Gå til innhold

Skrive om dødsfall på Facebook

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistet mammaen min for noen dager siden, jeg har ikke orket å si det til mer enn et par stykker. Det er mange som spør hvordan det går både med meg og med henne og det kunne vært litt godt at alle vet det. Da får jeg hedret henne, men også i forhold til støtte.. usikker på om det er teit på noen måte og hva kan jeg eventuelt skrive? Tenkte noe av typen «vår kjære umistelige mamma sovnet stille inn med barna sine rundt seg. Sorgen er tung, savnet er stort, takknemligheten er enda større. Takknemligheten for den dypeste form for kjærlighet jeg har opplevd. Takk for alt, vi sees igjen.»

men ønsker meg tips og litt hjelp med formuleringen.. 

Skrevet

Jeg synes ikke det er teit i det hele tatt og synes tekstforslaget ditt er veldig fint. Det kan være greit å gjøre det slik. Si litt om det som har hendt og tanker dere sitter igjen med. Tapet av en mamma er jo ufattelig stort og det vil prege dere resten av livet. Da kan støtte være godt å ha, både direkte og gjennom Facebook. Lykke til videre ❤

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Folk vil jo se dødsannonsen i avisen.

Anonymkode: 9e84e...f32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer. 

Sorg oppleves så forskjellig. Selv er jeg ikke typen til å annonsere slikt på Facebook, da jeg mener at det er en privatsak. 

Anonymkode: f272e...aca

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar. Vi har ikke tenkt å ha noe dødsannonse, og vi er veldig unge både jeg og min mor, så for min del er ikke det alle som får vite det slik.. 

• Liker 1
Skrevet

Trist å se. Jeg skrev ingenting på Facebook da jeg mistet min nærmeste. Men det gjør ingenting om du skriver det. I mitt tilfelle visste alle, og jeg skrev ikke noe på lenge. Før jeg kunne skrive noe om vedkommende i en sammenheng og skrive mer "nøkternt".

Men det er greit at du skriver det syns jeg. Vi utrykker oss alle forskjellig og ingenting er feil.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig få leser dødsannonser... Hvertfall unge. Jeg kjenner ingen under 35 år som leser dødsannonser :/ Knapt noen på min alder av 40 år heller..... 

Anonymkode: bb357...1f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kondolerer. 

Jeg synes det er en god ide. Vi gjorde også det samme, det var mange venner rundt omkring i landet, og de færreste har avisen fast nå i vår alder. Vi skrev noe lignende, som om det var en annonse. Fra oss døtrene. 

Anonymkode: e02ef...946

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper aldri aviser. Det er faktisk ikke alle som gjør det. Ikke sitter jeg på nett å tråler etter dødsannonser heller.

Anonymkode: 4bd35...731

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor på landet, og spekulasjoner skjer med EN ENESTE GANG!!! Selv om man trodde ingen fikk noe med seg!!! Så her er det like greit å ligge ut på facebook, så vet folk hva som har skjedd, og ingen tisker og visker. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er en god ide Ts. Så lenge alle de næreste er klar over det så ser jeg ikke hvorfor det skylle være galt. 

Kondolerer ❤️

Anonymkode: 4bd35...731

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Å legge dødsfall og selvmordabrev ut på facebook er jeg ingen tilhenger av, men folk er forskjellige. 

Anonymkode: 8a58f...73e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Å legge dødsfall og selvmordabrev ut på facebook er jeg ingen tilhenger av, men folk er forskjellige. 

Anonymkode: 8a58f...73e

Å legge ut dødsfall i avisen konstra facebook - hva er forskjellen? Bortsett fra at dødsannonsen koster penger? Og at alle familiemedlemmer er informert? Ut fra hvilket dødsfall, hvilken aldersgruppe etc, så kan det være nyttig å legge ut at en person har falt bort på face... Er man ung osv, er det MANGE som ikke får det med seg hvis ikke det blir lagt ut i SOME. I tilllegg hvis det er personer som har tilknytning til mange forskjellige steder, hvor pårørende ikke har oversikt. En dødsannonse i en avis nesten ingen kjøper lenger?? Tiden går fremover... Før avisens tid, var det heller ingen som kunne lese dødsannonser i avisen, men folk klaget vel da det var mulig også ;) Hvorfor er det avisen som SKAL være nyhetsbringer? 

Å legge ut personlige selvmordsbrev er vel en helt annen diskusjon!!!

• Liker 6
Skrevet

Det kan du fint gjøre :) Du kan også skrive en setning på slutten f.eks. med "jeg/vi ønsker å sørge i det stille, men takker for kondolanser vi har mottatt". Dersom du ikke ønsker at mange begynner å ringe, sende meldinger, spørre ut, sende blomster osv. 

• Liker 2
Skrevet

Setter stor pris på svar og tips! Tusen, tusen takk <3 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å legge ut en status dagen etter begravelsen til min far. Alle som hadde behov for å vite om dødsfallet fikk selvsagt vite det med en gang og de av mine venner jeg følte burde vite det ble informert fortløpende. Men allikevel var det mange mennesker jeg følte burde vite det (i min omgangskrets) som det alikevel ville vært helt unaturlig å sende en melding til. F.eks noen av mine gamle barndomsvenninner, naboer jeg har kontakt med, kolleger av meg som ikke hadde fått det med seg, gamle naboer av oss etc. Min far var ung og det er jeg også, så mange av vår omgangskrets leser ikke dødsannonser, så derfor valgte jeg å skrive en status :) syns din var fin og den kan du selvsagt legge ut <3

Anonymkode: e01c0...168

• Liker 2
Skrevet

Ville bare skrevet:
Vår kjære umistelige mamma sovnet stille inn med barna sine rundt seg. Resten synes jeg ble litt for privat for FB.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever sånne facbook-oppdateringer som vulgære, og kommentarene og hjertene og enorme under som enda mer vulgære. Men folk er så innmari forskjellige. 

Anonymkode: 8fc43...481

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vil synes det er noe teit. Du har mistet moren din, terskelen for at noen skal synes reaksjonen din er "teit" er heldigvis meget høy, og det du skrev over her er uansett helt normalt.

Jeg hadde personlig ikke skrevet "vi sees igjen", men det er bare meg. Jeg hadde overhodet ikke reagert på at noen skrev det når dette skjedde dem (jeg hadde reagert mer på om noen skrev det til meg som trøst, altså at jeg vil se min avdøde mor igjen).

Uansett helt i orden. Du skal skrive mye rart før jeg kan finne på å reagere på en slik status, og her skrev du ingenting rart i det hele tatt. Ofte blir sånne statuser bare kommentert med et lass av hjerter, og det tror jeg ikke jeg selv hadde vært så lysten på om det skjedde meg. Men behovet for å informere Facebook-vennene sine om dette (så de kan ta hensyn til det) er fullt forståelig, og det er i så fall intetsigende kommentarer jeg reagerer på fremfor det du legger ut.

Og kondolerer. Ikke minst. Selv om vi sitter her og bes om innspill på en status har du jo faktisk mistet moren din også. Ut fra beskrivelsen din og det du ønsker å si om henne høres det ut som du hadde en god mamma. Jeg håper det går så bra med deg det går an akkurat nå. Dere barna får ta vare på hverandre som best dere kan.

Anonymkode: 251fc...424

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever sånne facbook-oppdateringer som vulgære, og kommentarene og hjertene og enorme under som enda mer vulgære. Men folk er så innmari forskjellige. 

Anonymkode: 8fc43...481

Jeg opplevde hvert eneste hjerte som støttende under vår status om dødsfall. Det var en trøst å se hvor mange som brydde seg. Akkurat som det var en trøst å se hvor mange som deltok i begravelsen. 

Før jeg opplevde det selv hadde jeg samme innstilling som deg. Jeg så på hjerter som noe falskt. Og så satt jeg der, og ble rørt over at folk tok seg tid til å skrive det. Det betydde mye for meg.

Anonymkode: e02ef...946

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...