Gjest Wynja i.i Skrevet 20. februar 2005 #1 Skrevet 20. februar 2005 Gutten min på 2 år er nå veldig klar over hva han skal gjøre i bleia før han gjør det, spesielt "big business". Lurer på hva folk her har best erfaring med når det gjelder bleieavvenning? Tenker ikke å begynne på det nå, men greit å ha planen klar uansett. Synes det er dumt å venne ham til potte, for det er jo ikke det han skal gjøre sitt fornødne i resten av livet. Vil gjerne at han går rett på doen etterhvert; men er det best å la ham sitte på voksensete, evt. stå foran med krakk, eller bør vi kanskje kjøpe et sånt barnetoalettsete? (Hvor fås det kjøpt, i så fall??) Erfaringer?
Gjest LoisLane Skrevet 20. februar 2005 #2 Skrevet 20. februar 2005 Jeg har vært innom mye, men har til sistemann endt opp med at han bruker den vanlige doen. Punktum. Han sluttet med bleier for vel en måned siden - deilig! (han fyller tre om tre måneder) Jeg er ikke veldig gira på å tømme potter, og du har jo et poeng i at han uansett må over til toalettet. Han har flere eldre søsken, og vil nok gjerne være som dem. Han har brukt en liten krakk, men åler seg nå bare opp på toalettsetet. Han står aldri og tisser - fremtidens menn skal vel sitte? Tror nok at han tidsnok begynner å stå uten at jeg har lært ham det... Et tips er å gjøre oppmerksom på hvordan andre han ser opp til gjør sit fornødne. Er det noen i barnehagen som har sluttet med bleie f.eks.? Ikke som noe press eller mas, men som samtale.
Gjest Svanhild Skrevet 21. februar 2005 #3 Skrevet 21. februar 2005 Kjøp et "lite do-sete" og gå rett fra bleier til toalettet. Bra dere har et avslappet forhold til dette enda, for han er bare 2 år, så selv om han er bevist på at han bæsjer så kan det fortsatt ta tid før han er klar for å slutte med bleier.
Gjest Madeline Skrevet 21. februar 2005 #4 Skrevet 21. februar 2005 Ungene mine gikk rett på vanlig dosete. Da følte de seg store. Dessuten er det enklere hvis dere er på besøk hos andre. Blir veldig tungvint å ta med ekstra doring da. Ungene vil jo helst ha det som de er vant til.
kris10n Skrevet 21. februar 2005 #5 Skrevet 21. februar 2005 Fint å gå rett over på do, ha et godt dosete og en stødig krakk under bena. Dette er en mer anatomisk riktig måte å sitte på enn å sitte på potta. Dessuten blir det noe ordentlig klin av den potta.....lykke til med dotrening :-)
Klips Skrevet 21. februar 2005 #6 Skrevet 21. februar 2005 Men klarer de å balansere oppå der, da? Min virker så liten i forhold til doen, hun kan nesten ramle oppi (hun skal ikke slutte med bleier ennå heller, da, men...)
prikkeline Skrevet 21. februar 2005 #7 Skrevet 21. februar 2005 Men klarer de å balansere oppå der, da? Min virker så liten i forhold til doen, hun kan nesten ramle oppi (hun skal ikke slutte med bleier ennå heller, da, men...) Hvis man kjøper et dosete så ramler hun ikke ned i. Min kan ikke sitte uten dosete, for da får han store problemer med å holde seg på riktig side av doringen for å si det sånn.
Fru Blå Skrevet 22. februar 2005 #8 Skrevet 22. februar 2005 Datteren min som nylig har fyllt 3 år har hatt pottetrening fra hun begynte i barnehagen da hun var 2,5 år. Hjemme har jeg ikke vært litt slapp med å ta fram potta og interessen fra henne har heller ikke vært stor. Jeg kjøpte dosete til henne da hun ble 3 og plutselig ble det veldig stas å "gå på do". Hun er litt redd å gjøre noe på do enda, men det går vel over etter hvert.
Gjest Madeline Skrevet 22. februar 2005 #9 Skrevet 22. februar 2005 Men klarer de å balansere oppå der, da? Min virker så liten i forhold til doen, hun kan nesten ramle oppi (hun skal ikke slutte med bleier ennå heller, da, men...) Den ene datteren min sluttet med bleier da hun var 1 år og 10 mnd. Hun begynte å gå på do. Hun ramlet aldri oppi. Hadde en liten krakk slik at hun hadde støtte for bena.
innocenta Skrevet 22. februar 2005 #10 Skrevet 22. februar 2005 Sønnen min gikk rett fra bleier til toalettet. Jeg syns, som flere her, at potte er en unødvendig omvei. Han syns det var litt skummelt uten dosete (redd for å falle nedi), så jeg kjøpte det til ham. Det brukte han i ca 6 mnd, før han ble så trygg at det gikk greit uten Jeg kjøpte dosetet på en barnebutikk på Oslo City, men de har det i alle barneutstyrsforretninger.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #12 Skrevet 23. februar 2005 gutten min på fire har endelig bestemt seg for å være enig at bleier er noe herk... vi begynte med potte, for han var livredd for å sitte på do, men nå tisser han i do. jeg hadde tenkt å lære han å sitte å tisse, og pappaen sitter også, slik at han ser at det er slik det skal være, men så læret farfar han når han var der på ferie å stå på doringen og tisse, så nå vil han verken sitte eller så på gulvet... men så lenge det ikke skjer i bleia er jeg fornøyd. Han prøvde en stund også å stå over potta å bæsje, men det gav han heldigvis opp Syns potte er noe herk, og angrer veldig på at vi begynte med den. Lillemor på 2 har av egen vilje bestemt seg for å slutte med bleie, men hun er også livredd doen, selv om jeg holder henne godt fast. Men jeg ser litt positivt på potta også, for da kan hun ta av seg buksa og bleia og sette seg på potta når hun finner det for godt, uten å måtte "mase" på meg, for hun liker best å klare dette uten min hjelp...ofte hvis hun vil ha hjelp så glemmer hun hva hun skulle en liten stund, så rekker hun ikke potta før det går galt! i går måtte jeg hjelpe henne, og tok av klær og bleie, og så skulle hun gå på badet å sette seg på potta, men da hadde hun brukt så lang tid på å finne meg og å huske hva hun skulle at hun tissa seg ut rett på gulvet 40 cm fra potta! øver masse på å tisse i doen, og venner henne til måten jeg holder henne på også over potta og vasken og alt mulig rart og later som hun tisser, for det hender jo at man er på besøk, og det er jo ikke noe særlig å alltid gå med medbrakt do-sete eller potte i veska(les bag) :-?
Gjest gjestekimmi Skrevet 24. februar 2005 #13 Skrevet 24. februar 2005 våre to jenter sluttet begge når de var 2, helt på eget initiativ. superdeilig! vi hadde potte tilgjengelig på badet, men den har de knapt brukt noen av dem - de vil heller gå på do. vi har aldri hatt noen barnedosete, men en skikkelig krakk som de har hatt bena på. den er litt høyere enn slike vanlige "småkrakker" som en ser overalt, pluss at den er sklisikker. den har vært helt suveren, brukes til alt mulig - og kostet vel ikke mer enn en 50 lapp på jysk tror jeg..... lykke til!
Bi Skrevet 24. februar 2005 #14 Skrevet 24. februar 2005 min treåring hadde en bitteliten omvei om potta før han begynte å gå på den ordentlige doen. Syntes det var veldig greit - akkurat i oppstartfasen tok jeg bleia av han, understreket nøye at nå var han uten bleie og måtte si ifra hvis han måtte tisse, og så satte jeg potta i nærheten av der han lekte. For det må jo skje fort når det skal skje i begynnelsen. Selvsagt hadde vi noen ulykker og litt gris på gulvet, men dette var jo bare for en kort periode. Tror at det å se potta minnet han om at han var uten bleie også.
Charmina Skrevet 24. februar 2005 #15 Skrevet 24. februar 2005 Min gutt ville bare bruke doen helt vanlig uten noe sete - og det fungerte helt fint det! -Charmina
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #16 Skrevet 5. mars 2005 Takk for alle svar. Nå har han prøvd å sitte på doen. Spurte ham for et par dager siden; "Har du lyst til å sitte på doen?" Enkelt og greit. Han svarte ja, og virket veldig spent og opprømt, men med en gang bleia var av, og han kjente toalettsetet mot huden; "IKKE!" Tok ham ned igjen med en gang, og har ikke prøvd siden. Får prøve det igjen en gang han foreslår det selv.
Maya22 Skrevet 6. mars 2005 #17 Skrevet 6. mars 2005 jeg hadde nok valgt et lite do sete fremfor potte eller vanlig do sete. grunnen til at jeg ikke ville ha valgt potte, er fordi at man på et tidspunkt må venne barnet til å gå på do, og da er jo på en måte potta bortkastet. Jeg ville heller ha valgt et lite do sete, fordi da lærer barnet å gå på doen som alle andre og at de også slipper å dette oppi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå