AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #21 Skrevet 10. april 2018 Dette er da basis kunnskap dersom du har litt med det afrikanske kontinentet å gjøre Anonymkode: 5cbbc...f9d
Tyrk40 Skrevet 10. april 2018 #22 Skrevet 10. april 2018 Guinea,Guinea Bissau,Ekvatorial Guinea,Ny Guinea...
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #23 Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er da basis kunnskap dersom du har litt med det afrikanske kontinentet å gjøre Anonymkode: 5cbbc...f9d Ja, og det er det vanlig å ha? Anonymkode: 247f4...716 1
SunnivaOslo Skrevet 10. april 2018 #24 Skrevet 10. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fulgte meget godt med på skolen, og det var kun ett land som het Kongo da, noe du ville visst om du hadde lest hele tråden, eller tenkt deg om, dersom du mener Kongo-historikk er så viktig. Faktisk fulgte jeg så godt med at jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet. Nå valgte jeg noe annet studie som passet meg bedre, men du er nok ikke rett person til å si at andre fulgte dårlig med, det beviser innlegget ditt. For det første: Amerika er IKKE et kontinent. Amerika består av TO kontinent, henholdsvis Nord- og Sør-Amerika. Kalles samlet ofte «The Americas» på engelsk. Dernest: Korea er noe helt annet, mye mer kjent enn 2xKongo grunnet Korea-krigen, spenninger mellom nord og sør den dag i dag, diverse OL og gale diktatorer i nord. Du sammenligner altså dette med detaljer om disse afrikanske landene? Og dette med nord og sør er jo bare tilnavn. Det HETER ikke Nord- og Sør-Korea. Det heter Republikken Korea og Den demokratiske folkerepublikken Korea, som følger tradisjonen fra DDR, hvor land som føler de må ha «demokratisk» i sitt offisielle navn selvsagt ikke er demokratiske. Litt som at «lavpriskjeden» Bunnpris på ingen måter har priser på bunn, og burde heller kalt seg Toppris eller Blodpris, som den visstnok faktisk kalles i NTNU-kretser, men det er en annen sak. Aller sist kan det også nevnes at norsklæreren din gjorde en dårlig jobb med deg, eller så var det bare slik at du fulgte dårlig med 😉 Nord- og Sør-Korea, heter det. Og Sør-Sudan. Som jeg kjenner godt til, og som er et relativt nytt land. Oppstått etter protester fra sør på nordlig dominant styre, fra den relativt lyshudete nordlige befolkningen med tette bånd til Egypt, hvor det jo er slik at det er betydelige naturressurser i sør, blant annet petroleum, som folket i sør ønsket selvstyre over. Blir litt som Kuwait og om Hordaland/Rogaland skulle blitt eget land. Men det er kanskje slik at du går på skole fremdeles, heldigvis blir man aldri utlært! Anonymkode: 247f4...716 Wow du tok deg virkelig tid til å svare såpass utfyllende på en liten spøk? Senk skuldrene litt og ikke ta alt så seriøst😉
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #25 Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, LiseOslo skrev: Vel, det var du som startet med å harselere over Norsk Standard fordi det ikke skilte mellom Kongo-Kinshasa og Kongo-Brazzaville som de også blir omtalt som (og følgelig er Guineaeksempelet helt korrekt. ;-) Deg om det. Jeg gir ikke blaffen i andre land. Jeg vet for øvrig godt om Papua Ny-Guinea, men her var det Afrika vi snakket om. At landene blir omtalt som noe er jo helt irrelevant, da Norsk Standard har valgt å omtale dem som henholdsvis «Kongo» og «Den demokratiske republikken Kongo». Det er jo sistnevnte som er det mest betydningsfulle landet, og om noen som er derfra skulle bruke denne nedtrekksmenyen, så er det helt klart en vesentlig fare for at man velger «Kongo» ved en feil. Dermed helt klart riktig å kritisere Norsk Standard her, selv om det ikke var en dobbeltføring, slik det kunne se ut. Selvsagt hadde du lagt til det fjerde landet, om du hadde kommet på det. Det har vært nevnt mange eksempler utover Afrika i denne tråden. Anonymkode: 247f4...716 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #26 Skrevet 10. april 2018 2 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Wow du tok deg virkelig tid til å svare såpass utfyllende på en liten spøk? Senk skuldrene litt og ikke ta alt så seriøst😉 Var det ikke interssant å lære litt om kontinentene på den vestlige halvkule, da? Anonymkode: 247f4...716 2
LiseOslo Skrevet 10. april 2018 #27 Skrevet 10. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: At landene blir omtalt som noe er jo helt irrelevant, da Norsk Standard har valgt å omtale dem som henholdsvis «Kongo» og «Den demokratiske republikken Kongo». Det er jo sistnevnte som er det mest betydningsfulle landet, og om noen som er derfra skulle bruke denne nedtrekksmenyen, så er det helt klart en vesentlig fare for at man velger «Kongo» ved en feil. Dermed helt klart riktig å kritisere Norsk Standard her, selv om det ikke var en dobbeltføring, slik det kunne se ut. Selvsagt hadde du lagt til det fjerde landet, om du hadde kommet på det. Det har vært nevnt mange eksempler utover Afrika i denne tråden. Anonymkode: 247f4...716 Vel, de fleste av oss med et minimum av geografikunnskaper greier fint å skille mellom de to Kongo, så problemet ligger åpenbart hos deg 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #28 Skrevet 10. april 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og det er det vanlig å ha? Anonymkode: 247f4...716 Kanskje ikke vanlig å direkte ha noe med Afrika å gjøre. Men det er vanlig å vite navnet på land i verden, også i Afrika. Kan vel forsåvidt forstå om man ikke kan alle bittesmå stillehavsstater eller i hvert fall ikke skille mellom dem, men helt vanlige land av en viss størrelse er det vanlig å vite hva heter. Herunder at to av dem forsåvidt heter Kongo. Anonymkode: 62780...e9f 2
SunnivaOslo Skrevet 10. april 2018 #29 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Var det ikke interssant å lære litt om kontinentene på den vestlige halvkule, da? Anonymkode: 247f4...716 Lærte jo ingenting.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #30 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, SunnivaOslo skrev: Lærte jo ingenting. Vel, du gav jo uttrykk for at du mente Amerika var et kontinent. Men nå vet du bedre! Anonymkode: 247f4...716 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #31 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke vanlig å direkte ha noe med Afrika å gjøre. Men det er vanlig å vite navnet på land i verden, også i Afrika. Kan vel forsåvidt forstå om man ikke kan alle bittesmå stillehavsstater eller i hvert fall ikke skille mellom dem, men helt vanlige land av en viss størrelse er det vanlig å vite hva heter. Herunder at to av dem forsåvidt heter Kongo. Anonymkode: 62780...e9f Det kan tenkes. Det finnes sikkert også mange ting mange vet, som du ikke vet. Og helt sikkert utrolig mye jeg vet, som du ikke vet. Og sikkert litt motsatt også. Uansett står poenget fjellstøtt: for de som faktisk er fra Kongo (tidligere Zaire), så er det utrolig lett å velge Kongo i denne nedtrekksmenyen om det er det første man ser. Da burde det vært løst på en annen måte fra Norsk Standard sin side. Anonymkode: 247f4...716 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #32 Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, LiseOslo skrev: Vel, de fleste av oss med et minimum av geografikunnskaper greier fint å skille mellom de to Kongo, så problemet ligger åpenbart hos deg Du er sikker på at en fra Kongo (tidligere Zaire) umiddelbart vil skjønne at Kongo ikke er «deres» Kongo? Det er det som er poenget her. Anonymkode: 247f4...716 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #33 Skrevet 10. april 2018 Trodde det het Sør-Sveits jeg!? Det ligger jo sør for Sveits?? Fake news? Har aldri truffet en kongeaner. VENT! Er det der Kongen er fra?? Anonymkode: 18b07...455 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #34 Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke vanlig å direkte ha noe med Afrika å gjøre. Men det er vanlig å vite navnet på land i verden, også i Afrika. Kan vel forsåvidt forstå om man ikke kan alle bittesmå stillehavsstater eller i hvert fall ikke skille mellom dem, men helt vanlige land av en viss størrelse er det vanlig å vite hva heter. Herunder at to av dem forsåvidt heter Kongo. Anonymkode: 62780...e9f Republikken Kongo har færre innbyggere enn Norge. Kjenner du virkelig til alle mulige land i verden med færre innbyggere enn Norge? Anonymkode: 247f4...716 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #35 Skrevet 10. april 2018 2 timer siden, Freesia97 skrev: Istedenfor å trolle her inne på KG kan du bruke tiden på noe mer nyttig, f.eks å lese en geografi bok. Bestem deg, mener du dette er tull, eller mener du jeg trenger påfyll av geografikunnskaper? Dette fant faktisk sted, men samtidig er jeg god i geografi, er bare ikke så interesserte i detaljer i Afrika, fryktelig rotete kontinent. Anonymkode: 247f4...716 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #36 Skrevet 10. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Bestem deg, mener du dette er tull, eller mener du jeg trenger påfyll av geografikunnskaper? Dette fant faktisk sted, men samtidig er jeg god i geografi, er bare ikke så interesserte i detaljer i Afrika, fryktelig rotete kontinent. Anonymkode: 247f4...716 Afrika er kanskje det minst rotete kontinentetav alle sammen, siden så mange grenselinjer er trukket opp med linjal. Afrika er faktisk svært oversiktlig. Anonymkode: 40226...049 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #37 Skrevet 10. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er sikker på at en fra Kongo (tidligere Zaire) umiddelbart vil skjønne at Kongo ikke er «deres» Kongo? Det er det som er poenget her. Anonymkode: 247f4...716 Jeg er faktisk ganske sikker på at folk fra Kongo (enten ene eller andre) derfra er klar over forskjellen ja!! Anonymkode: 5cbbc...f9d
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #38 Skrevet 10. april 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, du gav jo uttrykk for at du mente Amerika var et kontinent. Men nå vet du bedre! Anonymkode: 247f4...716 Det er ulike forståelser av om amerika er ett kontinent, eller to kontinenter bundet sammen gjennom en smal landbro. Å kategorisk påstå at amerika er to kontinenter, er helt galt. Det er en angloamerikansk oppfatning at amerika kan deles i to kontinenter. Den tradisjonelle europeiske oppfatning, er at amerika er ett kontinent, som består av en nordlig og en sydlig landmasse. Den geologiske defonisjonen av et kontinemt, er en landmasse som er så stor at klimaet i innlandet ikke påvirkes av kystklimaet. Som sådan kan begge oppfatninger om Amerika forsvares. Det er lavpannet å påstå at det kun finnes ett korrekt svar på dette. Anonymkode: 40226...049 1
Freesia97 Skrevet 10. april 2018 #39 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bestem deg, mener du dette er tull, eller mener du jeg trenger påfyll av geografikunnskaper? Dette fant faktisk sted, men samtidig er jeg god i geografi, er bare ikke så interesserte i detaljer i Afrika, fryktelig rotete kontinent. Anonymkode: 247f4...716 Hvis du hadde vært innteressert i å lære om land i Afrika hadde du enten lest en geografi bok eller lest litt fakta om Afrikanske land på nettet. Men du velger å lage en barnslig tråd på KG om hvorfor det finnes to Kongo, hvorfor begge land har samme navn, hvorfor afrikanske land har rare navn osv...... Du sier du er god i geografi? Hvorfor har du opprettet en tråd om geografi der du spør barnslige spørsmål da? 1
Papirfly Skrevet 10. april 2018 #40 Skrevet 10. april 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Papirfly, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå