AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #1 Skrevet 10. april 2018 Hvorfor ikke tre? Hvorfor ikke HUNDRE land med Kongo, da liksom. Kongo! Kongo! Alle vil hete Kongo! Hva er greia? Grunnen til at jeg er irritert over dette er at i min jobb som systemutvikler, så lager jeg blant annet systemet bak et grensesnitt hvor brukeren skal oppgi sitt fødeland. Og i nedtrekksmenyen som leveres fra Norsk Standard, så fremkom altså Kongo to ganger, som henholdsvis «Kongo» og «Kongo, den demokratiske republikk. Jeg meldte dette som en feil, og det ble sendt en forespørsel til Norsk Standard, som nærmest latterliggjorde oss siden det da ER to land som heter Kongo. Hadde det vært Øst- og Vest-Kongo, men Kongo og «Kongo, den demokratiske republikk»!? Synes faktisk Norsk Standard burde kommet opp med bedre, skillende navn. Synes for øvrig hele Afrika er preget av det jeg vil kalle barnslige navn. F.eks navnet Elfenbenskysten. Bare fordi det er eller har vært mye elfenben der!? Norge heter da ikke Torskekysten, bare fordi det er mye torsk utenfor her!? Eller Oljekysten for den saks skyld! Anonymkode: 247f4...716 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #2 Skrevet 10. april 2018 Du visste ikke at det er forskjell på Kongo og Den demokratiske republikken Kongo? Hoppet du over hele grunnskolen? Skjønner godt at de lo av deg. Anonymkode: 672aa...f76 19
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #3 Skrevet 10. april 2018 Hadde ikke dette vært simpelt å google før det ble sendt sak på det? Anonymkode: ee4d5...019 4
LiseOslo Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor ikke tre? Hvorfor ikke HUNDRE land med Kongo, da liksom. Kongo! Kongo! Alle vil hete Kongo! Hva er greia? Grunnen til at jeg er irritert over dette er at i min jobb som systemutvikler, så lager jeg blant annet systemet bak et grensesnitt hvor brukeren skal oppgi sitt fødeland. Og i nedtrekksmenyen som leveres fra Norsk Standard, så fremkom altså Kongo to ganger, som henholdsvis «Kongo» og «Kongo, den demokratiske republikk. Jeg meldte dette som en feil, og det ble sendt en forespørsel til Norsk Standard, som nærmest latterliggjorde oss siden det da ER to land som heter Kongo. Hadde det vært Øst- og Vest-Kongo, men Kongo og «Kongo, den demokratiske republikk»!? Synes faktisk Norsk Standard burde kommet opp med bedre, skillende navn. (...) Anonymkode: 247f4...716 Nå er det ikke Norsk Standard som bestemmer navn på land vet du :- Det gjør de selv. 1 hour ago, AnonymBruker said: (...) Synes for øvrig hele Afrika er preget av det jeg vil kalle barnslige navn. F.eks navnet Elfenbenskysten. Bare fordi det er eller har vært mye elfenben der!? Norge heter da ikke Torskekysten, bare fordi det er mye torsk utenfor her!? Eller Oljekysten for den saks skyld! Anonymkode: 247f4...716 Mange land i Afrika, som f.eks Elfenbenskysten, har fått sine navn av tidligere kolonimakter. 10
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du visste ikke at det er forskjell på Kongo og Den demokratiske republikken Kongo? Hoppet du over hele grunnskolen? Skjønner godt at de lo av deg. Anonymkode: 672aa...f76 Jeg er godt kjent med geografi og historie, men til din opplysning var det ikke to land som het Kongo da jeg vokste opp. Så du mener for øvrig at «alle går jo rundt og vet at det er to land som heter Kongo, dette er sentral allmennkunnskap for alle nordmenn». Er sikker på at jeg vet mye, mye mer enn deg om det meste. Foruten detaljer om afrikanske land, som sjelden er spesielt viktig. Anonymkode: 247f4...716 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 44 minutter siden, LiseOslo skrev: Nå er det ikke Norsk Standard som bestemmer navn på land vet du :- Det gjør de selv. Mange land i Afrika, som f.eks Elfenbenskysten, har fått sine navn av tidligere kolonimakter. Og de kan dermed ikke endre navn? Ikke at det nødvendigvis blir så mye bedre. Da blir det gjerne barnslige navn, som begynner på Z f.eks. «We are free from Britain/France! Let’s make new name for country. Zambia, Zimbabwe, Tanzania, Zezzezzzzz!?» Kongo er et greit navn, for så vidt, men å ta er annet lands navn da man endret fra Zaire for rundt 20 år siden var særdeles merkelig. Klar over at det er navnet på en elv, men er omtrent like dumt som at Frankrike plutselig skulle bestemme seg for å skifte navn til Den demokratiske republikken Belgia. Anonymkode: 247f4...716 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 Og jada, jeg kjenner til belgisk Kongo, hvor kong Leopold styrte på grusomt vis, kappet hender av de innfødte osv., slik at det har en slags lignende historie som St. Petersburg som ble til Leningrad og tilbake til St. Petersburg igjen. Men likevel! Anonymkode: 247f4...716 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og jada, jeg kjenner til belgisk Kongo, hvor kong Leopold styrte på grusomt vis, kappet hender av de innfødte osv., slik at det har en slags lignende historie som St. Petersburg som ble til Leningrad og tilbake til St. Petersburg igjen. Men likevel! Anonymkode: 247f4...716 Nå har du jaggu lært å Google også. Stolt av deg! Anonymkode: 26353...5b4 14
LiseOslo Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og de kan dermed ikke endre navn? Ikke at det nødvendigvis blir så mye bedre. Da blir det gjerne barnslige navn, som begynner på Z f.eks. «We are free from Britain/France! Let’s make new name for country. Zambia, Zimbabwe, Tanzania, Zezzezzzzz!?» Kongo er et greit navn, for så vidt, men å ta er annet lands navn da man endret fra Zaire for rundt 20 år siden var særdeles merkelig. Klar over at det er navnet på en elv, men er omtrent like dumt som at Frankrike plutselig skulle bestemme seg for å skifte navn til Den demokratiske republikken Belgia. Anonymkode: 247f4...716 Selvfølgelig kan de endre navn, som f.eks D.R Kongo gjorde da de skiftet navn tilbake til Kongo. Både den demokratiske republikk Kongo så vel som repbilkken Kongo har sitt navn fra Kongoelven. Hvorfor er det "barnslig" at mange land i Afrika har navn som benytter bokstaven Z? 3
SunnivaOslo Skrevet 10. april 2018 #10 Skrevet 10. april 2018 Visste du også at vi har nord og sør Korea? Og Sudan og sør Sudan? Visste du at Amerika er et kontinent og ikke et land? Det er mye man kan lære på skolen altså. 11
Thildamor Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 4 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Visste du også at vi har nord og sør Korea? Og Sudan og sør Sudan? Visste du at Amerika er et kontinent og ikke et land? Det er mye man kan lære på skolen altså. 😂😂😂😂😂😂 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har du jaggu lært å Google også. Stolt av deg! Anonymkode: 26353...5b4 Du tror jeg googlet meg fram til historikken til St. Petersburg? Hvorfor skulle jeg finne på å gjøre det, når temaet var Kongo? Ikke så flink til å se sammenhenger, du. Anonymkode: 247f4...716 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #13 Skrevet 10. april 2018 9 minutter siden, SunnivaOslo skrev: Visste du også at vi har nord og sør Korea? Og Sudan og sør Sudan? Visste du at Amerika er et kontinent og ikke et land? Det er mye man kan lære på skolen altså. Jeg fulgte meget godt med på skolen, og det var kun ett land som het Kongo da, noe du ville visst om du hadde lest hele tråden, eller tenkt deg om, dersom du mener Kongo-historikk er så viktig. Faktisk fulgte jeg så godt med at jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på medisinstudiet. Nå valgte jeg noe annet studie som passet meg bedre, men du er nok ikke rett person til å si at andre fulgte dårlig med, det beviser innlegget ditt. For det første: Amerika er IKKE et kontinent. Amerika består av TO kontinent, henholdsvis Nord- og Sør-Amerika. Kalles samlet ofte «The Americas» på engelsk. Dernest: Korea er noe helt annet, mye mer kjent enn 2xKongo grunnet Korea-krigen, spenninger mellom nord og sør den dag i dag, diverse OL og gale diktatorer i nord. Du sammenligner altså dette med detaljer om disse afrikanske landene? Og dette med nord og sør er jo bare tilnavn. Det HETER ikke Nord- og Sør-Korea. Det heter Republikken Korea og Den demokratiske folkerepublikken Korea, som følger tradisjonen fra DDR, hvor land som føler de må ha «demokratisk» i sitt offisielle navn selvsagt ikke er demokratiske. Litt som at «lavpriskjeden» Bunnpris på ingen måter har priser på bunn, og burde heller kalt seg Toppris eller Blodpris, som den visstnok faktisk kalles i NTNU-kretser, men det er en annen sak. Aller sist kan det også nevnes at norsklæreren din gjorde en dårlig jobb med deg, eller så var det bare slik at du fulgte dårlig med 😉 Nord- og Sør-Korea, heter det. Og Sør-Sudan. Som jeg kjenner godt til, og som er et relativt nytt land. Oppstått etter protester fra sør på nordlig dominant styre, fra den relativt lyshudete nordlige befolkningen med tette bånd til Egypt, hvor det jo er slik at det er betydelige naturressurser i sør, blant annet petroleum, som folket i sør ønsket selvstyre over. Blir litt som Kuwait og om Hordaland/Rogaland skulle blitt eget land. Men det er kanskje slik at du går på skole fremdeles, heldigvis blir man aldri utlært! Anonymkode: 247f4...716 5
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #14 Skrevet 10. april 2018 33 minutter siden, Thildamor skrev: 😂😂😂😂😂😂 Ja, jeg skjønner hvorfor det håpløse innlegget du svarte fikk deg til å le slik at tårene trillet! Se for øvrig mitt innlegg over dette. Anonymkode: 247f4...716 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #15 Skrevet 10. april 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tror jeg googlet meg fram til historikken til St. Petersburg? Hvorfor skulle jeg finne på å gjøre det, når temaet var Kongo? Ikke så flink til å se sammenhenger, du. Anonymkode: 247f4...716 Tror du er snart nok til å like dine egne innlegg. Sinnataggen Anonymkode: 26353...5b4 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #16 Skrevet 10. april 2018 45 minutter siden, LiseOslo skrev: Selvfølgelig kan de endre navn, som f.eks D.R Kongo gjorde da de skiftet navn tilbake til Kongo. Både den demokratiske republikk Kongo så vel som repbilkken Kongo har sitt navn fra Kongoelven. Hvorfor er det "barnslig" at mange land i Afrika har navn som benytter bokstaven Z? Fordel å lese innlegg man svarer på. At Kongo er navnet på en elv skriver jeg i innlegget du siterte. Og jeg nevnte også Belgisk Kongo før du kom med dette innlegget. Like fullt er det for dumt med to land som heter Kongo. I Korea og Kina/Taiwan er det jo konflikt om navnene som er bakgrunnen, i så måte mer naturlig, også med Tyskland i sin tid. Men her er det ingen slik konflikt, bare to land som absolutt skal hete det samme. Republikken Kongo og Den demokratiske republikken Kongo, altså. Da skal det vel være slik at kun førstnevnte er demokratisk? 😄 Anonymkode: 247f4...716 1
LiseOslo Skrevet 10. april 2018 #17 Skrevet 10. april 2018 Just now, AnonymBruker said: Fordel å lese innlegg man svarer på. At Kongo er navnet på en elv skriver jeg i innlegget du siterte. Og jeg nevnte også Belgisk Kongo før du kom med dette innlegget. Like fullt er det for dumt med to land som heter Kongo. I Korea og Kina/Taiwan er det jo konflikt om navnene som er bakgrunnen, i så måte mer naturlig, også med Tyskland i sin tid. Men her er det ingen slik konflikt, bare to land som absolutt skal hete det samme. Republikken Kongo og Den demokratiske republikken Kongo, altså. Da skal det vel være slik at kun førstnevnte er demokratisk? 😄 Anonymkode: 247f4...716 Men sånn er det nå. Det er to land som har Kongo i navnet, og det har historiske og geografiske årsaker. At du ikke greier å skille mellom dem tror jeg regimene i disse landene tar med stor ro. Det er tre land i Afrika som har Guinea i navnet (Guinea Bissau, Guinea Conakry og Ekvatorialguinea) De flest av oss greier fint a skille mellom disse landene likevel. Lev med det. (og for øvrig: Hverken Republikken Kongo eller den demokratiske republikk Kongo er spesielt demokratiske, for å si det pent) 1
Thildamor Skrevet 10. april 2018 #18 Skrevet 10. april 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg skjønner hvorfor det håpløse innlegget du svarte fikk deg til å le slik at tårene trillet! Se for øvrig mitt innlegg over dette. Anonymkode: 247f4...716 Beklager med jeg lo med @SunnivaOslo, ikke av! 😂😂😂😂😂 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #19 Skrevet 10. april 2018 1 time siden, LiseOslo skrev: Men sånn er det nå. Det er to land som har Kongo i navnet, og det har historiske og geografiske årsaker. At du ikke greier å skille mellom dem tror jeg regimene i disse landene tar med stor ro. Det er tre land i Afrika som har Guinea i navnet (Guinea Bissau, Guinea Conakry og Ekvatorialguinea) De flest av oss greier fint a skille mellom disse landene likevel. Lev med det. (og for øvrig: Hverken Republikken Kongo eller den demokratiske republikk Kongo er spesielt demokratiske, for å si det pent) Jeg greier å skille mellom dem, men på et tidligere tidspunkt var jeg ikke klar over at det var to land som het Kongo. Guinea er et dårlig eksempel, fordi de har tilleggsnavn som skiller, på en helt annen måte. Noe som ikke er tilfellet for «Republikken Kongo» vs. «Den demokratiske republikken Kongo». Selvsagt er ingen av dem demokratiske, det er Afrika vi snakker om her. Republikken Kongo har i det minste anstendighet til ikke å hevde noe annet i valg av offisielt navn. Jeg lever fint med det, men det må være lov å mene at det er en pussighet disse landene burde greid å unngå. Hadde sikkert vært kult om historiske årsaker hadde gjort at vi hadde endt opp med å hete «Det demokratiske monarkiet Sverige», uansett hvor godt begrunnet det hadde vært, rent historisk. De fleste av oss gir for øvrig ganske så blaffen i ulike land med Guinea i navnet. Det er ikke viktig allmennkunnskap. Minner ellers om at det finnes et fjerde land som har Guinea i navnet sitt: Papua Ny-Guinea. Det hadde du gjerne kommet på og nevnt om du hadde vært allvitende om alle verdens stater. Anonymkode: 247f4...716 1
LiseOslo Skrevet 10. april 2018 #20 Skrevet 10. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg greier å skille mellom dem, men på et tidligere tidspunkt var jeg ikke klar over at det var to land som het Kongo. Guinea er et dårlig eksempel, fordi de har tilleggsnavn som skiller, på en helt annen måte. Noe som ikke er tilfellet for «Republikken Kongo» vs. «Den demokratiske republikken Kongo». Selvsagt er ingen av dem demokratiske, det er Afrika vi snakker om her. Republikken Kongo har i det minste anstendighet til ikke å hevde noe annet i valg av offisielt navn. Jeg lever fint med det, men det må være lov å mene at det er en pussighet disse landene burde greid å unngå. Hadde sikkert vært kult om historiske årsaker hadde gjort at vi hadde endt opp med å hete «Det demokratiske monarkiet Sverige», uansett hvor godt begrunnet det hadde vært, rent historisk. Anonymkode: 247f4...716 Vel, det var du som startet med å harselere over Norsk Standard fordi det ikke skilte mellom Kongo-Kinshasa og Kongo-Brazzaville som de også blir omtalt som (og følgelig er Guineaeksempelet helt korrekt. ;-) 8 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste av oss gir for øvrig ganske så blaffen i ulike land med Guinea i navnet. Det er ikke viktig allmennkunnskap. Minner ellers om at det finnes et fjerde land som har Guinea i navnet sitt: Papua Ny-Guinea. Det hadde du gjerne kommet på og nevnt om du hadde vært allvitende om alle verdens stater. Anonymkode: 247f4...716 Deg om det. Jeg gir ikke blaffen i andre land. Jeg vet for øvrig godt om Papua Ny-Guinea, men her var det Afrika vi snakket om. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå