Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært i utredning, og skal snart til IVF.

Vi ble anbefalt av gynekolog, og har lest mange steder på nett at om man har EL dag 14, så skal man ha sex dag 10-14/15.

Men jeg blir forvirret(mulig jeg er dum her): Jeg får positiv ELtest dag 14, og da skal eggløsning skje 12-48 timer etter. 

Vi har sex annenhver/hver dag fra dag 10-14(siste samleie er gjerne den kvelden testen er positiv) - har vi hatt sex for tidlig da? Må man ha sex til dag 16 om testene viser positivt dag 14?

Sikkert utrolig dumt å spørre, men jeg begynte å lure her......

Anonymkode: 9c1b5...ffa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal holde å ha sex i tiden før og dagen man får positiv EL-test. Men skader jo ikke å ha sex en dag eller to etter positiv EL-test heller, i tilfelle egget ikke slapp likevel eller slapp senere enn forventet. Anbefaler å lese om SMEP (sperm meets egg plan). Er jo ikke noe hokuspokus, men å følge den skal statistisk sett øke sjansene for befruktning.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare å ha sex hver dag utenom menstruasjon så er det ikke noe problem :). Google 30 day sex challenge og ta den.

Anonymkode: 3a938...f70

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Aryamili skrev:

Det skal holde å ha sex i tiden før og dagen man får positiv EL-test. Men skader jo ikke å ha sex en dag eller to etter positiv EL-test heller, i tilfelle egget ikke slapp likevel eller slapp senere enn forventet. Anbefaler å lese om SMEP (sperm meets egg plan). Er jo ikke noe hokuspokus, men å følge den skal statistisk sett øke sjansene for befruktning.

Utfra det jeg leste på nettsidene deres så er jo ikke det egentlig noe annet enn å ha sex annenhver dag eller oftere?(eller leste jeg feil kanskje)

Første året prøve vi både sex hver eneste dag, til etter EL og annenhver dag og alle mulige andre triks.

Etter det så har mannens ereksjon dessverre sviktet av prestasjonsangst omtrent konsekvent rundt EL(og aldri ellers selvsagt) - så vi sliter veldig med å få til sex som anbefalt fra dag 10 frem til etter EL er overstått.

Han har normale verdier, jeg også - men det klaffer ikke.

Så poenget for oss er å finne ut når det er størst sjanse for å lykkes, og jeg mente å ha lest at det var dag 11 og 13 dersom ELtest var positiv dag 14(?). 

Skrevet

Om testen er positiv dag 14, skjer antakelig ikke EL før dag 15 (DVs alt fra 12- 72 timer ette første positive test), så hadde definitivt prøvd å ha sexdag 15/16 og.

Skrevet

Vanskelig å si det der men vi drev og prøvde i nesten to år og det som viste seg å fungere begge gangene vi ble gravide ( første endte i MA dessverre) var nettopp metoden med sex ca på dag 10 og deretter en liten ‘pause’ tre fire dager før sex to dager på rad rundt EL. Da valgte jeg den dagen testen var positiv og dagen etter. Står jo på testene at EL i gj. Snitt skjer 12-48 timer etter at den er positiv så tenker at det er best å ‘sikre’ seg med å kjøre på også dagen etter positiv test...

AnonymBruker
Skrevet

Om dere må koordinere dette så kan dere ikke være rette paret.

Anonymkode: 7b701...de7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kombinere EL-tester med temping. Det gir deg en mye bedre oversikt over akkurat når EL har skjedd. Det var slik jeg fant ut at jeg hadde EL ganske nøyaktig 2 dager etter positiv EL-test hver syklus. 

Noe 30-dagers sex challenge vil jeg tro ikke passer seg for de av oss som er langtidsprøvere uten hell, og som vet hvor mye stress, tankekjør og prestasjonsangst som følger med hele opplegget. Selvfølgelig, man bør jo forsøke å kose seg også midt oppi alt dette, men realiteten er dessverre en litt annen historie. I hvert fall om jeg skal snakke for meg selv. Vi forsøkte noe lignende (sex hver dag i 15 dager, bare for å være 100%sikker på at vi traff) og det ble til slutt bare nedtur oppi det hele. Syns det funker mye bedre å følge med på de fertile dagene, og heller kose seg da :) 

Og kjære deg, se bort i fra slike tullete og bitre kommentarer som «Om dere må koordinere dette så kan dere ikke være rette paret». Jeg vet så godt hvordan det er å slite med å bli gravid over lang periode, og dette har ingenting med saken å gjøre.

Krysser fingrene for deg! :) 

Anonymkode: f0c15...e00

AnonymBruker
Skrevet
På 11.4.2018 den 20.37, Lillemy4 skrev:

Vanskelig å si det der men vi drev og prøvde i nesten to år og det som viste seg å fungere begge gangene vi ble gravide ( første endte i MA dessverre) var nettopp metoden med sex ca på dag 10 og deretter en liten ‘pause’ tre fire dager før sex to dager på rad rundt EL. Da valgte jeg den dagen testen var positiv og dagen etter. Står jo på testene at EL i gj. Snitt skjer 12-48 timer etter at den er positiv så tenker at det er best å ‘sikre’ seg med å kjøre på også dagen etter positiv test...

Vi har forsåvidt prøvd det og endel, og sex etter EL også. Første året tenkte jeg kanskje vi var litt for sent ute, så neste år har vi begynt dag 10 istedet.

Må vel bare innse at det ikke er timingen som er problemet :sukk:

Angående den morsomme kommentaren om timing: Eh.....jo, det er noe som heter eggløsning. Det har man ikke hver dag. Les deg opp :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...