Gå til innhold

Er det noe galt med å ønske å bare være hemmafru?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noe i veien med å ikke ønske seg en utdannelse og jobb, og bare ville jobbe i hjemmet i samfunnet i dag? Jeg tenker siden man er såpass fokusert på utdannelse og jobb, og det faktum at det rett og slett ikke er så vanlig lenger. Synes folk det er rart når enkelte kvinner ønsker seg denne livsstilen?

Endret av opprørsk
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

"Hemmafru"?

Anonymkode: a8a07...d81

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

På norsk blir det for hemma fru, og det vil man ikke være

Anonymkode: b78d3...820

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, opprørsk skrev:

Er det noe galt med å ikke ønske utdannelse og jobb og bare ville jobbe i hjemmet i samfunnet i dag? 

Hvordan skal du forsørge deg selv da?

Anonymkode: 2b055...d01

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

"Hemmafru"?

Anonymkode: a8a07...d81

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hemmafru

Jeg har jobb jeg ;) jeg sikter til de som ikke ønsker det, men vil ta seg av barn og hjem og bli forsørget. Er det noe galt med det, selv om det kanskje er noe rart i samfunnet i dag?

Skrevet

Hvorfor skulle det være noe galt med det? Bra at noen vil være hjemme også, spesielt når noen får unger. Flott at noen kan være hjemme med ungene ikke bare komme seg i jobb med en gang ungen er presset ut. Det er bare positivt at ikke alle tenker jobb og må ha den beste utdanningen. 

Skrevet
1 minutt siden, Axl said:

Hvorfor skulle det være noe galt med det? Bra at noen vil være hjemme også, spesielt når noen får unger. Flott at noen kan være hjemme med ungene ikke bare komme seg i jobb med en gang ungen er presset ut. Det er bare positivt at ikke alle tenker jobb og må ha den beste utdanningen. 

Inntrykket mitt, både på studiet og på jobb, er at folk generelt synes dette er veldig merkelig og lurer nesten på hva som er galt med dem. Det er ingenting som heter to each their own.

Gjest making.a.mess
Skrevet

Ikke noe galt i det. Men man må da ha en partner som er enig og være klar over konsekvensene et brudd fører med seg. Brudd er det mange av og man må kunne overleve etterpå også. 

Det lure er å hvertfall ta utdannelsen og jobbe litt først. Og at den utdannelsen er av et slag som ikke blir så fort utdatert.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt greit og må være opp til hver enkelt hvordan man legger opp eget liv. Hva andre mener orker jeg ikke forholde meg til, folk er så utrolig dømmende uansett hva man gjør her i livet.

Anonymkode: 67650...7cf

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, opprørsk skrev:

Inntrykket mitt, både på studiet og på jobb, er at folk generelt synes dette er veldig merkelig og lurer nesten på hva som er galt med dem. Det er ingenting som heter to each their own.

De får bare synes det er merkelig. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg som er langtidssyk og kanskje er på vei til å bli ufør, er det totalt uforståelig at noen frivillig vil stå utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: a80a0...ce4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker sikkert at mannen skal gjøre alt arbeidet da, og forsørge kvinnen...

Anonymkode: 10316...826

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt gal av å gå hjemme, ikke kunne forsørge meg selv, ikke treffe andre voksne mennesker, og bli stående utenfor samfunnet.

Men har ikke behov for å dømme andre som ønsker å leve annerledes. Om det var vanligere, så hadde flere sikkert ønsket å være hjemme. Men man er jo avhengig av en partner med over gjennomsnittlig inntekt, eller å ha arvet penger el.l.

Anonymkode: ddce8...067

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ikke noe galt akkurat, men det er jo litt rart når friske, voksne mennesker forventer at andre skal forsørge dem. For dette er jo ikke et "yrke" man bare velger selv, man er jo avhengig av at en annen skal gå med på å forsørge en. Hva hvis din mann ikke ønsker det? Jeg hadde aldri gått med på å forsørge min friske, oppegående ektemann fordi han hadde lyst til å gå hjemme og pusle. 

Du må i alle fall være klar over de økonomiske konsekvensene av et slikt valg. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker sikkert at mannen skal gjøre alt arbeidet da, og forsørge kvinnen...

Anonymkode: 10316...826

Nå er faktisk arbeid i hjemmet og å ta seg av barn også regnet som arbeid, jf. husmordommen. Så om en kvinne tar seg av hus og hjem alene, og står for mesteparten av arbeidet med barna, teller dette like mye som lønnet arbeid.

Jeg hadde blitt gal av å gå hjemme, ikke kunne forsørge meg selv, ikke treffe andre voksne mennesker, og bli stående utenfor samfunnet.

Men har ikke behov for å dømme andre som ønsker å leve annerledes. Om det var vanligere, så hadde flere sikkert ønsket å være hjemme. Men man er jo avhengig av en partner med over gjennomsnittlig inntekt, eller å ha arvet penger el.l.

Anonymkode: ddce8...067

Samme her. Hadde nylig en samtale med noen kolleger som syntes det var helt høl i huet å bare ville ta seg av hus og hjem (nå er det vel kanskje ikke bare bare, da) og at de måtte jo være totalt blottet for ambisjoner for å ikke ønske en utdannelse og/eller jobb, i grunnen veldig nedlatende. Personlig ser jeg overhodet ikke noe galt i det, men jeg skjønner det heller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Ikke noe galt akkurat, men det er jo litt rart når friske, voksne mennesker forventer at andre skal forsørge dem. For dette er jo ikke et "yrke" man bare velger selv, man er jo avhengig av at en annen skal gå med på å forsørge en. Hva hvis din mann ikke ønsker det? Jeg hadde aldri gått med på å forsørge min friske, oppegående ektemann fordi han hadde lyst til å gå hjemme og pusle. 

Du må i alle fall være klar over de økonomiske konsekvensene av et slikt valg. 

Det er vel snakk om å ta seg av hus og barn her da, ikke bare pusle rundt.

Anonymkode: 5e1c1...20b

Skrevet

Ingenting i veien med det. Men dere bør ha avtaler mellom dere som sikrer deg. Men du tenker for et visst antall år og ikke hele livet ditt vel?

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS sier ingenting om barn?

Å ta seg av et hus tar 1-2 timer pr dag, det er ikke akkurat noen fulltidsjobb. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ha 15 barn da, for å få en heltidsjobb ut av det?

Anonymkode: bb28b...eff

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, toothfairy said:

Ingenting i veien med det. Men dere bør ha avtaler mellom dere som sikrer deg. Men du tenker for et visst antall år og ikke hele livet ditt vel?

Det vet ikke jeg noe om, dette handler verken om meg selv eller noen jeg kjenner, det er bare en generell diskusjon om noe som nylig ble diskutert på jobb.

20 hours ago, Anonymus Notarius said:

TS sier ingenting om barn?

Å ta seg av et hus tar 1-2 timer pr dag, det er ikke akkurat noen fulltidsjobb. 

Jo, husmor innebærer i nesten alle tilfeller også barn

20 hours ago, AnonymBruker said:

Skal man ha 15 barn da, for å få en heltidsjobb ut av det?

Anonymkode: bb28b...eff

På 60-tallet så holdt det med 2-3 unger, hvorfor skulle det ikke gjøre det nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...