasjonen gå mellmom moren og faren. Hvorfor ringer hun til deg og ikke til barnefar? 

For meg høres det ut som at han har meldt seg litt ut da.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dette tilfellet synes jeg mor er ekstremt vanskelig. Jeg er veganer, men ville ikke tatt det valget for barnet mitt. H*n velger selv.

Jeg for min del synes det finnes en gylden middelvei. Hvor far og mor prater om avgjørelser, og steforeldre bestemmer på lik linje i det hverdagslige livet. 

• Liker 1
Skrevet

Her er det jeg og stemor som bestemmer. Sønnen min vil ikke ha kontakt med biologisk mor så den saken er relativt enkel.

I praksis så er det jeg som bestemmer for guttungen, men stemor tar det opp med meg dersom det er noe spesielt. Han bor ikke hjemme så er det er kun i helger og ferier det kan være noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemmer. Stefar er ikke av den bestemmnde typen. Det er egentlig ikke jeg heller. Men når de lærte nei er nei. Så er det eller aldri vært stort å bestemme over. 

Anonymkode: 5bea1...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mine, dine og våre. Vi har felles regler, men samtidig forskjellige. Jeg bestemmer like mye over han sine barn, som mine egne. Det er mitt og min mann sitt hjem, vi bestemmer. Barna har det bra, de har trygge faste rammer alle sammen. Og det er ingen som har noen problemer med at det er jeg eller mannen min som må snakke til ungene. Men vi har vært sammen i 8 år, barna vi hadde fra før var 2 år og 4 år når vi ble sammen.

Anonymkode: 70838...988

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her hjemme er vi veldig enige i hvordan barne oppdragelse osv skal være. Jeg sier ifra om det et noe som plager meg eller som tråkker over mine grenser. Men faren tar såklart ting som prat med mor, skolemøter osv  

Anonymkode: b7ae5...18f

AnonymBruker
Skrevet

Stemor til mitt barn bestemmer en del i hverdagen, rett og slett fordi det er hun som har oversikten og er mest hjemme. Jeg synes det er helt greit, hun er et fornuftig menneske som tar avgjørelser til hele familiens beste.

Store avgjørelser tar jeg og far, men vi involverer ofte henne også, da hun kjenner barnet like godt som oss. Og spesielt om det gjelder ting som påvirker hennes hverdag også.

Om jeg hadde sagt fra om det ble for mye kommer an på hvorfor jeg hadde følt det hadde blitt for mye. Hadde det vært fordi det gikk ut over barnet så hadde jeg nok sagt fra om det var viktig nok. Men om det hadde vært pga mine følelser så ville jeg tenkt meg om en ekstra gang. Mitt barn er heldig som på en måte har tre foreldre som vil det beste for henne og samarbeider svært godt. Det ville vært dumt av meg å risikere å ødelegge samarbeidet pga bagateller eller sjalusi.

Anonymkode: b2009...5b5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
På 11.4.2018 den 12.04, AnonymBruker skrev:

Og du og mannen din lever på 50-tallet eller? Gir jo ingen mening hvorfor hun skal be deg vaske klær, eller be deg lage middag. Det må da være fars oppgave?!

Det hørtes litt merkelig ut for min del. Vi deler på å lage middag, og klesvask. Her er barna våre. Både "mine" og "hans". 

På 11.4.2018 den 12.05, DonaldDuck skrev:

Du burde jo la kommunikasjonen gå mellmom moren og faren. Hvorfor ringer hun til deg og ikke til barnefar? 

For meg høres det ut som at han har meldt seg litt ut da.

Hun ringer bpee meg og far, men hvis hun har slike merkelige forespørsler, ringer hun meg slik at jeg kan vise far hvordan det gjøres. Men skjønner ikke at hun ikke lærer av å få avslag på ideene sine.. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes litt merkelig ut for min del. Vi deler på å lage middag, og klesvask. Her er barna våre. Både "mine" og "hans". 

Hun ringer bpee meg og far, men hvis hun har slike merkelige forespørsler, ringer hun meg slik at jeg kan vise far hvordan det gjøres. Men skjønner ikke at hun ikke lærer av å få avslag på ideene sine.. 

Hver gang det kommer noe sånt, henvis henne til far. "Det må du nesten ta med Ole" svarer du bare. Aldri noe mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom vi bor under sammetak gjelder de samme reglene for alle voksne og barn, uavhengig om det er mitt eller hans. 

Anonymkode: d57ef...0ae

• Liker 1
Skrevet

Her vi bor er jeg det og stefar som bestemmer og hans regler og meninger teller like mye som mine.

Har ikke en steforelder fått denne "rettigheten" så vil jeg nok heller ha kalt det for kjæresten til mor/far.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I vårt hus er det våre regler. Utenfor styrer mor og far

Anonymkode: 0eb7b...3db

Gjest Bøff Eløff
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang det kommer noe sånt, henvis henne til far. "Det må du nesten ta med Ole" svarer du bare. Aldri noe mer. 

Da risikerer man jo at far sier «ja,ok». Mye bedre å si nei selv.

Her bestemmer alle foreldre like mye, om de er ste eller ikke-ste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...