Gå til innhold

Hva har skjedd med avlen av oss mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Annethvert barn har en diagnose. Enten er det ADHD, ellers så er de autister og/eller har Aspergers. Hvorfor har det blitt en sånn økning av de siste 30 åra? 

Ja, jeg vet at det var noen unger som egentlig skulle hatt diagnosen ADHD for 40 år siden også. Men de var sjeldne, og det har jeg fra min mor, som har utdanning innenfor dette, og har jobbet med barn med diagnoser i 30 år. Det har bare økt på med diagnosebarn de siste tiårene.

Nå har mange flere unger diagnoser. De må tas hensyn til og forstås, og en kan ikke legge noe press på de. Så hvordan de skal klare seg i voksenlivet, med krav til utdanning og gjennomføring, det aner jeg ikke. Ser vi en ny generasjon med uføretrygdede?

Og de som liksom skal være "normale", de er stokk dumme! Trodde ikke det var mulig å være så rett og slett dum som de du ser på Paradise Hotel. Og minst annenhver ungdom har dårlig psyke, med angst, depresjoner og annet.

Det er disse vi skal stole på i framtida! Det er de som skal føre verden videre, og det er de som skal opprettholde og gi gode jobber, eldreomsorg, skolevesen osv om ikke så mange år. Vi kan jo ikke stole på dem!!! De er mest opptatt av seg selv, men det er altså de som skal bære landet vårt videre.

Er det ikke på tide å vurdere litt bedre både om man selv er egnet til å få barn, og ikke minst HVEM man får barn med?

Det er heldigvis enda barn og ungdom som er friske og sunne, men det kan se ut som de er blitt i mindretall. Før, så var disse i flertall!

Så hva har skjedd??

Anonymkode: 0310a...a58

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som er skjedd er at vi avler videre på gener som absolutte ikke burde videreføres. Jeg driver med avl av hest og hund hvor det er strenge helsekrav. 

Anonymkode: cac78...bbb

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Asperger kommer til å bli mer og mer vanlig. Dette er pga dataen. Vi blir mer og mer uasosiale, og ting tilrettelegger for at vi skal bli mer og mer usosiale. Denne evplusjonen går fort, jeg ser stor forskjell på meg og mine yngre søsken. De er så mye mindre sosiale enn jeg måtte være. 

Anonymkode: 62e5b...a0b

• Liker 3
Gjest N-Nøff
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er skjedd er at vi avler videre på gener som absolutte ikke burde videreføres. Jeg driver med avl av hest og hund hvor det er strenge helsekrav. 

Eugenikk er ikke noe å trakte etter.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet vi om vi burde videreføre oss eller ikke? Vi vet ikke alltid hva vi bærer. 

I tillegg er jeg delvis enig. For mange kvinner som er dårlig stilt/naver, som har et eller annet ons eller glemmer kondomet/pillen...vips så er hun gravid. 

• Liker 2
Gjest N-Nøff
Skrevet

Asperger kommer til å bli mer og mer vanlig. Dette er pga dataen. Vi blir mer og mer uasosiale, og ting tilrettelegger for at vi skal bli mer og mer usosiale. Denne evplusjonen går fort, jeg ser stor forskjell på meg og mine yngre søsken. De er så mye mindre sosiale enn jeg måtte være. 

Evolusjon..aspergers.. haha :P

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om jeg har asperger, men ikke noe annet negativt? Betyr dette at jeg burde eller ikke burde videreføre genene?

i min familie er det INGEN som har kreft eller noen form for sykdom. Alle bare dør av alderdom. 

• Liker 5
Skrevet

Det er en uting at enhver person som har et problem eller er litt annerledes skal få en diagnose og medisiner, istedenfor å få samtalebasert støtte og hjelp til å takle livet. Det kalles medikalisering.

https://sml.snl.no/medikalisering

Medikalisering, et sosiologisk begrep for det forhold at stadig flere av menneskers problemer søkes forklart gjennom (bio)medisinske (individuelle) årsaksforhold og behandlet av helsevesenet. Medikalisering kan blant annet knyttes til den forvitring som har skjedd av samfunnets tradisjonelle strategier for å gi mening til sentrale menneskelige erfaringer og eksistensielle grensesituasjoner som fødsel og død, smerte og lidelse. Medikaliseringen kan videre knyttes til den tiltagende markedsideologien som preger samfunnet og helsevesenet, der legemiddelindustrien er en vesentlig aktør.

Det er like mange som passer beskrivelsen til f.eks aspbergers/ADHD/osv nå som før, men tidligere ble ikke disse diagnostisert, av ulike grunner. Aspbergers/ADHD/osv var ikke i legebøkene for noen tiår siden.

Viktig å huske på at disse diagnosene ikke kan bli stilt ved å finne noe fysisk "feil" i hjernen/kroppen, i motsetning til f.eks downs. Det er bare samlebeskrivelser av diverse atferdstrekk.

• Liker 7
Skrevet

Dette handler nok mer om at systemene har blitt flinkere til å plukke opp slike sykdommer.
Der man før bare så på en unge som "litt vill" eller "litt stille av seg", blir det nå stilt diagnoser.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD og føler meg truffen av dette her... 

Hva er gode gener? Jeg er i norgestoppen i idretten jeg driver på med, så fysisk er jeg jo absolutt en som er "verdt å avle på". Jeg er høy, atletisk, sosial, karismatisk og har ingen helseproblemer. Jeg har en indre drive, slik som flere andre i familien min med ADHD. Morfaren min som fikk diagnosen som godt voksen (men bruker ikke medisiner) har flere firmaer og er mangemillionær. Så mange vil si at både jeg og han er "vellykkede" her i dette samfunnet. 

Nei, jeg ville nok ikke hatt ADHD om jeg fikk velge, men om jeg ikke hadde hatt det så hadde jeg vært plattfot, kortvokst, fått kreft eller hatt en annen "feil"....

Anonymkode: 324d1...58d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Dessuten er det bedre å fange opp disse tingene, for så å medisinere/legge til rette for at de bidrar i samfunnet som alle andre.

Skjønner ikke greia med at det blir mer autisme i samfunnet. Autister får ikke pult og er uforståelige for kvinner flest

kilde: jeg er en autist og har aldri skjønte en dritt av kvinner. Å kommunisere med de har vært som å snakke et helt annet språk. De er forøvrig elendige kommunikatorer og problemløsere har jeg funnet ut. 

Anonymkode: f8267...9a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, evolusjon tar ikke et par generasjoner. Det tar mange tusen. Så nei, det kan umulig skyldes «dårlig avl».

Så jeg tenker det er fordi det er lettere å få en diagnose i dag. Rett og slett fordi vi vet mer. Sært å dra frem ADHD, finnes da mye verre ting. Vi har f.eks. brystkreft i familien.  

Anonymkode: d282c...42f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ADHD og føler meg truffen av dette her... 

Hva er gode gener? Jeg er i norgestoppen i idretten jeg driver på med, så fysisk er jeg jo absolutt en som er "verdt å avle på". Jeg er høy, atletisk, sosial, karismatisk og har ingen helseproblemer. Jeg har en indre drive, slik som flere andre i familien min med ADHD. Morfaren min som fikk diagnosen som godt voksen (men bruker ikke medisiner) har flere firmaer og er mangemillionær. Så mange vil si at både jeg og han er "vellykkede" her i dette samfunnet. 

Nei, jeg ville nok ikke hatt ADHD om jeg fikk velge, men om jeg ikke hadde hatt det så hadde jeg vært plattfot, kortvokst, fått kreft eller hatt en annen "feil"....

Anonymkode: 324d1...58d

Enig. Jeg er også "annerledes". Og jeg er enig i at hvis vi hadde vært "som andre" så hadde vi fått kreft , eldes tidlig eller et eller annet senere i livet. 

Jeg skjønner egentig ikke hva de mener med "feil". det finnes verre ting enn å få adhd her. Men "mesterne der oppe på toppen" skal få alle til og bli like og bestemme hva som skal ha diagnose eller ikke. 

Det er bare og ta en titt på det som skjer i skolen og. Flere unge faller utenfor nå til dags. Skolentrende kan nok ikke fortsette som den har vært nå. Så da spørs det da...om den blir mer tilpasset aspiene, og dette til slutt blir sett som normalt, og det er de vanlige i dag som får diagnoser. 

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, evolusjon tar ikke et par generasjoner. Det tar mange tusen. Så nei, det kan umulig skyldes «dårlig avl».

Så jeg tenker det er fordi det er lettere å få en diagnose i dag. Rett og slett fordi vi vet mer. Sært å dra frem ADHD, finnes da mye verre ting. Vi har f.eks. brystkreft i familien.  

Tro om igjen. Andelen som må ha keisersnitt for at baby/mor skal overleve fødselen har økt merkbart i forhold til bare noen få år siden.

Det er ikke bare mammas nese du kan arve. 

Se på oppdrettere og hvordan de har klart å ødelegge så mange av hunde og katterasene. Det er det som skjer når man ikke bryr seg om helse.

Mange barn/voksne idag burde aldri fått videreført genene sine. For 200 år siden ville de dødd.  Men takket være vitenskapen har svake folk muligheten til å videreføre uheldige gener.

Evolusjon sjer konstant hele tiden. Men det tar noen 10000 år å lage nye arter ja. (Så lenge det ikke er snakk om liv med svært kort reproduksjonstid) Men det er ikke nye arter det er snakk om her.

Anonymkode: 54e86...a4d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, FactsOverFeelings said:

Dette handler nok mer om at systemene har blitt flinkere til å plukke opp slike sykdommer.
Der man før bare så på en unge som "litt vill" eller "litt stille av seg", blir det nå stilt diagnoser.

Det er sant, og det er bra at folk får behandling de har behov for. Men det har også funnet sted en endring i selve diagnosekriteriene for f.eks. ADHD. Står en del tankevekkende i de artiklene som er linket til her:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=91395&a=2

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=331005&a=4

https://www.farmatid.no/artikler/fag/vi-sykere-enn

I tillegg opererer WHO i dag med langt flere diagnoser totalt; sorg er "depresjon", usikkerhet og bekymring er "angstnevrose", osv. osv.; det finnes til og med diagnose for slike livssituasjoner som arbeidsløshet og vanskelige svigerforeldre.

Det er mindre og mindre plass i det moderne samfunn til de smertefulle og plagsomme, men normale, hendelser i et menneskeliv. En konsekvens av å anse dem som sykdom, er kravet om at disse behandles, kureres, fjernes; slik at mennesket er mer "produktivt". Som om vi alle er maskiner som alltid skal yte maksimalt.

Anonymkode: 4a9e3...a81

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessuten er det bedre å fange opp disse tingene, for så å medisinere/legge til rette for at de bidrar i samfunnet som alle andre.

Skjønner ikke greia med at det blir mer autisme i samfunnet. Autister får ikke pult og er uforståelige for kvinner flest

kilde: jeg er en autist og har aldri skjønte en dritt av kvinner. Å kommunisere med de har vært som å snakke et helt annet språk. De er forøvrig elendige kommunikatorer og problemløsere har jeg funnet ut. 

Har det falt deg inn at det gjerne ikke er dem, men deg?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro om igjen. Andelen som må ha keisersnitt for at baby/mor skal overleve fødselen har økt merkbart i forhold til bare noen få år siden.

Se på oppdrettere og hvordan de har klart å ødelegge så mange av hunde og katterasene. Det er det som skjer når man ikke bryr seg om helse.

Mange barn/voksne idag burde aldri fått videreført genene sine. For 200 år siden ville de dødd.  Men takket være vitenskapen har svake folk muligheten til å videreføre uheldige gener.

Evolusjon sjer konstant hele tiden. Men det tar noen 10000 år å lage nye arter ja. (Så lenge det ikke er snakk om liv med svært kort reproduksjonstid) Men det er ikke nye arter det er snakk om her.

Enig!

Anonymkode: 0310a...a58

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det snakk om 30 - 40 år. Det er ikke en generasjon engang. Så det er ikke mulig at det skyldes «dårlig avl».

Hvordan mener du det spiller inn på andel keisersnitt? 

Og hva legger du i svake folk? Folk som ikke nødvendigvis passer inn i det samfunnet vi har i dag? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har det falt deg inn at det gjerne ikke er dem, men deg?

Joda, jeg har jo skjønt at jeg har hatt et problem. Derfor gjorde jeg som en god autist kan gjøre, jeg fordypte meg i problemet og så på saken fra veldig mange sider.

Og ja, jeg vil stå ved det jeg sier. Kvinner er ikke så flinke til å kommunisere direkte og ærlig, derfor er de elendige kommunikatorer. Når det kommer til problemløsning så står jeg også ved det jeg sier, siden de glimrer med sitt fravær i realfag og andre areanaer som krever problemløsning.

De fleste kvinner er ikke så flinke for de må ha noen regler å støtte seg på, og klarer ikke tilpasse seg eller finne smarte, nye metoder for å løse et problem på. De må læres opp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...