AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Selvstendighet er et ettertraktet karaktertrekk ved arbeidstakere. Hvordan defineres dette og hvor mye erfaring skal vektlegges? Hvor usikker kan man være før det blir unormalt? Anonymkode: 38e93...b78 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #2 Skrevet 11. april 2018 Mange er usikre, spesielt når de er nye I arbeidslivet eller en stilling. Det er normalt å være usikker på ukjente oppgaver. Unormal usikkerhet vil være om man vegrer seg for å prøve under veiledning eller opplæring. For eksempel nekte forsøke å slå inn varer for en ekte kunde, selv med som lærer opp ved siden av. Ikke ville svare telefonen på et call center, selv etter opplæring og med en erfaren ved side av. Eller ikke ville ta over rattet i kjøretimer, men bare observere. Da er man så uselvstendig at ingen har nytte av deg. Så lenge du klarer å bli sikker på oppgaver du skal gjøre, så er det like normalt at noen trenger elstra opplæringstid som at noen tar det kjappere enn noen andre og er selvstendig etter mye kortere tid enn forventet. Anonymkode: c2ae8...72f 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #3 Skrevet 11. april 2018 Jobber som ikke er tilgjengelig som uselvstendig arbeidstaker: Alle jobber med mer eller mindre individuelle arbeidsoppgaver innen økonomi, finans, juss, tekniske fag, adademiske fag eller der man på andre måter jobber alene. Jobber på fabrikk, i en del butikker, på kundesenter osv. der man jobber sammen med en del andre vil nok være lettere da det ikke kreves samme grad av selstendighet, der oppgavene er med direkte administrert fra leder. Anonymkode: 50719...be1 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #4 Skrevet 11. april 2018 Tusen takk for svar🙂 det hjelper meg å få belyst de ulike aspektene ved problemstillingen. Når man er en usikker person er det ikke lett å vite hvor grensen går ved hvor lang opplæring som er greit, før man blir ansett som uskikket til arbeidet. Hvis man f.eks gjør en feil etter man har nylig har lært oppgaven, kan arbeidsgiver frata en denne oppgaven da? Hvem sitt ansvar er det å følge opp opplæringen, og evt opplæring i omstilling av arbeidsoppgaver? Er det arbeidstaker eller giver? Hvor stort ansvar har arbeidstaker i å si ifra om manglende opplæring ? Anonymkode: 38e93...b78
SunnivaOslo Skrevet 12. april 2018 #5 Skrevet 12. april 2018 Det skal nok endel til for å bli fratatt en arbeidsoppgave ved feil. Alle gjør feil og noen gjør feil selv etter å ha jobbet i bedrifter i mange år. Arbeidsgiver har ansvar for at du får opplæring. Ofte av en veileder/koordinator som skal lære deg opp i alt du trenger. Dessverre så er mange ganske "satt" i systemet at de glemmer små detaljer. La oss si du jobber på et kontor og de har et utstyrsrom hvor du finner papir,saks osv. Så har ikke koordinator fortalt deg hvor dette rommet er fordi han regner med at alle vet dette..så trenger du en saks da og spør hvor det er og blir møtt med "har du ikke lært det enda?"....sånne ting har jeg selv opplevd i så og si alle jobber jeg har hatt,små ting som du ikke vet og som folk samtidig forventer at du skal vite.. Du må alltid melde hvis du føler du ikke får god nok opplæring. Hvis du har hatt opplæring i flere uker og fortsatt er usikker på ting,så er det et tegn på manglende opplæring. Det er arbeidsgivers ansvar å følge opp dette og arbeidstakers ansvar å melde om dette. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå