Gå til innhold

Hund som piper for å få mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei bichon frise-tispe på seks år. Hun har tidligere hatt urinstein, så hun går nå på en streng diett som kun inneholder fôret hennes, ingenting utenom. Godbitene hennes er av samme som fôret. Fordi denne maten (blant annet) skal få henne til å bli kjempetørst, drikke masse og tisse, må hun få det på gitte tidspunkter. 

Før hun hadde urinstein, hadde hun tilgang på mat jevnt. Dette forsøkte vi med urinstein-fôret og, men da tisset hun mye inne mens vi var på jobb. Så gikk vi, etter samtale med veterinær, over til én gang om dagen, ettermiddagen. Dette fungerte dårlig (husker ærlig talt ikke hvorfor), men vi ble rådet av veterinær til å gi henne morgen og kveld, så magen skulle ha noe å jobbe med utover dagen. 

Og det er her problemene startet. Omtrent hver morgen våkner hun i 4-tiden og står utenfor soveromsdøra vår og piper. Og hun gir seg ikke. Hun holder opp en liten stund, og så er det på’n igjen. Det er helt tydelig maten hun er interessert i.

Noen tips til hva vi kan gjøre?

Anonymkode: 54259...21a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville prøvd å ikke gi henne mat når du står opp, men vente til etter dere har gått tur. For hvis hun forventer å få mat når du står opp, vil hun vel helst ha deg opp så tidlig som mulig😄

Eller er det sånn at hun må ut like etter hun har fått mat?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Feil innlegg

Endret av Hjärtat
Feil innlegg
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Superbolla skrev:

Jeg tror jeg ville prøvd å ikke gi henne mat når du står opp, men vente til etter dere har gått tur. For hvis hun forventer å få mat når du står opp, vil hun vel helst ha deg opp så tidlig som mulig😄

Eller er det sånn at hun må ut like etter hun har fått mat?

Tja, kanskje vi skulle forsøkt det... Nå er rutinen sånn: rett utenfor døra for å tisse, få mat, gå tur etter 30-60 min.

Hun må ikke tisse rett etterpå, det går ca. 1 time før hun drikker masse, og så skal det jo gjennom systemet, så det hun drikker på morgenen, holder hun vel egentlig inne til vi kommer hjem fra jobb, så det kan funke som hun sier.

Men er så fælt å overse den pipingen!😩

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, kanskje vi skulle forsøkt det... Nå er rutinen sånn: rett utenfor døra for å tisse, få mat, gå tur etter 30-60 min.

Hun må ikke tisse rett etterpå, det går ca. 1 time før hun drikker masse, og så skal det jo gjennom systemet, så det hun drikker på morgenen, holder hun vel egentlig inne til vi kommer hjem fra jobb, så det kan funke som hun sier.

Men er så fælt å overse den pipingen!😩

Hva skjer om du slipper henne inn på soverommet da? 

Anonymkode: cbb2b...498

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om du slipper henne inn på soverommet da? 

Anonymkode: cbb2b...498

Hun vil da ligge oppi sengen (hvilket vi også har prøvd for å få slutt på pipingen), men da begynner det samme maset etter en liten stund. Hopper ned på gulvet og står og piper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...