AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Skal flytte til Bergen til høsten for å studere. Trenger bolig. Jeg har søkt studentbolig alene, fordi jeg er lei av å bo mange år i kollektiv. Men søker samtidig kollektiv/delt leie privat som backup. Ønsker å bo litt rolig og privat. Men så blir jeg usikker, på om det faktisk er mest ro og fred om man finnet et rolig og romslig kollektiv på privatmarkedet? Å bo alene på knøttliten umøblert studenthybel kan være litt traurig, med mye festing og bråk i helgene? Er det noen som har erfaring med bomiljøet ved følgende studentbyer? Grønneviksøren Damsgård (Solheimsviken) Fantoft 3 (det nye) Hvis man vil bo privat og nærme Høgskolen møllendalsveien, hvilke områder er best da? Anonymkode: ef2fa...683
vscare Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 Grønneviksøren er veldig greit, ganske rolig mesteparten av tiden, er selvsagt litt hoi og styr på fredager og lørdager, men ikke sånn at det er et problem. Helt OK leiligheter. Fantoft er stikk motsatt - konstant leven, men fordelen der er jo at bybanen går rett forbi, så det er superlett å komme seg att og fram til sentrum, omtrent til alle døgnets tider, spesielt i helgene. Studentboligene på Damsgård har jeg ingen erfaring med, men jeg bodde i samme område en god stund, og trivdes godt, var stort sett rolig og fint. Men bare ha i bakhodet at med mindre du er født i 1999 og dermed nettopp er ferdig på VGS når du begynner å studere, så står du ikke øverst på listen for å få studentbolig, og sjansene er dermed ikke de helt store for å få tildelt en bolig (hvertfall ikke førstevalget ditt av boligtype) når du ikke har bodd i Sammen sine studentboliger før. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal flytte til Bergen til høsten for å studere. Trenger bolig. Jeg har søkt studentbolig alene, fordi jeg er lei av å bo mange år i kollektiv. Er prioritert søker, så har god sjansje for å få tildelt Men søker samtidig kollektiv/delt leie privat som backup. Ønsker å bo litt rolig og privat. Men så blir jeg usikker, på om det faktisk er mest ro og fred om man finnet et rolig og romslig kollektiv på privatmarkedet? Å bo alene på knøttliten umøblert studenthybel kan være litt traurig, med mye festing og bråk i helgene? Er det noen som har erfaring med bomiljøet ved følgende studentbyer? Grønneviksøren Damsgård (Solheimsviken) Fantoft 3 (det nye) Hvis man vil bo privat og nærme Høgskolen møllendalsveien, hvilke områder er best da? Anonymkode: ef2fa...683 Anonymkode: ef2fa...683
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 Nå har jeg ikke vært student i Bergen, men jeg har derimot bodd på Damsgård. Det anbefales IKKE! ser at studentbyen ligger litt nærmere Danmarksplass enn Straxhuset men anbefalingen min gjelder likevel fordi det ikke er så langt unna! I tillegg er NAV-kontoret like i nærheten og det er mye tull rundt de også! Det er fryktelig mye bråk, støy og narko i hele det området! Så av de tre stedene dine er vel Grønneviksøren det beste, mulig Fantoft kan være aller best men der er det jo mye bygging og fryktelig ofte brannalarmer, det var iallfall et stort problem før! Anonymkode: 26368...798 1
Oddy Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 Du et lite tips er å ikke søke på private plasser (unntak hvis de har gode tilbakemeldinger) Du vet aldri hva du kan få med å gjøre. Har selv vært student i et privat hjem hvor jeg fikk leid 1 rom og det var utrolig strengt siden dama som leide ut var ikke akkurat... god i hodet. En måtte legge seg 11, kunne ikke spise nudler fordi det lukta og en måtte helst ikke lage noen form for lyder så en kunne ikke akkurat ha besøk heller. Dette er jo selfølgelig ikke tilfelle hos mange private men du vet som sagt aldri hva du får. Hvis du velger noe slik som ''boligtorget'' for eksempel så er det mye mer ordentlig og der vet du faktisk hva du får.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Av de tre ville jeg valgt Grønneviksøren. Gå/sykkelavstand til høyskolen, gåavstand til sentrum, søndagsåpen butikk 200 m unna, veldig fint å ta trimturen rundt store Lungegårdsvann, høyskolen har en avd i Møllendalsveien så det er kort å gå hvis du vil sitte på lesesalen uten å dra til Kronstad, koselig nabolagskafe, bakeri i nærheten, buss utenfor døren. Fantoft har kort vei til bybane og treningssenter, men ligger mye lengre unna sentrum, og det er et stykke å gå til høyskolen (er du forresten sikker på studiet du skal gå er på Kronstad?) De har vært mye tull der tidligere med brannalarmer som går av i ett sett, kakelakker i bygget og bråk, men hvordan det blir i det nye vet ingen. Solheimsviken hadde jeg holdt meg unna, strekket mellom Strax-huset og legevakten er det verste dop området i byen. Jeg har leid privat tidligere og det har for det meste gått greit, men det er viktig å gå på visning og ikke bare ta noe usett. Det beste er å legge ut annonse selv om la noen kontakte deg. Anonymkode: b36cc...bdd
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 Bor på Fantoft, men ikke i det nye bygget. Er veldig fornøyd! Har absolutt ikke opplevd området som bråkete, og nye bygget ser veldig fint ut og med fin takterasse. Positivt: veldig nær bybanen, matbutikk like ved, treningssenter, kort vei til parkområde, nøyaktig 30 minutt å gå til Høyskolen. Negativt: tja..butikken er Meny, (litt dyrere) men kort vei til Rema 100 på Wergeland da. Fantoft ligger jo ikke nær sentrum, men bybanen går ofte og det tar ca 18 minutt til sentrum og 10 minutt til Lagunen. Og ja; brannalarmen går OFTE. ;-) Anonymkode: 563b9...f9c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Jeg har bodd på Grønneviksøren i fire år, og jeg er kjempe fornøyd. Jeg har 20 kvadrat med kjøkken og bad. Det er ikke stort, men jeg har nå bodd her i flere år uten å bli gal. Grønneviksøren er nær sentrum, så du kan gå hvis du vil, ellers går bussen rett utenfor. Hvis du er sykkel har universitet bra sykkelparkering, om det er UiB du skal på. Det eneste er at Grønneviksøren sliker med sykkeltyver. Det er ikke beboerne, men Møllendalsområdet sliter med småkriminelle. Vi har sykkelbod, men jeg har hatt min sykkel i gangen fordi jeg er redd for at noen glemmer å låse døren eller noe sånn. Du trenger ikke være bekymret for at noen bryter seg inn i leiligheten, det greier de ikke, men du kan ikke ha sykkel på sykkelstativet utenfor! Når det kommer til bomiljøet i Grønneviksøren er ikke jeg noe ekspert. Jeg kjenner egentlig ikke andre som bor her, jeg holder meg mest for meg selv. Men det er noen som arrangerer Halloweenfester og sånn hvert år. Om det er noen som bråker kan du nevne det på Facebook gruppen at det er for mye støy i din blokk, og da vet folk at de plager andre. Anonymkode: 9c811...ae3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 AB over her. Jeg glemte å nevne at vi har Bunnpris rett borte i veien, og de har søndagsbutikk også. Jeg vil også anbefale at du søker bolig gjennom Sammen fordi du vet ikke hvem du roter deg borti om du leier privat. Noen huseiere er flinke, men andre tar for mye betalt og driter egentlig i beboerne. Gjennom Sammen får du nett og vann inkludert i prisen (må betale ca.300 for strøm), og du har vaktmester som kan hjelpe deg med ting. Anonymkode: 9c811...ae3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå