Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var litt usikker på om denne tråden skulle i karriereforumet eller her. Bare å flytte hvis det ble feil. Denne blir lang, og jeg beklager det, men nå er jeg lei!

Jeg går nå andre året på et bachelor-studie. Jeg er ikke den som tar til meg nye venner så fort, og tidligere i år havnet jeg på gruppe med ei som viser seg å være svært vanskelig. Hun satt ved siden av meg den gangen, og jeg pleide å bare gå på gruppe med den jeg satt ved. Vi jobbet ganske godt sammen, og "merkelig nok" hadde hun aldri jobbet så godt med noen andre, sa hun. Vi ble venner. Altså vi snakker sammen i friminuttene og hun sitter fast ved siden av meg nå, selv om vi senere har funnet ut at det er svært mye vi er uenige om, politisk sett.

Etter dette ene gruppeprosjektet har det blitt til at vi har vært på gruppe for hvert eneste jævla gruppeprosjekt siden. Noen ganger også sammen med andre. Hun er ekstremt dominant og kommer med helt ville ideer, noe som gikk fint på det ene gruppeprosjektet vi hadde tidligere. Hun mangler totalt respekt for regler, og skriver om det hun vil selv om vi har faste spørsmål å svare på. Ofte forstår hun ikke spørsmålene heller og har ingen interesse av å forstå dem fordi, som hun sier så er "hele skolesystemet bare tull laget for å forme mennesket til en trang mal" visstnok. Jeg føler nå at hun stikker kjepper i hjulene på meg, både sosialt og karrieremessig, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med det.

Jeg kommer som regel før henne på skolen, og da kan de andre kan være snille å greie med meg helt til hun kommer. Da blir de brått veldig kalde og fjerne. Når vi skal lage grupper ser jeg at folk vegrer seg til å bli fast med oss da vi to noen ganger blir plassert på en av de mindre gruppene. Nå nylig skulle vi skrive oss opp på grupper igjen, hele klassen på nesten 50 studenter, minus 4 som ikke møtte opp skulle deles på 8. De tre andre enstøingene var snare med å finne seg andre grupper, og jeg og "veninna" mi endte opp på gruppe alene. De 4 som ikke møtte opp ble plassert på mindre grupper, to gutter ble plassert på vår gruppe. I dag møtte de opp. Jeg så de diskuterte noe, før en av dem gikk til foreleser og ba om å få gå på en annen gruppe, mens han andre kom til oss og lurte på om det var greit at han gjorde det samme. Joda, greit for oss. Jeg synes likevel det gjør litt vondt, men jeg forstår han. Føler liksom ikke jeg kan si til henne at jeg er lei av henne, samtidig føler jeg at jeg hadde hatt mye større faglig utbytte av å gå på gruppe med noen andre.

Grunnen til at jeg ikke bare kaster henne ut er at jeg tror hun vil gjøre resten av utdannelsen vanskelig for meg dersom jeg gjør det. Hun er veldig smålig av seg. Hun kaller folk for "fiender" og har vist meg chatlogger hvor hun har kjeftet ned folk for å små ting. Og hun er stolt av det også. Jeg vil ikke ha det maset på meg. Jeg vil ikke at hun skal sitte å krangle med meg i timene. Vi skal tross alt være i samme klasse et helt år til. Jeg har ingen andre venner heller, og skal jeg være ærlig, ville jeg heller vært uten noen enn å ha det slik jeg har det nå.

Jeg vurderer å skrive til neste foreleser (vi har blokkundervisning) om han kan dele oss inn i grupper, og om jeg kan komme på en gruppe uten henne, men det blir vel til å virke som jeg prøver å støte henne ut. Jeg kan vel ikke gjøre det?

Hva gjør jeg? Jeg føler meg fanget med denne blodsugende parasitten og jeg føler at det går ut over både det sosiale og utdannelsen.

Anonymkode: 14f54...d40

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så rart at så mange leser her, og ingen gidder å svare. Jeg har ikke så gode råd til hvordan du skal gjøre det, men jeg tenker at du MÅ frigjøre deg fra denne "venninna". Du kan ikke la henne ødelegge både din faglige og sosiale hverdag. Det får ikke hjelpe om hun kan bli hevngjerrig, for det må uansett være bedre enn sånn du har det nå. Gjør hva som helst, snakk med læreren og få han til å dele dere inn i grupper. IKKE lat som du er venninne med denne dama, du har ingen forpliktelse overfor henne. Søk heller samvær med andre folk som du liker.

Anonymkode: 39de1...748

• Liker 9
Skrevet

Her er det bare en løsning; du må si at du er forelsket i henne, og at du derfor trenger avstand. Masse avstand.

• Liker 3
Skrevet

Kvitt deg med henne. Hun gjør jo allerede utdannelsen og livert vanskelig for deg. Kan ikke bli verre enn det allerede er, tenker jeg. Du vil senere angre hvis du lar skoleprestadsjonene dine, og påfølgende karriere, skades av en person du mest sannsynlig ikke vil ha kontakt med etter endt studie. Ellers virker det som om du har sjanse til å få gode studievenner i de andre i klassen dersom du klarer å distansere deg fra henne. Uansett, lykke til!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må helt seriøst bare skyve henne ut av livet ditt. Ikke svar henne på meldinger. Ikke se på henne hvis hun kommer inn i rommet. Si at du trenger alene-tid og føler deg dårlig. Sett deg et annet sted. 

Jeg vet nøyaktig hvordan du har det, for jeg har vært i lignende situasjon. Det eneste som hjelper er å bare ignorere og unngå så mye som mulig. Jeg skjønner at du kanskje vil føle deg forferdelig slem og det vil føles utrolig vanskelig å gjennomføre det, men du er bare nødt. Du må faktisk passe på deg selv og du er ikke ansvarlig for hva hun føler og tenker. 

Jeg hadde også følt meg veldig usikker og kvalm av tanken på at hun kanskje kan starte en gigantisk krangel og lage drama ut av at du ikke vil være med henne lenger. Men du er faktisk helt nødt. Hvis hun prøver å starte drama, ikke reager. Bare sitt rolig og ikke svar henne.

Bare svar hvis hun snakker til deg på en måte som krever et svar, for eksempel "hvor er toalettet?" så kan du svare "vet ikke". Si gjerne "vet ikke" eller lignende avvikende svar hvis du absolutt er nødt til å svare henne.

Send melding til professor og be om å bli plassert i en ny gruppe. Du er faktisk helt nødt. Det er ikke mobbing, du kan ikke ta ansvar for hvordan hun oppfører seg.

Som sagt skjønner jeg veldig godt at det er vanskelig, veldig vanskelig, å gjennomføre dette her i praksis. Men som sagt har du egentlig ikke et annet valg med tanke på den psykiske helsen din - og studiene dine. Jeg møtte på en slik person for mange år siden og det var et helvete. Det eneste som hjalp meg var å fullstendig ignorere. 

Anonymkode: e9d92...cad

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Visste ikke at jeg fikk svar etterhvert, og takker for dem :).

Jeg kommer definitivt til å spørre neste foreleser om jeg kan få unngå å være på gruppe med henne igjen. 

Nå har hun tråkket meg over tærne igjen, og nok får være nok! Etter dette prosjektet blokkerer jeg henne fra telefonen og så fjerner jeg henne fra Facebook. Da kommer all "krigen" fra henne til å gå face to face i timene, og eventuelt hjemme hos meg etter skolen hvis hun husker hvor jeg bor. Etter en stund så orker hun neppe å kjøre helt til skolen bare for å krangle (hun har 1,5 timer en vei, med unge i barnehage og barnevernet i nakken så kan hun ikke miste henting og levering). Mulig det klodler til dette semesteret litt, men da bør jeg få "fred" hele neste år tenker jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Visste ikke at jeg fikk svar etterhvert, og takker for dem :).

Jeg kommer definitivt til å spørre neste foreleser om jeg kan få unngå å være på gruppe med henne igjen. 

Nå har hun tråkket meg over tærne igjen, og nok får være nok! Etter dette prosjektet blokkerer jeg henne fra telefonen og så fjerner jeg henne fra Facebook. Da kommer all "krigen" fra henne til å gå face to face i timene, og eventuelt hjemme hos meg etter skolen hvis hun husker hvor jeg bor. Etter en stund så orker hun neppe å kjøre helt til skolen bare for å krangle (hun har 1,5 timer en vei, med unge i barnehage og barnevernet i nakken så kan hun ikke miste henting og levering). Mulig det klodler til dette semesteret litt, men da bør jeg få "fred" hele neste år tenker jeg.

Bra plan! :tommelopp:

Anonymkode: 39de1...748

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...