AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Nå skaper jeg en situasjon her, siden jeg lurer på hvordan dette funker. Jeg har ikke blitt voldtatt, og jeg er ikke gravid. Om det skulle ha seg slik at jeg ble voldtatt av en mann jeg hadde kjennskap til, og blitt gravid. Hadde det vært mulig å avskrive han som far, eller nekte han kontakt? Voldtekten må selvfølgelig bevises, og da vil jeg også si at den kan bevises. Anonymkode: f313b...360
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå skaper jeg en situasjon her, siden jeg lurer på hvordan dette funker. Jeg har ikke blitt voldtatt, og jeg er ikke gravid. Om det skulle ha seg slik at jeg ble voldtatt av en mann jeg hadde kjennskap til, og blitt gravid. Hadde det vært mulig å avskrive han som far, eller nekte han kontakt? Voldtekten må selvfølgelig bevises, og da vil jeg også si at den kan bevises. Anonymkode: f313b...360 Nei det er straffbart. Anonymkode: 157d5...246 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 Om du skulle blitt voldtatt og gravid, ville du da ha tatt abort kanskje istedet for å sette deg og et eventuelt barn I denne situasjonen? Anonymkode: 77165...a75 11
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om du skulle blitt voldtatt og gravid, ville du da ha tatt abort kanskje istedet for å sette deg og et eventuelt barn I denne situasjonen? Anonymkode: 77165...a75 Ts Hva jeg ville gjort personlig har ingenting med dette å gjøre. Men situasjonen her går på at hun hadde beholdt det Anonymkode: f313b...360 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 Du kunne selvfølgelig latt væære å føre ham opp som far, men han hadde likevel kunnet kreve DNA-test og deretter å bli registrert som far, uansett hva du mente og følte om saken. Han hadde også hatt rett på samvær med barnet. Skulle du greid å hindre det, måtte du gått rettens vei og bevist at han var skadelig eller farlig for barnet direkte. At han var skadelig/farlig for deg ville ikke vært nok. Det ville kunne gitt deg et potensielt besøksforbud og kanskje voldsalarm, men han ville fortsatt hatt rett til samvær med barnet. Dette svaret er gyldig uavhengig av om han er anmeldt, dømt og straffet for voldtekten eller ikke. Det endrer ingenting i forhold til farskap eller samværsregler. Anonymkode: fb35b...372 6
exictence Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 Hun kan jo da la være å si det. Krever du barnebidrag blir han involvert på et eller annet tidspunkt. Har han blitt dømt for voldtekt vil jeg tro han ikke har tilgang så lenge han blir straffet.Kommer an på hvilken straff og hvilken dom.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du skulle blitt voldtatt og gravid, ville du da ha tatt abort kanskje istedet for å sette deg og et eventuelt barn I denne situasjonen? Anonymkode: 77165...a75 Ikke alle har den muligheten når det som har skjedd har skjedd. Anonymkode: fb35b...372 1
Biloba Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 Barns rett til relasjon med sin far er der selv om far er en drittsekk. Det må være helt grusomt å ikke kunne sikre barnet sitt ifht samvær med en voldtektsforbryter. Hadde vært livredd for at barnet skulle bli utsatt for overgrep eller skadelig omsorgssvikt av alle alvorlighetsgrader. 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 Anmeld voldtekten. Anonymkode: 6b9fc...4b9 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. april 2018 #10 Skrevet 10. april 2018 Man er pliktig å oppgi barnets far, og barnet har rett på samvær med far. Så i en slik situasjon kan man ikke nekte barnets far noe, nei. Hvis man blir gravid etter voldtekt er det vel til alles beste at man tar abort.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 For det første så anmelder man voldtekten. Nr 2. så har barnet rett på kontakt med sin far. Hvorfor skal barnet straffes for at faren voldtok moren? Så svaret er nei, man kan ikke nekte barnefar kontakt med barnet. Anonymkode: 86b7b...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nr 2. så har barnet rett på kontakt med sin far. Hvorfor skal barnet straffes for at faren voldtok moren? Så svaret er nei, man kan ikke nekte barnefar kontakt med barnet. Anonymkode: 86b7b...1f1 Hvorfor skal barnet straffes for at faren voldtok moren ved å måtte tilbringe en betydelig andel av oppveksten alene med en mann uten (normal) empati og normale sperrer? Det er vel et like relevant spørsmål, er det ikke? Barn av forhold der mor blir/er blitt mishandlet og/eller utsatt for overgrep av barnets far, når de to partene ikke lenger er i et forhold, er i praksis uten rettsvern. Anonymkode: fb35b...372 12
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #13 Skrevet 10. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå skaper jeg en situasjon her, siden jeg lurer på hvordan dette funker. Jeg har ikke blitt voldtatt, og jeg er ikke gravid. Om det skulle ha seg slik at jeg ble voldtatt av en mann jeg hadde kjennskap til, og blitt gravid. Hadde det vært mulig å avskrive han som far, eller nekte han kontakt? Voldtekten må selvfølgelig bevises, og da vil jeg også si at den kan bevises. Anonymkode: f313b...360 Far er far, uansett hvordan barnet har blitt unfanget. Dette har vi diskutert før opp og i mente. Barn har eett på samvær og å kjenne sitt biologiske opphav. En annen sak er vel at de fleste voldtatte i Norge som oppsøker lege etterpå får oppfølging i forhold til mulig graviditet, tilbud om angrepiller eller andre løsninger. Det er nok en helt annen hverdag for kvinner i andre land der voldtekt er en del av krig og krigshandlinger. Tenk dere å bli voldtatt av mengder med soldater for så å oppdage at du er gravid etterpå og uten muligheter vi i vesten har med nødprevensjon, abort og økonomisk støtte til enslige mødre. I tillegg gjerne bli utstøtt fra familien, og forlatt. Anonymkode: adcdd...6d9 3
Biloba Skrevet 11. april 2018 #14 Skrevet 11. april 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal barnet straffes for at faren voldtok moren ved å måtte tilbringe en betydelig andel av oppveksten alene med en mann uten (normal) empati og normale sperrer? Det er vel et like relevant spørsmål, er det ikke? Barn av forhold der mor blir/er blitt mishandlet og/eller utsatt for overgrep av barnets far, når de to partene ikke lenger er i et forhold, er i praksis uten rettsvern. Anonymkode: fb35b...372 Veldig, veldig enig. Det er ikke gitt at det aldri skal være samvær/samvær under tilsyn, vet om noen som fikk det til (bekjente, begge veldig unge og amatører på egne og andres grenser, bekjente, han angret osv., men det var en lang prosess og ikke noe krav om utlevering av barnet). Barnet burde ha større vern her enn at mor "bare kan ta abort" når far har begått grove kriminelle handlinger av type vold/seksuelle overgrep/mishandling. Ditto hvis det gjelder mor. 5
Frostrose Skrevet 11. april 2018 #15 Skrevet 11. april 2018 Jeg kjenner en som ble voldtatt av eksen, og ble gravid. Barnet har ingen kontakt med faren. Mor var åpen om situasjonen. 2
Gjest making.a.mess Skrevet 11. april 2018 #16 Skrevet 11. april 2018 Jeg kommer heldigvis aldri til å havne i den situasjonen, men i dette scenarioet ville jeg : 1) tatt abort 2) om abort av en eller annen grunn ikke er mulig så hadde jeg aldri oppgitt vedkommende som far til barnet. Rettigheter eller ikke, de driter jeg i. Barnet skulle sluppet å ha en relasjon til en mann som er kapabel til å begå slike handlinger. Det kalles å ville beskytte barnet og er et naturlig instinkt. For å si det sånn så hadde samvær kun skjedd over mitt lik.
Antoinette Skrevet 11. april 2018 #17 Skrevet 11. april 2018 Å beholde barnet etter en voldtekt hadde for min del vært 100% uaktuelt. En av grunnene er nettopp dette at jeg ville ha måttet forrholde meg til bf/voldtektsmannen i +18 år fremover. Og sannheten hadde kommet for en dag for dette barnet. at han han/hun var res. av en voldtekt. Slike ting er dømt til å komme ut før eller siden. Å tro noe annet er naivt.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #18 Skrevet 11. april 2018 Er folk helt galne? For noen svar!!! Selvfølgelig skal ikke far ha samvær! Aldri i livet om jeg hadde sendt en liten datter til en voldtektsmann!!! Hva tenker dere med som svarer her? Selvfølgelig kan man la være å oppgi fars identitet. Eller man kan oppgi, kontakte barnevernet og be om å slippe samvær for barnets beste. I denne fiktive saken skriver jo TS at voldtekten kan bevises, tror dere da barnevernet godtar at et lite barn skal alene på samvær?? Anonymkode: f1f98...cf4 11
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #19 Skrevet 11. april 2018 Blir kvalm av dere as. Anonymkode: 477b0...396 2
Thyra Skrevet 11. april 2018 #20 Skrevet 11. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første så anmelder man voldtekten. Nr 2. så har barnet rett på kontakt med sin far. Hvorfor skal barnet straffes for at faren voldtok moren? Så svaret er nei, man kan ikke nekte barnefar kontakt med barnet. Anonymkode: 86b7b...1f1 Barnet straffes? I en slik situasjon tror jeg ikke det å ha kontakt med sin biologiske far vil tilføre barnet noe positivt. Ihvertfall ikke når barnet er gammelt nok til å skjønne sammenhengen. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå