Gå til innhold

Barn som gråter ved levering i barnehage.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tips å komme med? Min gutt på litt over 2 år er i bunnløs sorg når jeg forlater barnehagen. Gir utrykk hjemme på at han ikke vil i barnehage. Men jeg er i grunn helt sikker på at han har det bra der, fantastisk personale og liten trygg gruppe barn. Jeg er selv opptatt av å være positiv til barnehagen, trygg og rolig ved levering. Han blir alltid møtt av vennlig kjent personale når vi kommer. Var slik de 6 første mnd når vi startet, vært opphold ca 6 mnd hvor alt gikk fint, og nå setter det i gang for fullt igjen. Nekter å kle på seg når han skjønner vi skal dit, hyler og skriker når jeg setter han i bilen og gråter sårt på vei inn og i garderoben. Personalet sier det går fort over når jeg drar.... Noen tips?

Anonymkode: 5edd4...e5d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personalet sier det går fort over når jeg drar.... Noen tips?

Anonymkode: 5edd4...e5d

Så lenge personalet sier dette må du som forelder bare stå i gråten. Dette går over etterhvert selv om det er tøft nå. 

Anonymkode: cfe93...fa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La pappaen levere en periode

Anonymkode: a477e...dc6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er selv ansatt i barnehage. I så å si alle tilfeller jeg har opplevd barnegråt ved levering. Så gir det seg som regel fort. Barnet får kos og varme, og vi hjelper gjerne barnet å komme inn i leiken med andre om barnet synes dette er vanskelig.  Så å si alle barn har perioder der dem gråter ved levering. Hver tøff som forelder og forlat barnehagen når du har levert barnet, gitt barnet kos og prat. E har selv opplevd ved flere anledninger at barnet gråter mer jo mer foreldrene er i barnehagen fordi foreldrene ikke klarer å gå ifrå barnet. Det gjør situasjonen både får foreldre og barn vanskeligere. Stol på oss barnehage ansatte. Vi passer  på :)

Anonymkode: b1e6f...150

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt reagerer sånn når jeg leverer, men ikke når pappaen leverer. 

Anonymkode: a63ae...8fc

• Liker 1
Skrevet

Når leverer du? Jeg har erfaring med at det er lettere om man leverer tidlig, slik at barnet er en av de første som kommer. Sikkert fordi det da er roligere der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kortere dager? Opplevde aldri gråting etter de par første dagene. Personalet var fantastisk, og jeg hadde heldigvis muligheten til å ha hjemmekontor. 

Anonymkode: 04c2e...0fb

Skrevet

Prøv å finne ut hvordan han har det i barnehagen, fra hans perspektiv. Selv i en liten, trygg gruppe med gode personal kan et barn føle seg utenfor f.eks. Prøv å få han til å sette ord på hva han ikke liker i barnehagen, eller om det er noe som har skjedd. Barn kan ha sine opplevelser av situasjoner som i utgangspunktet ikke er av større negativ betydning, og selv små ting kan sette seg så det blir til at de gruer for å komme til barnehagen. 

Snakk med personalet om at dette ikke handler om å finne feil ved barnehagen eller dem, men å finne ut hvordan barnet kan få det bedre.

Er det kun avskjeden det handler om, er det den han gruer seg til? Har det skjedd noe med noen andre barn? Virker han komfortabel i lek og aktiviteter, tar han selv initiativ? Hvordan er samhandlingen og den sosiale omgangen med de andre barna? Virker han trygg og tillitsfull til alle som jobber der? 

Trenger ikke være noe spesielt, flere barn som misliker å si hadet så mye at det blir endel gråt. Særlig i den alderen. Men for noen hjelper det å oppleve seg støttet og bekreftet på de vanskelige følelsene for en tid, og at vi voksne hjelper å finne ut av problemet. 

• Liker 3
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Du leverer til de ansatte, sier hadet og går. Dess mer du diller og trøster dess mer forsterker du følelsene til barnet og forverrer situasjonen. De ansatte er vant med dette og barnet roer seg straks du er borte. Ut av syne ute av sinn. Jeg ser en haug med dette om morgenen når jeg leverer. I sekundet foreldrene er ute så er det litt ettergrining og så plutselig var det andre morsomme ting å fokusere på.

Skrevet

Samme her, og jeg fant ut at det var nye assistenter der i en periode. Nå er den sykmeldte tilbake og 2 åringen får ikke av seg skoene fort nok, vil bare inn å leke. Så det går over. 

Ring gjerne etter en halv time å hør åssen det går.

AnonymBruker
Skrevet

Lærte om dette på skolen og hos psykolog. Ang seperasjonsangst hos barn. 
Dersom barnet ikke gråt ved levering, så er det et tegn på at noe er galt hjemme.
Dersom barnet gråter og er utrøstelig lenge etter at foreldrene drar, så er det tegn på at noe er galt i barnehagen.
Det å gråte når foreldre drar, er helt normalt og nesten forventet. Fordi det er et tegn på at barnet føler seg trygg hos foreldrene. Det ligger i oss å bli urolige når noen drar ifra oss som barn. Voksne kan også oppleve det ubehaget, følelsen av å ikke få ro i kroppen før hele husstanden er samlet. Det ligger i oss og er helt normalt. 

Så mitt råd er. Ikke lag så stor greie utav det. Ikke stå å kysse, klemme og berolige barnet  i barnehagen. Gi en klem og si hade. 
For barnet roer jo seg ned få minutter etterpå allikevel. Så lenge barnet ikke hylgråter i lang tid etterpå, så er det ikke noe å være redd for. Det er helt normalt at barn reagerer. Ikke alle gråter eller blir hysteriske, noen blir stille og lukker seg selv inn. 
Mangel på reaksjon eller for stor reaksjon, det burde du ta på alvor. Fordi det er et tegn på at noe er galt.

Anonymkode: 47b9a...f37

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærte om dette på skolen og hos psykolog. Ang seperasjonsangst hos barn. 
Dersom barnet ikke gråt ved levering, så er det et tegn på at noe er galt hjemme.
Dersom barnet gråter og er utrøstelig lenge etter at foreldrene drar, så er det tegn på at noe er galt i barnehagen.
Det å gråte når foreldre drar, er helt normalt og nesten forventet. Fordi det er et tegn på at barnet føler seg trygg hos foreldrene. Det ligger i oss å bli urolige når noen drar ifra oss som barn. Voksne kan også oppleve det ubehaget, følelsen av å ikke få ro i kroppen før hele husstanden er samlet. Det ligger i oss og er helt normalt. 

Så mitt råd er. Ikke lag så stor greie utav det. Ikke stå å kysse, klemme og berolige barnet  i barnehagen. Gi en klem og si hade. 
For barnet roer jo seg ned få minutter etterpå allikevel. Så lenge barnet ikke hylgråter i lang tid etterpå, så er det ikke noe å være redd for. Det er helt normalt at barn reagerer. Ikke alle gråter eller blir hysteriske, noen blir stille og lukker seg selv inn. 
Mangel på reaksjon eller for stor reaksjon, det burde du ta på alvor. Fordi det er et tegn på at noe er galt.

Anonymkode: 47b9a...f37

Så at barnet mitt gliser og løper inn med glede i barnehagen betyr at noe er galt hjemme? :sprettoy:

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet

Du sier mye klokt men vi må ha i mente at det finnes ingen fasit. Det være en indikasjon på at noe er galt. Det behøver nødvendigvis ikke være det. 

Anonymkode: 4c70a...521

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier mye klokt men vi må ha i mente at det finnes ingen fasit. Det være en indikasjon på at noe er galt. Det behøver nødvendigvis ikke være det. 

Siterte ab 47b9a...f37. 

glemte å trykke på siteringsknappen 😅

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, GoldenLioness said:

Så at barnet mitt gliser og løper inn med glede i barnehagen betyr at noe er galt hjemme? :sprettoy:

Mitt barn gråter heller ikke og er rett og slett storfornøyd med å gå i barnehagen.. At noe skulle være galt hjemme pga av en slik reaksjon, tviler jeg sterkt på! 

Anonymkode: 1bed5...b1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mitt barn gråter heller ikke og er rett og slett storfornøyd med å gå i barnehagen.. At noe skulle være galt hjemme pga av en slik reaksjon, tviler jeg sterkt på! 

Anonymkode: 1bed5...b1e

Jeg tenker heller at slik barn er trygge og selvstendig. Ungen min tar alle utfordringer på strak arm. Første gang i basseng begynne han å hoppe fra kanten og dukket hodet under vann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...