Gå til innhold

Har hun rett til å være sur? Jeg ''advarte'' henne på forhånd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Grunnet utdannelse, litt økonomiske problemer og litt div er jeg og mannen min litt sene med å få barn. Venter nr. 2 nå, men min svigerinne fikk tre barn ganske tidlig - for en noen år siden. 

Jeg og mannen min har alltid visst at hvis vi fikk en gutt, skulle vi ha et spesielt navn - si f.eks. ''Olav''. Vi har begge personer i nær familie som har betydd ekstremt mye for oss som het det, og det har liksom aldri vært noen tvil. Det har vi snakket om mange ganger, vi hadde ikke vært sammen lenge når det tilfeldigvis kom opp første gang.

Min svigerinnes siste barn var en gutt, og hun fortalte oss tidlig i graviditeten at de lurte litt på navnet ''Olav''. Da sa jeg til henne (med en helt fin tone) at det selvfølgelig var opp til henne, men jeg sa også at hvis vi får en gutt skal han hete det, uavhengig av hva hun kalte sin sønn. Sa at det var opp til henne om søskenbarna skulle hete det samme, at det ikke betydde noe for meg om de gjorde det, men at vår eventuelle fremtidige sønn skulle ha det navnet - ikke åpent for diskusjon. 

Det var greit sa hun, de skulle tenke på det - ''Olav'' var bare ett av flere alternativ. De kalte likevel sønnen sin det, og når jeg sa at det var litt stilig med søskenbarn som het det samme, lo hun det bare bort. Vår eldste ble en jente, så det var jo ikke noe problem, men jeg venter nå en gutt. Hun har spurt flere ganger om navn, og jeg svarer alá ''det har jeg jo sagt, han skal hete Olav''. I starten bare lo hun, men nå er hun direkte sur. Kaller oss lite oppfinnsomme, at vi hermer etter henne, at det er åndsvakt av oss å kalle sønnen vår det samme som hennes osv. Jeg blir litt frustrert! Jeg sa jo i fra veldig klart og tydelig når hun sa at de vurderte det, jeg sa at det er ingen tvil og ingen diskusjon, vi skal bruke det navnet om vi får en gutt. Vi bryr oss ikke noe særlig om henne, det navnet betyr så mye for oss at vi skal bruke det åkke som. Skjønner bare ikke hvorfor hun lager såå utrolig dårlig stemning, når hun visste dette på forhånd? 

Anonymkode: e03ab...69f

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett henne på plass med å gi en beskjed om at hun alltid har visst om at deres sønn også ville få navnet Olav. 

AnonymBruker
Skrevet

Dårlig av henne å bli sur for det! Det må hun bare akseptere. Velg det navnet dere ønsker! Ingen «eier» et navn!

Anonymkode: 8d421...8a9

• Liker 14
Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg. Du ga beskjed om at dere kom til å bruke navnet, og at det ble opp til henne om søskenbarna skulle hete det samme. Om dette betydde mye for henne, så kunne hun ha latt være å bruke navnet. Hun har ingen rett til å lage sur stemning. Dette visste hun kunne skje.

Endret av SesameStreet
  • Liker 8
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Smil og vær glad tilbake til henne uansett, ta det som en morsom ting. Og som du sier, dere bryr dere ikke særlig om hennes sutring, fortsett med det. Dere vet selv at dere tok dette navnet lenge før henne, så alt er helt i orden. 

Fortsetter hun å klage, bare kutt henne tvert med et smil. 

AnonymBruker
Skrevet

Bruker hun virkelig ordet åndsvakt om dere? Har hun sagt det direkte til deg? "Dere er åndsvake om dere kaller gutten deres for Olav"...?

Om hun er såpass dirkete så tåler hun vel at du også er direkte mot henne. Så spør henne rett ut om hvorfor hun lager dårlig stemning, minn henne på om at du advarte henne om dette for lenge siden.

Anonymkode: bc58c...fa0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bruker hun virkelig ordet åndsvakt om dere? Har hun sagt det direkte til deg? "Dere er åndsvake om dere kaller gutten deres for Olav"...?

Om hun er såpass dirkete så tåler hun vel at du også er direkte mot henne. Så spør henne rett ut om hvorfor hun lager dårlig stemning, minn henne på om at du advarte henne om dette for lenge siden.

Anonymkode: bc58c...fa0

Jepp, hun sa at vi var åndsvake som ikke klarte å være mer kreativ :P 

Sa det til henne, men da svarte hun bare at vi var for sen og at de tok navnet først :fnise:

Skrevet

Tenk så fint det hadde vært her i verden om folk bare ble sure når de hadde definitiv rett til det😀

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min bror har vår mors navn som mellomnavn på datteren sin. Jeg vurderer å ha min mors navn som fornavn på vår datter. Ser ikke problemet. Er navnet så utrolig fint kan vel flere ha det :) 

Anonymkode: 6bbc2...351

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun overreagerer :fnise: 

Bare ver hyggelig tilbake og ignorer den tåpelige oppførselen hennes. Forstår hun ikke at navnet er veldig spesielt for dere så er det hun som er åndsvak..  :plystre:

Kos dere med baby og et veldig fint og betydningsfullt babynavn :ninuskapus: 

Anonymkode: f0c04...2b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor hadde vel ikke direkte bestemt seg for et navn som i denne situasjonen, men ønsket å kalle sitt guttebarn "Per". Men pga. hennes søster også hadde en sønn med det navent valgte hun å kalle ham "Per Kåre", for at det ikke skulle bli likt.

Men hun sier selv at hun agrer bittert den dag i dag at hun brydde seg om det. Og hadde hun kunnet valgt på nytt hadde hun kalt ham akkurat det hun ønsket :laugh:

Dere har sagt i fra for lenge siden! Så kjør på sier jeg! Et navn er bare et navn :) hun får bare bli sur, hun har ingen grunn til det da dere har sagt klart i fra, men da får hun bare være sur.

Hun burde vel egentlig bli sur på seg selv, hun som valgte å ta navent når du sa klart i fra om at dete kom til å bruke det.

Anonymkode: e3b56...2e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, hun sa at vi var åndsvake som ikke klarte å være mer kreativ :P 

Sa det til henne, men da svarte hun bare at vi var for sen og at de tok navnet først :fnise:

Det er vel heller hun som er særdeles barnslig. Som om man er «for sene» ved å ta et navn. Dere hadde jo bestemt dere lenge før. Man har jo ikke enerett på et navn. Dessuten så har dere jo forskjellige etternavn. Jeg skjønner meg ikke på sånne folk. 

Anonymkode: 7462a...ada

• Liker 2
Skrevet

Du har gjort alt riktig etter min mening. Du gjorde det jo klart for lenge siden at et evt guttebarn skal hete det, så det må hun bare finne seg i. Hun roer seg vel ned når hun får tygget litt på det. 

Skrevet

Hun tenkte vel at om hun brukte navnet så kom ikke du til å gjøre det senere uavhengig av hva du sa. Sikkert derfor hun er sur.

Uansett, bruk navnet som dere vil dere og ikke bry dere om hva hun sier.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt mer usikker på denne...

Hvis jeg forstår dette riktig, var det jo HUN som var den første til å fortelle om navnet. Hun og mannen hadde tenkt på dette navnet og vurdert det,og nevner det. Og så sier du (med en fin tone) at dere også har tenkt på dette navnet. Og på grunn av at hun hadde flere andre alternativer som de også vurderte, så forventer du at hun går bort ifra Olav-navnet på grunn av at hun senere fikk vite at du også likte det?

Jeg synes denne er litt ullen, altså. Her kom dere fram til navnet begge to helt individuelt. Men det er mulig jeg har misforstått her?

Anonymkode: c6728...e71

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme, men med en venninne. Mannen og jeg bestemte oss for å finne et enda bedre navn og det gjorde vi! Vi får ofte komplimenter, mens det andre navnet ligger på topplisten og dermed blitt litt «kjedelig». Forstår jo at det er annerledes for dere som har et forhold til navnet, men dere kan jo vurdere å «toppe» navnet... 

Anonymkode: 546ff...e5d

AnonymBruker
Skrevet

Bare så du er klar over det så hvis dere møtes ofte blir din sønn til "lille Olav"

Sånn er det i min familie hvor alle i familene har en sønn med et familie fornavn. Det er store Jon, lille Jon, Jonnemann osv. 

Forbausende stor fantasi for å skille Jon-ene fra hverandre.

Anonymkode: 3907b...bb6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du advarte henne på forhånd har hun ingen rett til å være sur.

Anonymkode: d06f4...5fe

• Liker 1
Skrevet

I min mening har dere like "rett", begge to. Begge parene har tenkt på navnet på hver sin kant, og ingen kan si at de skal ha et navn. Hadde det vært hun som skrev et innlegg om at de ønsket å kalle barnet «Olav», men svigerinnen ga beskjed om at det navnet skulle hun ha på en fremtidig sønn, så hadde hun fått like mye medhold som du får nå. «Kjør på! Ingen eier et navn. Hun er jo ikke gravid engang».

Hun har sin fulle rett til å kalle sønnen sin Olav, uansett hvilket forhold du har til det. Men siden du ga beskjed før gutten fikk navnet, om at du kom til å bruke det samme navnet uansett, så føler jeg at du er såpass klar at hun burde forventet denne situasjonen.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...