Gå til innhold

Mener du at frukt er usunt?

Anbefalte innlegg

Gjest boblebrist
Skrevet

Svært mange av kollegaene mine har gått over til lavkarbo, og dette er alltid det store samtaleemnet i lunsjen og det er ikke måte på hvor bra dette skal være. I går klarte jeg ikke å holde kjeft, så jeg sa i en litt fleipete tone at jeg aldri kunne fulgt en diett som nektet meg å spise banan. Dette førte til overraskende stor oppstandelse, der frukt ble dømt nedenom og hjem som skikkelig usunt, epler og appelsin er visst noe av det verste jeg kunne spise, og banan var bare en sukkerbombe uten noen positive egenskaper. 

Jeg må innrømme at jeg ble litt paff over reaksjonene. Selvsagt vet jeg at frukt inneholder en del sukker, men jeg mener også det er i overkant hysterisk å kategorisk kalle all frukt for usunn mat. Spesielt om man er normalvektig, slik jeg og flere av kollegaene mine er. Bær var av en eller annen grunn ikke usunt, uten at jeg skjønner logikken.. 

Hva mener Kvinneguiden?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å bestemme hvor sunt noe er kan være vanskelig og veldig subjektivt. Er banan sunt? Sunnere enn sjokolade, men spinat er fremdeles sunnest. 

Frukt inneholder masse næringsstoffer og ingenting tilsier at folk som hovedsakelig får i seg alt sukkeret sitt via å spise frukt er mer usunne enn andre, tvert imot! Frukt kan brukes som et sunt mellommåltid, sunn snacks, for å tilfredsstille sukkerbehovet og for å få i seg vitaminer og mineraler. Frukt inneholder også mye væske som selvfølgelig også er bra for kroppen. 

Anonymkode: 3cab4...1cb

• Liker 10
Skrevet

Heldigvis går de fleste lei av slike restriktive dietter etter en stund, så slipper andre å høre om dem ved enhver anledning ad infinitum. Bananer er rike på vitaminer og mineraler. Spis frukt med god samvittighet.

• Liker 15
Skrevet

Selvsagt er ikke frukt usunt. Får du din informasjon om kosthold utelukkende fra kolleger? I tilfelle er det lurt å skaffe noen flere og mer pålitelige kilder.

• Liker 3
Gjest boblebrist
Skrevet
2 minutter siden, Viktualia skrev:

Selvsagt er ikke frukt usunt. Får du din informasjon om kosthold utelukkende fra kolleger? I tilfelle er det lurt å skaffe noen flere og mer pålitelige kilder.

Jeg vet at frukt ikke et usunt, det er derfor reaksjonene deres forbauset meg, og jeg ble nysgjerrig på hvor mange andre som deler dette synet. 

Skrevet

Er enig i at frukt også inneholder sukker, og man kan absolutt få i seg for mye av fruktsukker på lik linje med annet sukker. Men å bli hysterisk i matveien fungerer sjeldent for noen. Det beste er en gylden middelvei og å prøve å spise litt av alt. Frukt inneholder nemlig en rekke andre viktige mineraler og vitaminer som er viktig i kosten vår. Teknisk sett tror jeg ikke vi trenger å kutte noe som helst ut av kosten, vi trenger bare å spise mer av alt og mer variert, dermed mindre mengde av èn sort. 

Nå tror jeg heller ikke lavkarbo er veien å gå heller da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Galskap å kalle frukt for usunt.

Dropp heller godteriet, og fråts i masse deilig frukt! 😊 Egenskapene til frukt er for gode til å avskrives..

Anonymkode: b8f06...fbd

• Liker 4
Skrevet

Ingenting er usunt. Det er mengden som avgjør når noe blir usunt. 

• Liker 1
Skrevet

Folk på dietter eller kostholdsmetoder er jo helt blind. De ser ingenting annet en det de selv har lest seg opp på. 
Kanskje de ikke kan spise sånn og sånn på sin diet, men alle vet jo at frukt inneholder mange bra næringsstoffer og melder søtbehovet seg så er det mye bedre å ta en banan en en sjokolade. (noe alle vet) 
Gi dem til høsten, så sitter alle og propper i seg bananer, da er de lei av lavkarbo ;) Da er det fett og bananpannekaker med cottage chese som er greia. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig er ikke frukt usunt.

Men jeg går på lavkarbo pga lavt stoffskifte.  Lavkarbo får ned insulinnivået, og av en eller annen grunn gjør et lavt insulinnivå meg bedre. Frukt inneholder endel sukker,  og sukker fører til utskillelse av insulin. Så nå spiser jeg frukt som kos og ikke som mellommåltid. Men for folk som ikke trenger å få ned insulinnivået er det ingenting galt med frukt. 

Anonymkode: 57a14...9cc

• Liker 1
Gjest boblebrist
Skrevet
1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Folk på dietter eller kostholdsmetoder er jo helt blind. De ser ingenting annet en det de selv har lest seg opp på. 
Kanskje de ikke kan spise sånn og sånn på sin diet, men alle vet jo at frukt inneholder mange bra næringsstoffer og melder søtbehovet seg så er det mye bedre å ta en banan en en sjokolade. (noe alle vet) 
Gi dem til høsten, så sitter alle og propper i seg bananer, da er de lei av lavkarbo ;) Da er det fett og bananpannekaker med cottage chese som er greia. 

Jeg elsker bananpannekaker :nigo:

AnonymBruker
Skrevet

Frukt er sunt, men det er ikke lurt å spise ubegrensede mengder. 

Anonymkode: 6fd9d...5d4

• Liker 1
Skrevet (endret)

Legen min anbefaler frukt med litt nøtter for å kansellere ut effekten av insulinspranget man kan få pga sukker et frukten. Jeg sliter med lavt stoffskifte.

Endret av Torelli
AnonymBruker
Skrevet

Logikken deres som du ikke skjønner går nok på hvor mye sukker det er i matvaren. Frukt har mer sukker enn bær. Fruktsukker er også sukker. 

Faktisk er fruktsukker sukker av verste sort. Fruktsukker kan ikke metaboliseres uten å ta turen innom leveren. Leveren klarer kun ca 50 gram fruktose i døgnet. Alt over det blir lagret som fett i leveren mens de venter i kø. Man kan få ikke-alkoholisk fettlever av å spise mye frukt altså.

Frukt består ikke av 100% fruktsukker, men det har som regel mer fruktsukker enn andre matvarer, og mer fruktsukker enn andre sukkerarter. Vi har vel alle fått med oss at high-fructose corn syrup er forferdelig usunt? Det er verre for helsa vår enn rørsukker. Det er på grunn av overvekten av fruktose. HFCS har 55% fruktose. Til sammenligning har epler ca 75% fruktose... 

Spiser du ett eple, så spiser du mer enn dobbelt så mye sukker som det finnes i blodet ditt når du har et normalt blodsukkernivå. Så lite sukker er det i blodet! Ca 4 gram sukker. Men husk at det ikke bare er monosakkarider og disakkarider som blir til blodsukker. Alle karbohydrater består av sukkermolekyler og blir brutt ned til dette i kroppen hvis kroppen klarer å bryte det ned. Klassifiseringen av karbohydrater sier bare hvor mange sukkermolekyler de består av, og evt om det blir fordøyd. Kostfiber blir ikke fordøyd og går ut i andre enden. Stivelse er bare en laaang kjede med sukkermolekyler. Tusenvis. 

Betyr dette at du aldri kan spise banan for å ha et sunt kosthold? Nei. Men det er ikke et optimalt kosthold. For vedlikehold sier man ofte 80-20. 80% flink, 20% utskeielse. Banan er definitivt sunnere enn smågodt. Men banan er ikke sunn mat og bør ikke ersatte sunn mat.

Anonymkode: 67b97...754

• Liker 4
Skrevet

Er det mulig..... det neste blir vel at grønnsaker er usunt og kreftfremkallende, kan jeg tenke meg. :P

Bananen er nok den minst sunne av fruktene, men det sier seg selv, det er den frukten som smaker best. :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt med måte, en banan og et eple etc om dagen er bare bra, men en smoothie og glass juice hver dag er ikke bra

Anonymkode: eed78...857

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt med måte, en banan og et eple etc om dagen er bare bra, men en smoothie og glass juice hver dag er ikke bra

Jeg drikker et stort glass juice hver dag. Jeg har lavere fettprosent enn det som er vanlig (og spiser forøvrig helt normalt) og alle blodprøvene mine viser at jeg har veldig god helse. Legen har ikke sagt noe som helst negativt på det at jeg drikker juice og melk hver dag. Han synes det er bare bra. Siden jeg spiser lite karbohydrater ellers er juicen en veldig viktig del av mitt kosthold da den gjør sånn at jeg har nok glukoselager til å trene. Tannlegen er forøvrig også veldig fornøyd med tennene mine. 

Så jeg vil vite hvorfor du mener jeg skal kutte ut juice når alt tilsier at det er bra? På hvilke punkter eksakt vil jeg få bedre helse av å kutte ut juice?

Anonymkode: 47c59...3cb

• Liker 4
Gjest boblebrist
Skrevet

Jeg drikker min daglige smoothie med god samvittighet. Den inneholder både egg, spinat, linfrø/havrekli, bær og (hold dere fast) en banan. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg drikker et stort glass juice hver dag. Jeg har lavere fettprosent enn det som er vanlig (og spiser forøvrig helt normalt) og alle blodprøvene mine viser at jeg har veldig god helse. Legen har ikke sagt noe som helst negativt på det at jeg drikker juice og melk hver dag. Han synes det er bare bra. Siden jeg spiser lite karbohydrater ellers er juicen en veldig viktig del av mitt kosthold da den gjør sånn at jeg har nok glukoselager til å trene. Tannlegen er forøvrig også veldig fornøyd med tennene mine. 

Så jeg vil vite hvorfor du mener jeg skal kutte ut juice når alt tilsier at det er bra? På hvilke punkter eksakt vil jeg få bedre helse av å kutte ut juice?

Anonymkode: 47c59...3cb

Greia er at i et glass med f.eks appelsinjuice er det kanskje 5 appelsiner, det er ikke naturlig for kroppen å motta 5 appelsiner bare sånn på kjappen. Det er best å spise den ene appelsinen, da får en naturlig mengde for kroppen å prosessere, og også får en da fiber etc. 

Men for all del, spiser man ikke frukt, er en smoothie eller juice greit det, det er bare ikke optimalt

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Greia er at i et glass med f.eks appelsinjuice er det kanskje 5 appelsiner, det er ikke naturlig for kroppen å motta 5 appelsiner bare sånn på kjappen. Det er best å spise den ene appelsinen, da får en naturlig mengde for kroppen å prosessere, og også får en da fiber etc. 

Men for all del, spiser man ikke frukt, er en smoothie eller juice greit det, det er bare ikke optimalt

Hvis man ikke har vekt- eller helseproblemer eller er kroppsbygger eller toppidrettsutøver, trenger ikke et kosthold være "optimalt". Både frukt, smoothies og juice kan fint inngå som del av et sunt kosthold.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...