AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Jeg er kjempe glad for at datteren vår på 1,5 er så glad i grønnsaker som hun er, men problemet vårt er at hun ikke spiser annet enn grønnsakene til middag. Hun spiser opp grønnsakene og dytter deretter bort tallerkenen sin hvor den andre maten ligger. Når vi prøver å gi henne dette er det et leven uten like og det er så ille at jeg er redd for at naboene våres tenker vi mishandler henne liksom. Hørt om de som lurer grønnsaker inn i kjøttkaker osv liksom, men aldri om de som må prøve å lure i ungen noe annet enn grønnsaker. Noen som har eller har hatt samme «problem» og som har noen smarte triks? Hjelper ikke å putte grønnsakene på gaffelen med den andre maten, hun vil ikke ha den da. Vi har prøvd å la være å gi henne grønnsaker til hun har spist litt, men da stjeler hun vår. Det eneste som har funket har vært å spise maten uten grønnsakene, å spare grønnsakene til slutt, men det blir liksom ikke det samme å spise grønnsakene alene etter vi har spist. Grønnsaker til dessert liksom😂 Må vi så må vi, men lurer som sagt på om noen har vært borti det samme og har noen triks å dele da. Anonymkode: c754d...a4b
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 Har dere prøvd å gi veldig lite grønnsaker, så si at hun må ta et par biter av det andre før hun kan få påfyll? Anonymkode: e0369...241 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 Barnet dør ikke om det bare spiser grønnsaker. La barnet bestemmme selv, du vet jo hva alternativet er? Spiser hun ellers skiver med pålegg på så er ikke en vegetar middeag skadelig. Alternativet er å lage kjøttboller fylt med rikelig med grønnsaker. Men jeg tror barnet ditt er så smart at kjøttet spyttes ut og grønnsakene spises. Noen barn er bare slik. Begynn å velge dine kamper med omhu, det kommer nok flere og viktigere etter denne bagatellmessige. Anonymkode: 1372a...c95 2
exictence Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 Grønnsaker er fullverdig bare du varierer og f.eks bruker belgfrukter og linser til også. Vær veldig glad for det. Finnes jo masse godt av grønnsaker og vegansk mat. Vet ikke hva du mener at hun ikke spiser som du mener er viktig? 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 Du kan f.eks. kjøpe IKEA sinne grønnsaksboller og forsøke på den måten, men det er ærligtalt ikke noe galt med at barn spiser vegetarisk så lenge man passer på å gi dem nok av god og sunn mat. Anonymkode: 2525b...d65
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 30 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan f.eks. kjøpe IKEA sinne grønnsaksboller og forsøke på den måten, men det er ærligtalt ikke noe galt med at barn spiser vegetarisk så lenge man passer på å gi dem nok av god og sunn mat. Anonymkode: 2525b...d65 Enig. Jeg er vegetarianer. Men TS, husk vitaminer. B12 er det lite av i andre ting enn kjøtt, men ellers skal hun få i seg det meste. Anonymkode: 8de84...62b
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 Det er jo ikke det at hun ikke liker den andre maten. Hun spiser det om grønnsakene ikke er der, men så fort grønnsakene kommer på tallerkenen er det uinteressant. Det eneste vi vet hun ikke liker av mat er brunost, alt annet har hun sagt «nam» til og vi vil ikke la være å servere henne mat hun ellers liker, bare fordi hun liker brokkoli bedre. De aller, aller færreste hadde vel ikke droppet å gi barnet sitt feks fisk og grønnsaker, eller annen sunn mat generelt, fordi barnet liker bedre pizza? Det blir litt det samme.. Anonymkode: c754d...a4b 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 Dere skal lære datteren deres til å spise kjøtt? Med den dietten hun har valgt er hun mindre disponert for livsstilssykdommer, just saying. Anonymkode: 8f621...0ca 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skal lære datteren deres til å spise kjøtt? Med den dietten hun har valgt er hun mindre disponert for livsstilssykdommer, just saying. Anonymkode: 8f621...0ca Å herlighet. Jeg har aldri skrevet her at hun må spise bare kjøtt, men at hun må spise litt annet enn bare brokkoli. Vi lærer henne heller ikke til å spise fisk og kjøtt, men i fare for å gjenta meg selv så liker hun det allerede, men all annen mat hun får servert sammen med grønnsakene - uavhengig av hva det er hun får servert sammen med dem, blir bare uinteressant fordi det er grønnsaker sammen med maten på tallerkenen. Anonymkode: c754d...a4b 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 10. april 2018 #10 Skrevet 10. april 2018 Hvorfor det? grønnsaker er både sunt og godt. Så lenge hun er frisk ser jeg ikke problemet.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 Som en annen her foreslo, må dere jo bare gi mindre grønnsaker på tallerknen- men fortsatt også gi henne av alle de andre tingene. Når hun har spist opp grønnsakene sier dere at hun må spise opp det andre før hun kan få mer grønnsaker. Begge mine er i perioder «selektive» spisere, der de favoriserer noe av måltidet fremfor noe annet (og det kan være alt fra grønnsakene, til kjøttet, til potetene/risen/pastaen). Da er alltid vår respons at de må spise også de andre tingene på tallerknen før de får påfyll- og det har alltid fungert utmerket. Skjønner egentlig ikke helt problemet deres, for å være helt ærlig..! Anonymkode: 4e533...1c4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 3 minutter siden, Catalina Culès skrev: Hvorfor det? grønnsaker er både sunt og godt. Så lenge hun er frisk ser jeg ikke problemet. Helsesøster på helsestasjonen som har som vane å spørre om hvordan barna spiser, blir sikkert kjempe imponert om vi sier vi bare gir datteren våres brokkoli til middag hver dag. Anonymkode: c754d...a4b 2
EvaLena Skrevet 10. april 2018 #13 Skrevet 10. april 2018 (endret) Mos grønnsakene og ha de i feks kjøttdeig. Lag små boller av de, da tenker jeg hun spiser. Hva med å lage pure av det, kanskje det er litt spennende en periode? En orange kladd med gulrot, hvit for potet og grønn for brokkoli osv? Beklager, er så vant med at barn IKKE spiser grønnsaker så hang meg opp i det 😜 Kutt ut grønnsaker en liten periode, er det ikke det så får hun ikke spist det heller. Endret 10. april 2018 av EvaLena
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #14 Skrevet 10. april 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke det at hun ikke liker den andre maten. Hun spiser det om grønnsakene ikke er der, men så fort grønnsakene kommer på tallerkenen er det uinteressant. Det eneste vi vet hun ikke liker av mat er brunost, alt annet har hun sagt «nam» til og vi vil ikke la være å servere henne mat hun ellers liker, bare fordi hun liker brokkoli bedre. De aller, aller færreste hadde vel ikke droppet å gi barnet sitt feks fisk og grønnsaker, eller annen sunn mat generelt, fordi barnet liker bedre pizza? Det blir litt det samme.. Anonymkode: c754d...a4b Du kan variere brødmaten langt mer enn du gjør, og det bør du gjøre om barnet ikke skal få mangelsykdommer. Fisk i form av makrell i tomat og leverpostei og andre ting om du ikke skal ha et barn som bare liker brunost? Jeg forstår ikke problemet ditt. Er du også finspist og kresen? Anonymkode: 1372a...c95
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #15 Skrevet 10. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Å herlighet. Jeg har aldri skrevet her at hun må spise bare kjøtt, men at hun må spise litt annet enn bare brokkoli. Vi lærer henne heller ikke til å spise fisk og kjøtt, men i fare for å gjenta meg selv så liker hun det allerede, men all annen mat hun får servert sammen med grønnsakene - uavhengig av hva det er hun får servert sammen med dem, blir bare uinteressant fordi det er grønnsaker sammen med maten på tallerkenen. Anonymkode: c754d...a4b Jeg tror heller ikke at du vil ha henne til å spise bare kjøtt, hvor har du det fra? Jeg sier at vegetarianere er friskere enn kjøttspisere, dere burde heller ta etter henne istedenfor å skulle få henne til å spise mere kjøtt. Om hun bare vil ha grønnsakene så liker hun dem bedre da, og det er en sunn preferanse. Anonymkode: 8f621...0ca
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #16 Skrevet 10. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan variere brødmaten langt mer enn du gjør, og det bør du gjøre om barnet ikke skal få mangelsykdommer. Fisk i form av makrell i tomat og leverpostei og andre ting om du ikke skal ha et barn som bare liker brunost? Jeg forstår ikke problemet ditt. Er du også finspist og kresen? Anonymkode: 1372a...c95 Jeg tror du har misforstått en hel del i denne tråden. Jeg har gjentatte ganger skrevet at barnet mitt spiser alt, hun liker alt BORTSETT fra brunost. Brunost er det eneste hun har fått som vi har fått i retur fordi hun ikke liker det. Anonymkode: c754d...a4b 11
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #17 Skrevet 10. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror heller ikke at du vil ha henne til å spise bare kjøtt, hvor har du det fra? Jeg sier at vegetarianere er friskere enn kjøttspisere, dere burde heller ta etter henne istedenfor å skulle få henne til å spise mere kjøtt. Om hun bare vil ha grønnsakene så liker hun dem bedre da, og det er en sunn preferanse. Anonymkode: 8f621...0ca Jeg har jo heller ikke skrevet her at målet er å få henne til å spise mere kjøtt. I HI nevner jeg ingen annen spesifikk mat enn grønnsaker, så for alt du veit kan vi ha hatt pasta til de grønnsakene. Jeg vet ikke hvordan du evt er som forelder, men jeg har ikke tenkt til å lære datteren min å rynke på nesen til mat hun liker bare fordi hun ikke får det hun har aller mest lyst på til middag hver eneste dag, selv om det er grønnsaker og det er sunt. Skulle vi (som jeg nevnte i et annet svar her) kun gitt henne pizza, om det var det hun likte best av mat? Anonymkode: c754d...a4b 3
Gjest Sisti Skrevet 10. april 2018 #18 Skrevet 10. april 2018 Du har jo en løsning selv: tilby grønnsakene som "dessert". Dere kan også varierende måltidene, ha "rene" kjøttmåltider uten grønnsaker til middag en dag, og vegetarmat (hvertfall for henne) en annen dag. Eller, hvis hun bare spiser grønnsaker til middag, sørg for å tilby kjøtt/fisk/egg uten grønsaker til frokost eller kvelds. Hun kan jo få fiskekaker, leverpostei eller karbonade til frokost, eller omelett, eggerøre. Kjøtt/fisk/egg må ikke nødvendigvis være en del av middagen, men det er lurt å få det i henne ved andre måltider i stedet.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #19 Skrevet 10. april 2018 Kan ho ikke bare få grønnsaker da? På den tiden så går alt i perioder. Min levde på rista brødskiver med smør en periode. Han er helt frisk. Hva med feks å lage vegetarpizza til ho med masser av digge grønnsaker på? Eller smørdampe broccolien, lage tomatsalat med olje og eddik feks å sånne ting? Grønnsakspure tilsatt litt fisk osv. Det kommer til å gå over, men jo mer dere stresser med det jo mer vil hu trasse. Bare fortsett å tilby annen mat igjen og igjen å gi ho så mye grønnsaker, linser og bønner som hun vil ha. Min unge er ikke glad i kjøtt i det hele tatt, selv om han er over to. Av og til så Anonymkode: 91e01...2a4
FantasDick Skrevet 10. april 2018 #20 Skrevet 10. april 2018 Så lenge hun spiser alt annet også, men bare velger grønnsakene først ser jeg absolutt ikke problemet. Legg opp mat på tallerkenen og la henne styre selv - hun spiser jo alt, sier du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå