Gå til innhold

Barnehagen, hvor mye skal man pirke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangsmor, antakelig litt hønemor, og har ikke årelang erfaring, så jeg tenkte å høre litt med dere andre. Jeg er stort sett fornøyd med barnehagen som 1,5-åringen går i. Men innimellom skjer det noen små ting som jeg ikke liker. For eksempel har de kosedag med film en gang i måneden. Da får barna hver sin lille kopp med litt godsaker på. Jeg har sett at gutten min på 1,5 år har fått både seigemenn og potetskruer. Antakelig ikke mange bitene, men likevel. Han har 6 tenner. Er ikke seigemenn litt vanskelig for et så lite barn å spise? Og potetskruer, de er jo salte? Hva synes dere om dette?

Her en dag skulle jeg hente i barnehagen, da var de ute. Da satt gutten min på en babyhuske, hang med hodet og sov! De voksne sto bare 10-15 meter unna riktignok, men var opptatt av å danse med de eldre barna akkurat da (de har musikkanlegg ute). Hadde gutten min grått hadde de ikke hørt han. De ser han hvis de snur seg, men siden han hang med hodet og sov snudde de seg tydeligvis ikke for å sjekke. Når jeg kom skulle de peke på hvor han var, og da føyk de opp når de så at han hang med hodet. Fikk beskjed om at de akkurat hadde vært hos han, så han må ha sovnet nå akkurat. Jeg fikk en litt vond følelse i magen.

Og andre tider når jeg henter han plukker jeg stein ut av munnen hans. I går hadde han en stein på størrelse med en drue i munnen. Han svelger den nok ikke bevisst, men om han snubler kan steinen fort havne i luftveiene. Jeg nevnte dette med steinen når jeg leverte i dag tidlig, og fikk beskjed om at det var ikke helt bra, de gjør så godt de kan, men av og til ser de ikke absolutt alt. Jeg skjønner dette, de er 4 voksne på 15 barn mellom 1-3 år. Mens jeg sto der kom en annen mor innom og klagde på at datteren har sand i bæsjen sin, og at de ikke må la ungene spise sand. Da fikk jeg litt vondt av den barnehageansatte. Hun er jo verdens snilleste koseligste dame, og jeg syntes det ble litt mye pes på henne på morgenkvisten. Fikk helt dårlig samvittighet, og har egentlig en klump i magen her jeg sitter. Hun har vært så grei med meg også (jeg slet litt med å forlate gutten i barnehagen når han begynte der, og hun har vært helt super). Nå fikk jeg skikkelig dårlig samvittighet! Håper hun ikke syntes det var ille at jeg nevnte det med steinen, men det ble så mye når hun andre også kom og dundret i vei.

Overreagerer jeg på både det ene og det andre? Har av og til litt lett for å overtenke...

Anonymkode: 7dacf...2fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg syns ikke du overreagerer. Med 4 voksne på 15 barn? Det var lite, og de burde minimum vært en voksen til. 

1. Det er ingen grunn til barn skal få godteri på fast basis i barnehagen. De burde kutte opp frukt og grønnsaker som de kunne gi dem. Søtsaker serveres på spesielle anledninger som sommeravslutninger eller juleavslutninger. 
2. Små barn som putter ting i munnen må bli fulgt med på, spesielt i uteområdene. 
3. Det første spørsmålet jeg stiller meg om husken er at jeg kjenner jeg lurer på hvorfor de har gått fra han i husken. Jeg har sett at noen barnehager forlater de i husken i kortere perioder, men da er de ansatte i nærheten og de kan høre dem hvis de gir lyd fra seg. Hele greia med at de står med ryggen til og har på høy musikk. Jeg kjenner jeg får vondt i magen på dine vegne. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes definitivt dette er verdt å påpeke. Seigmenn til så små barn må da være en kvelningsrisiko? De andre tingene er ikke bra heller, det høres ut som de overser de minste barna en del.

• Liker 2
Skrevet

Akkurat det med at barna spiser sand er ikke så lett å ta tak i da de kan sleike på votter og hender etter å ha vært i sandkassa. Men... jeg er enig med deg når det gjelder den store steinen og det at han sov på huska. Jeg hadde forventet at en voksen var med barnet på huska eller var med de i sandkassa. 

Jeg syns heller ikke noe om godteri. Hvorfor kan de ikke putte oppkutta grønnsaker eller frukt oppi koppene? For barna er det like mye kos! Synd noen er så låst til at kos = godteri.

• Liker 6
Skrevet

Jeg skjønner ikke greia med at ungene skal få godteri på fast basis i barnehagen. Oppskåret frukt burde de ha fått.

Hvis en begynner å telle hvor mange dager man skal kose seg med godteri, så blir det utrolig mange. Ikke rart at mange barn sliter med vekta. I tillegg så lærer de i barnehagen at kos = godteri, ikke bra.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er overhysterisk hønemor. 

Steinen er ganske dum da, men de kan som sagt ikke ha 100% overblikk på alle hele tiden. 

Anonymkode: c1c51...df0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Både og..

Jeg tenker at det ikke er noe stress at en på 1,5 spiser potetskruer eller seigmenn, det går helt fint. Men synes likevel det er litt snodig at barnehagen gir ut dette hver gang de ser på film... Det har jeg aldri vært borti før. Altså ingen krise, men  litt rart! Hos oss er filmen kos nok i seg selv, men noen ganger får de kjeks el. De kan få frukten mens de ser på film, men siden de får frukt hver dag uansett ville jeg ikke regnet det som «ekstra kos». 

Det med steinen ville jeg ikke gjort så mye ut av. Det er helt klart ikke bra, men de kan umulig klare å få med seg alt. Små barn putter mye rart i munnen, og de tar nok steiner/blader/gress ut så fort de oppdager det. Selvsagt kunne det vært farlig, men dette skjer også rett som det er når mammaer/pappaer er alene med barnet. 

Husken ville jeg derimot reagert på. At de gikk ifra ham alene i husken synes jeg ingenting om. Husking er en veldig passiv aktivitet, så når det ikke engang er noe voksenkontakt er det null poeng. Klarer han i det hele tatt å ta fart selv? Virker som en beleilig måte for å «stue ham bort».

Anonymkode: d037d...dfe

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i at så små barn får servert godteri i bhg. Jeg er veldig glad kommunen vi bor i ikke engang tillater kaker på bursdager. De får frukt og er kjempefornøyde med det. 

At unger spiser sand og stein er ikke til å unngå, de ansatte kan bare følge med så godt som mulig. Men at ungen sitter i en huske uten en voksen rett ved et virkelig ikke ok. De skal 2 sekunder til før de har kravlet seg ut og falt på hodet. 

Ta det opp med styrer, eller fau. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke likt at barnehagen serverte godteri til barna på jevnlig basis. Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har opplevd godteriservering i barnehagen over flere år, og det har vært i forbindelse med karneval noen få ganger. I våre barnehager har de ikke servert noe sukkerholdig til bursdager en gang, og bedt om at foreldre ikke tar med kake til bursdag. Barnehagen har heller laget noe selv, som smoothie eller grove vafler.

Jeg forventer ikke at barnehagen får med seg alt, men når noe gjentar seg, forventer jeg at de er ekstra oppmerksomme. Som f.eks. hvis et barn gjentatte ganger putter store steiner i munnen, ville jeg tenkt at de burde være mer obs. Jeg hadde heller ikke tenkt at de gikk langt unna et så lite barn i en huske uten å kunne høre om han gråt e.l. Det kan jo være han akkurat hadde sovnet for bare sekunder siden, så det i seg selv syns jeg ikke var så ille, men mer rart om det virket som de var så langt unna at de ikke ville hørt gråt e.l.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde bhg hadde sluttet med kaker og godteri for lenge siden. Nå er det mange år siden mine barn gikk i barnehagen og selv da var det ikke godteri eller kaker. De fikk frukt og grønnsaker når det var noe spesielt, og det elsket de. Så det hadde ikke jeg likt heller, og jeg er ikke hysterisk ang godteri. 

Et barn i bhg min sønn gikk i døde etter å fått en stein i svelget. Forstår godt at de ikke kan sjekke alle ungenes munner hele tiden, men de de vet "spiser" stein og sand bør de sjekke innimellom.

Og gå i fra små barn på huska er vel ikke helt heldig, det bør unngås. Må de gå så bør barnet tas ut av huska. 

Anonymkode: abd52...23d

AnonymBruker
Skrevet

Noen barn er mer «orale» enn andre og da bør man ha et ekstra øye med de. Min puttet alt i munnen og holdt på med det ganske lenge etter andre på hans alder lot være. Så det visste barnehagen om. I tillegg var han veldig glupsk med mat og bet ikke av en bit, men stappet alt i munnen. Det ga jeg også beskjed om. Han måtte ha små biter av gangen en stund. En seigmann hadde han stappet hele i munnen feks.. (og hva skjer med godis og salt snacks i barnehagen?!) 

Man kan ikke forvente at de ansatte får med seg alt, men i vår barnehage var de tydelige på at vi foreldre skulle si fra om slike ting og det har aldri vært noe problem å ha en god dialog på dette :) Man leverer jo fra seg det mest dyrebare man har og da er det normalt å si fra om ting man reagerer på, på en ok måte selvsagt. 

Anonymkode: c6a1d...a8a

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Sago skrev:

Jeg synes definitivt dette er verdt å påpeke. Seigmenn til så små barn må da være en kvelningsrisiko? De andre tingene er ikke bra heller, det høres ut som de overser de minste barna en del.

Her gir de gomp :o

Anonymkode: a8b06...cd0

Gjest N-Nøff
Skrevet

Det er ikke greit !!! at han satt og sov i husken. Hva er det for en drittbarnehage egentlig? Jeg hadde vært nådeløs. Du må virkelig være på, det du ramser opp er ikke greit i det hele tatt. Be om et møte der du legger frem alle hendelsene.

Og du, skriv dagbok. Dato, hvilke ansatte, og hva som hendte. Så har du det sort på hvitt, hvis det skulle dukke opp masse sånt i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og synes ikke noe av det du nevner er greitt. Barn som er orale skal passes på. At de en sjelden gang putter en Stein i munnen er ikke til å unngå men de som gjør det ofte sjekker jeg. Det er viktig av to grunner. Det ene er fare for svelging og det andre er for å lære de å ikke putte alt ukritisk i munnen. 

Godteri i barnehagen er en uting uansett anledning. Fine fruktfat med flagg er like stas som snop hvis man skal feire noe. 

Små barn skal ikke overlates til seg selv i husker. 

Høy musikk ute trenger man ikke. På jobb trenger vi god hørsel. Vi skal bruke alle sanser for å kombiner barnas rett til å leke selvstendig sammen med ansvaret for å følge dem opp. 

Anonymkode: c19b3...cec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer litt på at de har filmstund også jeg 🙈 Mini er 1,5 og ser minimalt med TV hjemme. Ser ikke at det skal være behov det i bhg, spesielt ikke med snop

Og er ikke 4 på 15 en for lite?

Anonymkode: 52c64...513

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du overreagerer ikke. Som mor har du lov å reagere på ting, og dette hadde jeg også reagert på. Jeg har jobbet i barnehage i 2 år og jeg kan fortelle deg to ting: Det er normalt at barn putter stein i munnen, og det er vanskelig å 100 % følge med alle barna hele tiden og hva de har i munnen. Men det er ikke normalt at barna får seigmenn og saltskruer, eller annet snop for den saks skyld. Smoothie og frukt er vanlig. Det er ikke greit at ungen skal sitte på husken å sove. Det kan jo faktisk hende at ungen har sovna rett før du kom da, men de små skal sitte minimalt i husken fordi de blir slappe av det og kan sovne...

Du trenger ikke ta dette opp nå, alvorlighetsgraden er ikke så stor, men kanskje på en samtale eller liknende? Også må du følge med om noe skjer flere ganger, da kan du ta det direkte opp med ped.leder.

Anonymkode: 84788...809

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du overreagerer, men det er vel ikke så rart siden du er førstegangsmor. Det med steinen syns jeg er greit å reagere på, men husk at unger er dumme og spiser hva som helst. Hva med å snakke med barnet om dette hjemme? Ha ekstra fokus på at grus, stein og sand er æsj. Og eventuelt foreslå at de gjør det samme i barnehagen. At barnet ditt spiser et par potetskruer og en seigmann en gang i måneden syns jeg er tullete å reagere på, men du kan jo foreslå at de har sunnere snacks til filmen.

Anonymkode: 4cf34...153

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du overreagerer, men det er vel ikke så rart siden du er førstegangsmor. Det med steinen syns jeg er greit å reagere på, men husk at unger er dumme og spiser hva som helst. Hva med å snakke med barnet om dette hjemme? Ha ekstra fokus på at grus, stein og sand er æsj. Og eventuelt foreslå at de gjør det samme i barnehagen. At barnet ditt spiser et par potetskruer og en seigmann en gang i måneden syns jeg er tullete å reagere på, men du kan jo foreslå at de har sunnere snacks til filmen.

Anonymkode: 4cf34...153

Unger er dumme? Å, du mener at unger ikke vet alt om verden, og putter ting i munnen for å erfare hvordan det er? Da er jeg helt enig med deg. Det gjør de. 

Å, ang tema, denne barnehagen høres ut som en tragedie. Her hadde jeg sett etter et annet sted til ungen. Du må gjerne si fra, men de ansatte her har tydelig ikke peiling uansett. 

Endret av Guile
Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

Jeg trodde på forhånd at du skulle skrive noe overhysterisk, men jeg synes ikke dette med godteri, film og soving i husker passer inn på en småbarnsavdeling. Høres helt rart ut. Kanskje det går an å ta opp dette med snop/film med SU?

Det med stein og sand tenker jeg blir noe annet, for det er faktisk sånt man aldri kan garantere at ikke skjer, og der regner jeg med at personalet gjør det de kan. Hva slags barnehage er dette? En familiebarnehage eller noe sånt?

Endret av Geirfuglen
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du er overhysterisk hønemor. 

Steinen er ganske dum da, men de kan som sagt ikke ha 100% overblikk på alle hele tiden. 

Anonymkode: c1c51...df0

Man går ikke fra små barn i husker... og når han har sovnet der tenker jeg han har sittet en stund uten at noen har sett om han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...