Gå til innhold

Noen steder på østlandet det går ann å bo med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trygge og barnevennlige omgivelser.

Ikke merkepress eller mobbing.

Ikke gjenger,rus,vold,masse innvandrere osv.

Små koslige gode skoler med godt miljø.

Lett å bli kjent med folk.

Ikke altfor dyrt. og helst litt sentralt men 10min unna med bil er ok.

Helst bra vær (mye sol og opphold,lite regn og sprengkulde og oversvømmelser).

Takker for tips :)

Anonymkode: 30a40...03a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Prøv smågrendene i Ski.

Anonymkode: 95c29...479

AnonymBruker
Skrevet

Bor sentralt i Oslo, og har full score på alt unntatt pris og størrelse på skole (men den er koselig med godt miljø). Har også vært litt sprengkulde her i vinter som på hele Østlandet, og det hender det regner, men oversvømmelser og ras slipper vi. Godt og barnevennlig (faktisk!), ingen rus, gjenger, merkepress eller problematiske innvandrere, mer vold(!) enn andre steder. Siden skolen er stor, og andre skoler er rett ved, finns det ikke ett miljø man enten er med eller utestengt fra, men vi har vårt trygge nærmiljø.

Litt uklart hva du mener med sentralt, 10 minutter unna (hva da)? Snertingdalen og Hov i Land er hyggelige steder, også mange steder på Hadeland, men er det da "ti minutter unna skolen med bil" du mener, eller "ti minutter til nærmeste flersalskino, kjøpesenter og videregående", eller hva? Skal vi foreslo konkrete boligfelt på Østlandet for deg? Gjøvik, Lillehammer og Hamar er koselige byer, men hele Østlandet er jo fullt av steder.

Anonymkode: 8852d...9b8

• Liker 12
Skrevet

Merkepress finner du overalt etter at nordmenn fikk mye penger hellom hendene. Det er derfor mye viktigere å lære barna våre å stå imot det enn det er å moralisere over andres prioriteringer. 

Innvandrerne bor spredt utover hele landet, men du finner selvfølgelig ekstra mange i de største byene og de mellomstore østlandsbyene. Skumle innvandrermiljøer(med ekstremisme eller voldelige gjenger) er det vel Oslo, Drammen og Fredrikstad som er kjent for. 

AnonymBruker
Skrevet

Sørumsand er en kjempe koselig liten plass, gode skoler og godt miljø. Prisene er vell helt ok? Også er det kun 30 min inn til Oslo sentrum med tog 

Anonymkode: 3f995...f83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det velter fordommer ut av det korte innlegget ditt vil jeg ikke gi deg et seriøst svar, jeg vil ikke risikere å få sånne som deg som nabo.

Anonymkode: 03371...742

• Liker 12
Gjest making.a.mess
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det velter fordommer ut av det korte innlegget ditt vil jeg ikke gi deg et seriøst svar, jeg vil ikke risikere å få sånne som deg som nabo.

Fordommer?

Gjest making.a.mess
Skrevet

Akerhus syd, østfold og hadeland. De to førstnevnte har mildere klima og mindre snø 

AnonymBruker
Skrevet

Darbu

Anonymkode: faa31...158

AnonymBruker
Skrevet

Oppland er et fint sted å bo. 

Anonymkode: c4fc8...69d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Ås og synes det er fint her. 30 minutter til Oslo utenom rushet, flere barneskoler samt ungdomsskole, videregående og universitet, og greit med idrettslag og andre fritidsaktiviteter. Boligprisene er riktignok på vei opp, men jeg opplever miljøet som usnobbete og avslappet.

Anonymkode: aa45d...bb6

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Fordommer?

Når man spesifiserer at det ikke skal være masse innvandrere er man rimelig fordomsfull. 

• Liker 5
Gjest making.a.mess
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man spesifiserer at det ikke skal være masse innvandrere er man rimelig fordomsfull. 

Nei. Hun sa ikke «fritt» for innvandrere, men vet, som alle oss andre, at der det er en HØY andel innvandrere, så er miljøet mer belastet. Ikke kom å si at feks holmlia og stovner har like bra oppvekstmiljø som andre steder. Det er ikke rasistisk å påpeke fakta. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, hind skrev:

Merkepress finner du overalt etter at nordmenn fikk mye penger hellom hendene. Det er derfor mye viktigere å lære barna våre å stå imot det enn det er å moralisere over andres prioriteringer. 

Innvandrerne bor spredt utover hele landet, men du finner selvfølgelig ekstra mange i de største byene og de mellomstore østlandsbyene. Skumle innvandrermiljøer(med ekstremisme eller voldelige gjenger) er det vel Oslo, Drammen og Fredrikstad som er kjent for. 

Jeg bor i Drammen, og har tenåringer. Jeg lurer virkelig på hvor disse skumle voldelige innvandrer gjengene er? De har aldri jeg eller mine barn opplevd. Nå er min eldste snart 18 år, og en svært sosial person, som møter folk fra hele drammen, er på fester osv. Har aldri opplevd noe vold eller noe negativt med innvandrere. 

Så tenker jeg at små skoler, er ikke alltid positivt. Min sønn er litt annerledes, ingen diagnoser eller noe sånn. Men stille, rolig, forsiktig, sensitiv, engstelig, men utrolig kreativ, og veldig glad i sine venner. Og de er litt over 60 elever på trinnet, så han har funnet sin gruppe med venner. De er 5 gutter som fant hverandre i 1. klasse, alle litt like som min sønn. Og de holder fortsatt sammen, er utrolig god venner.

Og ellers så er man ansvarlig for å oppdra barna sine, og si at det ikke eksisterer noe rus der man bor, da er man blind, det eksisterer overalt. Man må bare lære barna at det ikke er greit. Samme med merkepress, er mange med merkeklær her i Drammen, men man er jo akseptert selv om man ikke har merkeklær. 

Anonymkode: 41826...476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle :)

Har ikke noe i mot innvandrere, men etter overfall og div vil jeg gjerne skåne egne barn mot folk som ikke har samme syn på ting som oss. dvs mange asylsøkere feks som klår,voldtar og upassende attferd mot små jenter/barn. Noe som er helt uakseptabelt. Er venner med folk i alle verdens farger. Flotte personer. men vil ikke flytte til ett belastet sted som er fyllt opp med mange asylsøker menn/gutter. Beklager om noen syns det er støtende. Vet jeg ikke kan beskytte de mot alt. men  jeg trenger jo ikke flytte inn i en overfull plass der sannsynligheten er meget mye større at sånt skjer.Vil ikke ha gjeng/vold/rus osv innpå barna om jeg kan flytte en plass det er bedre. Når jeg ikke er kjent på østlandet,spør jeg om hjelp uten å mene å støte noen.  Har selv hatt ett veldig hardt liv og ønsker å flytte med barna til ett rolig koslig sted uten alfor mye. 

10min unna så mente jeg feks masse butikker/senter/helse osv :)

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ett barn med diagnoser og som vil ha det bedre i mindre klasse og uten mye press :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Drammen og Lier er bra! Ikke skummelt i det hele tatt.

Anonymkode: d7676...830

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ett barn med diagnoser og som vil ha det bedre i mindre klasse og uten mye press :)

TS

I Drammen har de en privatskole, er Heltberg. Den er veldig bra.

Anonymkode: 41826...476

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså rus og merkepress er det overalt, noen steder mer enn andre. Men det betyr ikke at barna ender opp som narkomane snobber for det. Jeg har oppvokst på et lite sted på Østlandet som jeg syntes var trygt. I ettertid så har jeg fått vite at det var mye rus, men hverken jeg eller mine venner var borti det. 

Hvis du skal ha milde vintre så må du syd for Oslo, helst nedover fra Vestby og mot Østfold. Det går et klimatisk skille ved Moss, alt under Moss er mildt. 

Hvis du holder deg borte fra elvene så slipper du flom. Østlandet generelt har mye fint vær, man slipper storm og veldig mye nedbør. 

Innvandring finner du overalt. 

Anonymkode: 3f2a5...ff3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...