AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Hvem kontakter man når den statlige bedriften nekter deg lønn? Hvem er det som er overordnet HR i statlige bedrifter? Anonymkode: a4504...8d3
solmåneogstjerner Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 Høres merkelig ut. Har du kontrakt? Hvorfor får du ikke lønn? Den som er overordnet hr er jo lederen (direktør). 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem kontakter man når den statlige bedriften nekter deg lønn? Hvem er det som er overordnet HR i statlige bedrifter? Anonymkode: a4504...8d3 Hvorfor nekter de deg lønn? Anonymkode: fa788...f2c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem kontakter man når den statlige bedriften nekter deg lønn? Hvem er det som er overordnet HR i statlige bedrifter? Anonymkode: a4504...8d3 Smarte folk, ansatt i det offentlige, fagorganiserer seg. Da vet de hvem de kontakter og som ordner opp raskt og effektivt. Du må nesten skaffe deg din egen advokat og betale han for å hjelpe deg. Anonymkode: cba7c...c0f 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 55 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Høres merkelig ut. Har du kontrakt? Hvorfor får du ikke lønn? Den som er overordnet hr er jo lederen (direktør). Har kontrakt, men arbeidsplassen ønsker ikke at jeg skal møte på jobb grunnet arbeidskonflikt. har fått varsel om oppsigelse, så de mener at de kan holde tilbake lønn siden jeg ikke er blitt innkalt på jobb. 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smarte folk, ansatt i det offentlige, fagorganiserer seg. Da vet de hvem de kontakter og som ordner opp raskt og effektivt. Du må nesten skaffe deg din egen advokat og betale han for å hjelpe deg. Anonymkode: cba7c...c0f Et stort JA! til nettopp dette. Statsansatte er ikke under arbeidsmiljøloven, staten har egne lover så det er arbeidsgiver som sitter på makta. Fagforeningen er tannløse og vil holde seg inne med arbidsgiver, så der er det ikke noe hjelp å få (FO). Anonymkode: a4504...8d3
solmåneogstjerner Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har kontrakt, men arbeidsplassen ønsker ikke at jeg skal møte på jobb grunnet arbeidskonflikt. har fått varsel om oppsigelse, så de mener at de kan holde tilbake lønn siden jeg ikke er blitt innkalt på jobb. Men er det fast jobb så skal du jo ha lønn i oppsigelsesperioden uansett. De kan evt sette deg til å gjøre annet arbeid.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 24 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Men er det fast jobb så skal du jo ha lønn i oppsigelsesperioden uansett. De kan evt sette deg til å gjøre annet arbeid. Ja, det tenker jeg også, Å bruke argument som at : du skal ikke ha lønn fordi du ikke har vært på jobb bli feil. ikke min skyld at de ikke svarer når spør om når jeg skal møte på jobb. Anonymkode: a4504...8d3
solmåneogstjerner Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, det tenker jeg også, Å bruke argument som at : du skal ikke ha lønn fordi du ikke har vært på jobb bli feil. ikke min skyld at de ikke svarer når spør om når jeg skal møte på jobb. Anonymkode: a4504...8d3 Mener at du har rett, så lenge du kan dokumentere at du er villig til å møte opp. Hør med leder (ikke hr), evt dfø https://dfo.no. Vet ikke om de kan hjelpe altså, bare det eneste jeg kommer på dersom du ikke er medlem i en fagforening.
Illuminatum Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvem kontakter man når den statlige bedriften nekter deg lønn? Hvem er det som er overordnet HR i statlige bedrifter? Anonymkode: a4504...8d3 Regjering og Storting er overordnet. Tjenstemannsloven regulerer arbeidsforholdet for statsansatte og bør være et sted du leter etter svar. Det er for lite informasjon i innlegget ditt til å være presis med svar. Du skriver statlige bedrift. Det finnes en rekke bedrifter som er eid av staten og som ikke medfører at ansatte er statstjenestemenn. Helseforetakene er et slikt eksempel.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #10 Skrevet 10. april 2018 20 minutter siden, Illuminatum skrev: Regjering og Storting er overordnet. Tjenstemannsloven regulerer arbeidsforholdet for statsansatte og bør være et sted du leter etter svar. Det er for lite informasjon i innlegget ditt til å være presis med svar. Du skriver statlige bedrift. Det finnes en rekke bedrifter som er eid av staten og som ikke medfører at ansatte er statstjenestemenn. Helseforetakene er et slikt eksempel. Tjenestemannsloven er opphevet. Lov om statens ansatte mv. (statsansatteloven) har erstattet denne. Anonymkode: 83a31...50f
Illuminatum Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tjenestemannsloven er opphevet. Lov om statens ansatte mv. (statsansatteloven) har erstattet denne. Anonymkode: 83a31...50f Du har så rett https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-67 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har kontrakt, men arbeidsplassen ønsker ikke at jeg skal møte på jobb grunnet arbeidskonflikt. har fått varsel om oppsigelse, så de mener at de kan holde tilbake lønn siden jeg ikke er blitt innkalt på jobb. Et stort JA! til nettopp dette. Statsansatte er ikke under arbeidsmiljøloven, staten har egne lover så det er arbeidsgiver som sitter på makta. Fagforeningen er tannløse og vil holde seg inne med arbidsgiver, så der er det ikke noe hjelp å få (FO). Anonymkode: a4504...8d3 Jeg kan ikke lese noe i stasansatteloven (som regulerer oppsigelser/suspensjon/avskjed for statsansatte) som tilsier at du kan bli nektet lønn. Med mindre du avskjediges (som gjør at man i prinsippet går på dagen uten oppsigelsesperiode - men det skal svært mye til, da skal man nesten ha slått ned noen på jobb eller utført grov kriminalitet eller lignende), så skal du ha lønn ut hele oppsigelsesperioden. Du skal også ha lønn hvis du suspenderes, med mindre du ikke jobber annet sted i suspensjonsperioden: "Statsansatte og embetsmenn har krav på den lønnen de hadde på suspensjonstidspunktet frem til suspensjonen opphører. Det kan gjøres fradrag i lønnen for inntekt vedkommende får ved å ta annet arbeid i suspensjonstiden." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-67#KAPITTEL_3 Så med mindre du faktisk har gjort deg skyldig i noe ganske grovt, så ville jeg absolutt tatt denne saken til advokat. Det å nekte noen lønn er en grov reaksjon man selvsagt må reagere på. Er det filleting de forsøker å henge på deg, så vil en god advokat med kompetanse på arbeidsrett for offentlig ansatte koste noen tusen, men vil gruse arbeidsgiveren din. Anonymkode: 12400...f45
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #13 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, Illuminatum skrev: Regjering og Storting er overordnet. Tjenstemannsloven regulerer arbeidsforholdet for statsansatte og bør være et sted du leter etter svar. Det er for lite informasjon i innlegget ditt til å være presis med svar. Du skriver statlige bedrift. Det finnes en rekke bedrifter som er eid av staten og som ikke medfører at ansatte er statstjenestemenn. Helseforetakene er et slikt eksempel. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke lese noe i stasansatteloven (som regulerer oppsigelser/suspensjon/avskjed for statsansatte) som tilsier at du kan bli nektet lønn. Med mindre du avskjediges (som gjør at man i prinsippet går på dagen uten oppsigelsesperiode - men det skal svært mye til, da skal man nesten ha slått ned noen på jobb eller utført grov kriminalitet eller lignende), så skal du ha lønn ut hele oppsigelsesperioden. Du skal også ha lønn hvis du suspenderes, med mindre du ikke jobber annet sted i suspensjonsperioden: "Statsansatte og embetsmenn har krav på den lønnen de hadde på suspensjonstidspunktet frem til suspensjonen opphører. Det kan gjøres fradrag i lønnen for inntekt vedkommende får ved å ta annet arbeid i suspensjonstiden." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-67#KAPITTEL_3 Så med mindre du faktisk har gjort deg skyldig i noe ganske grovt, så ville jeg absolutt tatt denne saken til advokat. Det å nekte noen lønn er en grov reaksjon man selvsagt må reagere på. Er det filleting de forsøker å henge på deg, så vil en god advokat med kompetanse på arbeidsrett for offentlig ansatte koste noen tusen, men vil gruse arbeidsgiveren din. Anonymkode: 12400...f45 Tusen tusen takk! Det stemmer at jeg under loven for statsansatte. Jeg skjønner at jeg må kontakte advokat. Anonymkode: a4504...8d3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #14 Skrevet 10. april 2018 Er du fast ansatt eller vikar? Hvor mange timer har du i kontrakten din? Hvilket arbeidsforhold har du, om du ikke vet når du skal jobbe? Hvilken konflikt er det snakk om, som er så ille at du ikke er ønsket på arbeidsplassen lengre? Anonymkode: 86ffa...72b
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #15 Skrevet 10. april 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du fast ansatt eller vikar? Hvor mange timer har du i kontrakten din? Hvilket arbeidsforhold har du, om du ikke vet når du skal jobbe? Hvilken konflikt er det snakk om, som er så ille at du ikke er ønsket på arbeidsplassen lengre? Anonymkode: 86ffa...72b 100 prosent stilling, normal arbeidstid. Jobber turnus. Konflikten er mellom leder og meg (personlig). Anonymkode: a4504...8d3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #16 Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen tusen takk! Det stemmer at jeg under loven for statsansatte. Jeg skjønner at jeg må kontakte advokat. Anonymkode: a4504...8d3 Ja, det bør du nok i alle tilfeller. Når det har gått så langt at arbeidsgiver nekter å betale lønn, så er konflikten gjerne så tilspisset at man ikke kommer gjennom med krav selv. Da må det hardere lut til, og det ser unektelig mye bedre ut når kravet om lønn er oversendt fra kompetent advokat, med nødvendige referanser til statsansatteloven. Anonymkode: 12400...f45
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #17 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det bør du nok i alle tilfeller. Når det har gått så langt at arbeidsgiver nekter å betale lønn, så er konflikten gjerne så tilspisset at man ikke kommer gjennom med krav selv. Da må det hardere lut til, og det ser unektelig mye bedre ut når kravet om lønn er oversendt fra kompetent advokat, med nødvendige referanser til statsansatteloven. Anonymkode: 12400...f45 Helt sykt at staten kan behandle sine ansatte dårligere i kraft at de er staten. Anonymkode: a4504...8d3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #18 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt sykt at staten kan behandle sine ansatte dårligere i kraft at de er staten. Anonymkode: a4504...8d3 Det kan de jo ikke. Anonymkode: 0987f...fc6
Gjest padawan Skrevet 13. april 2018 #19 Skrevet 13. april 2018 På 10.4.2018 den 12.27, AnonymBruker skrev: Statsansatte er ikke under arbeidsmiljøloven, staten har egne lover så det er arbeidsgiver som sitter på makta. Anonymkode: a4504...8d3 Statsansatte dekkes også av arbeidsmiljøloven. På 10.4.2018 den 13.02, solmåneogstjerner skrev: Mener at du har rett, så lenge du kan dokumentere at du er villig til å møte opp. Hør med leder (ikke hr), evt dfø https://dfo.no. Vet ikke om de kan hjelpe altså, bare det eneste jeg kommer på dersom du ikke er medlem i en fagforening. DFØ har ingenting med dette å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #20 Skrevet 13. april 2018 1 time siden, padawan skrev: Statsansatte dekkes også av arbeidsmiljøloven. Så du mener at det er både lov om statsansatte og arbeidsmiljøloven som dekkes ? Jeg tror ikke det. I varsling om oppsigelse, så er det ikke henvist til arbeidsmiljøloven paragraf 15-1. Så jeg ganske sikker på staten at har sikret seg slik at arbeidsgivers rett står sterkere, de er under en vanvittig omorganisering nå så det rimelig å anta. Anonymkode: a4504...8d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå