Gå til innhold

Hvordan fordele penger fair på stebarna

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 stebarn på 11, 12 og snart 14. Og en sønn selv på 21.

Min mann betaler 7000 i bidrag og barna er her tor-man annen hver helg. 

Når alt av utgifter er betalt sitter min mann igjen med 500,- han har 12.000 i utgifter enn det jeg har. Så jeg har tatt det som barna trenger utenom hos oss. Ingen problem. 

Tidligere var det enklere mtp klær og aktiviteter for da styrte jeg det mer. Nå er de bestemte barn som vet hva de vil og hva de har lyst på. Jeg synes det er vanskelig og sjonglere og passe på at ting er rettferdig. Jentungen "koster" mer enn gutta gjevnligere, men når gutta skal ha noe så er det sjeldnere til en større sum. Så gjør det jeg kan for å holde gjevnt.

Nå som de styrer selv så vil de og skal alt slags forskjellig og jeg ønsker å hjelpe til så mye jeg kan, men pengene strekker ikke alltid til når jeg ikke kan planlegge utgiftene like bra som før. 

I tillegg må jeg hjelpe sønnen min som bor i egen leilighet. Han har en funksjonshemming og vi har enda ikke lykkes å få han ung ufør så han har ikke all verdens i måneden selv etter alt er betalt. Så ønsker å spe på til han også selv om han ikke krever noe selv. 

Hva er en ok ordning? Mtp på beløp til tøy og aktiviteter. Slik at de planlegger selv hva de ønsker å gjøre med pengene. 

Anonymkode: ca94e...82c

Videoannonse
Annonse
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 3 stebarn på 11, 12 og snart 14. Og en sønn selv på 21.

Min mann betaler 7000 i bidrag og barna er her tor-man annen hver helg. 

Når alt av utgifter er betalt sitter min mann igjen med 500,- han har 12.000 i utgifter enn det jeg har. Så jeg har tatt det som barna trenger utenom hos oss. Ingen problem. 

Tidligere var det enklere mtp klær og aktiviteter for da styrte jeg det mer. Nå er de bestemte barn som vet hva de vil og hva de har lyst på. Jeg synes det er vanskelig og sjonglere og passe på at ting er rettferdig. Jentungen "koster" mer enn gutta gjevnligere, men når gutta skal ha noe så er det sjeldnere til en større sum. Så gjør det jeg kan for å holde gjevnt.

Nå som de styrer selv så vil de og skal alt slags forskjellig og jeg ønsker å hjelpe til så mye jeg kan, men pengene strekker ikke alltid til når jeg ikke kan planlegge utgiftene like bra som før. 

I tillegg må jeg hjelpe sønnen min som bor i egen leilighet. Han har en funksjonshemming og vi har enda ikke lykkes å få han ung ufør så han har ikke all verdens i måneden selv etter alt er betalt. Så ønsker å spe på til han også selv om han ikke krever noe selv. 

Hva er en ok ordning? Mtp på beløp til tøy og aktiviteter. Slik at de planlegger selv hva de ønsker å gjøre med pengene. 

Faste lommepenger så sparer de selv til det de vil ha om det koster mer enn ordinært klesbudsjett?

Endret av GoldenLioness
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, GoldenLioness skrev:

Faste lommepenger så sparer de selv til det de vil ha om det koster mer enn ordinært klesbudsjett?

Ja, noe sånt jeg tenkte. Men hvor mye? Er 1000 i mnd lite? At de får 500,- hver de to helgene de kommer? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker så lenge far betaler såpass mye i bidrag skal mor stå for klær og de dyre innkjøpene.

Anonymkode: 72e68...974

• Liker 5
Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, noe sånt jeg tenkte. Men hvor mye? Er 1000 i mnd lite? At de får 500,- hver de to helgene de kommer? 

Kommer an på hva de pengene skal brukes på. Må de betale for kino, mobil etc eller er det kun rene lommepenger og dere betaler alt annet utenom?

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker så lenge far betaler såpass mye i bidrag skal mor stå for klær og de dyre innkjøpene.

Nå har de en ordning som de trives med så det er ikke spørsmålet hun vil ha svar på.

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Jeg har egentlig ikke så mange tips annet enn at de kan få ukepenger/fast sum i mnd og selv styre hva det skal gå til. I tillegg så må jo moren til disse barna dekke halvparten dersom det går til f.eks. faste aktiviteter de går på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du barna forstår det? Vi kan ikke styre hvordan mor bruker pengene som kommer på konto.. Så jeg ønsker ikke at de skal føle at de ikke får noe her. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Kommer an på hva de pengene skal brukes på. Må de betale for kino, mobil etc eller er det kun rene lommepenger og dere betaler alt annet utenom?

Regninger og fast fritidsktivitet er ikke inkl. I i disse pengene. Da dette er forutsette utgifter.

Pengene blir vel "kosepenger" egentlig. Vi kan kjøpe ting de trenger for det om, men når de ønsker spesifikke ting som koster litt mer enn i en kjedebutikk så kan de jo legge til sides å kjøpe selv. Eller at de legge til penger når vi er ute å handler slik at vi ikke går innom f. Eks HM, men de butikkene de helst vil handle i. 

Eneste jeg ikke ønsker er at barna skal spise opp pengene for da ryker de jo med en gang. Kino kan vi f. Eks betale for snacks og at de tar bilettene sine selv. 

Er jo avhengig av at barna prioriterer riktig også for at det skal funke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får 1000kr i mnd (jeg er 17). det skal gå til kino og diverse ting jeg Har lyst på, har jeg lyst på dyrere ting, må jeg spare. 

11,12 og til og med 14 åringer trenger ikke 1000kr i mnd i lomme penger, jeg fikk ikke 1000kr før i år.

før var det 400kr i mnd (13 år) så 15 år da fikk jeg 500kr mnd. Og i år så spurte jeg litt forsiktig om jeg kunne få litt høyere lommepenger og da sa de ja. 

Anonymkode: e71fc...940

• Liker 3
Gjest GoldenLioness
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Regninger og fast fritidsktivitet er ikke inkl. I i disse pengene. Da dette er forutsette utgifter.

Pengene blir vel "kosepenger" egentlig. Vi kan kjøpe ting de trenger for det om, men når de ønsker spesifikke ting som koster litt mer enn i en kjedebutikk så kan de jo legge til sides å kjøpe selv. Eller at de legge til penger når vi er ute å handler slik at vi ikke går innom f. Eks HM, men de butikkene de helst vil handle i. 

Eneste jeg ikke ønsker er at barna skal spise opp pengene for da ryker de jo med en gang. Kino kan vi f. Eks betale for snacks og at de tar bilettene sine selv. 

Er jo avhengig av at barna prioriterer riktig også for at det skal funke. 

Si at de får 500 kr i mnd. En viss prosent av de pengene skal legges til side til noe de ønsker seg. Resten kan de bruke som de vil.

Utover det så får de ønske seg de største tingene til jul og bursdag 😃

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 1000kr i mnd (jeg er 17). det skal gå til kino og diverse ting jeg Har lyst på, har jeg lyst på dyrere ting, må jeg spare. 

11,12 og til og med 14 åringer trenger ikke 1000kr i mnd i lomme penger, jeg fikk ikke 1000kr før i år.

før var det 400kr i mnd (13 år) så 15 år da fikk jeg 500kr mnd. Og i år så spurte jeg litt forsiktig om jeg kunne få litt høyere lommepenger og da sa de ja. 

Anonymkode: e71fc...940

Ok. Takk for svar. Redd de ikke får så mye for pengene. Ting koster så mye i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fylte ti fikk jeg lommepenger og ansvar for å handle inn ting som klær, sjampo, bind, gaver, skoleutstyr, kino, hobbyting m.m. Det eneste foreldrene mine betalte var mat, mobilabonnement og årskontingent for en hobby jeg hadde. Ettersom jeg ikke hadde tilgang til egen nettbank måtte de betale slike ting. 

Anonymkode: eead2...931

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk for svar. Redd de ikke får så mye for pengene. Ting koster så mye i dag. 

Om de ikke betaler for kino etc så er det ikke mye penger barn trenger. De har mulighet til å spare 6000 kr i året eller blåse det bort på tull. Legg frem regnestykket for dem. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Si at de får 500 kr i mnd. En viss prosent av de pengene skal legges til side til noe de ønsker seg. Resten kan de bruke som de vil.

Utover det så får de ønske seg de største tingene til jul og bursdag 😃

Ja.. Kan jo ta 500,- og så ha 500,- i backup til andre ting som plutselig kan komme. At jeg tar som utgangspunkt 3000,- på den utgiftsposten. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, GoldenLioness skrev:

Om de ikke betaler for kino etc så er det ikke mye penger barn trenger. De har mulighet til å spare 6000 kr i året eller blåse det bort på tull. Legg frem regnestykket for dem. 

Pris på "riktig" tøy opplever jeg sluker mest penger. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.. Kan jo ta 500,- og så ha 500,- i backup til andre ting som plutselig kan komme. At jeg tar som utgangspunkt 3000,- på den utgiftsposten. 

Vi har egen konto til sønnen vår som går til fortløpende utgifter. Er ganske lurt. Er en del penger som blir i den potten om en legger til side litt hver mnd. I tillegg har han sparekonto. 

Er bedre at de får litt mindre penger som de selv disponerer, men er som sagt lurt å vise dem hvor mye penger de faktisk kan spare og hva de kan få for de pengene om de ikke tuller dem bort 😃

Endret av GoldenLioness
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pris på "riktig" tøy opplever jeg sluker mest penger. 

Men de er barn og de må forstå at om de ønsker visse merker som er dyre så koster det penger. Og inntil de tjener egne penger så er det ikke vits i å lære dem til at «merker» er noe de bare får så lenge man kan få helt like klær mye rimeligere. 

Derfor, etter min mening, må de selv spare og prioritere det om det er så viktig for dem eller ønske seg til jul/bursdag.

Endret av GoldenLioness

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...