Gå til innhold

Dere med stort ordforråd som er flinke til å uttrykke dere muntlig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til at en del av dere KG-brukere er særdeles flinke til å uttrykke dere skriftlig, og noen av dere er sikkert like gode muntlig. Hva kan jeg gjøre for å forbedre ordforrådet mitt, og hvordan kan jeg bli en dyktigere samtalepartner? 

Anonymkode: 607f7...763

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk språket aktivt. Reflekter over måter å uttrykke et tema på. Les, les mye, da oppdager du nye måter man kan formulere deg på. 

Lykke til. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, stan skrev:

Bruk språket aktivt. Reflekter over måter å uttrykke et tema på. Les, les mye, da oppdager du nye måter man kan formulere deg på. 

Lykke til. 

Har du tips til bøker?

Anonymkode: 429c4...b51

Skrevet

Les aviser, les alt mulig. Når du finner ord og uttrykk du er usikker på betydningen av, slå det opp så sitter det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Kontormus skrev:

Les aviser, les alt mulig. Når du finner ord og uttrykk du er usikker på betydningen av, slå det opp så sitter det.

Jeg føler at jeg gjør det hele tiden men ordforrådet mitt er fortsatt så som så :P kanskje det ikke er for alle.

Skrevet

Husker du ikke etter at du har slått det opp? Ellers foreslår jeg å lese om temaer en har interesse for på et litt høyere nivå enn det vanlige folk snakker om til daglig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kontormus skrev:

Husker du ikke etter at du har slått det opp? Ellers foreslår jeg å lese om temaer en har interesse for på et litt høyere nivå enn det vanlige folk snakker om til daglig

Jeg føler det blir unaturlig å bruke det avanserte ordet i dagligtalen min når jeg ikke er vant til det. Jeg har bare interesse for helt vanlige temaer. Men tenker du å låne bøker fra biblioteket?

AnonymBruker
Skrevet

Fremmedordboken var faktisk en av de bøkene jeg som barn satt mest pris på. Ja og ei bestemor som da at banning var tegn på dårlig ordforråd og bestemor var min heltinne. Leser også 5 til 7 bøker i uken. 

Anonymkode: ad11d...5a4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler det blir unaturlig å bruke det avanserte ordet i dagligtalen min når jeg ikke er vant til det. Jeg har bare interesse for helt vanlige temaer. Men tenker du å låne bøker fra biblioteket?

Da er det kanskje det som er problemet, at du ikke er vant til det. Bruk slik tale mer, særlig i møte med fremmede. Talespråk og skriftspråk er ganske ulikt, men har en del til felles likevel. Jeg husker mye fra norsktimene mine gjennom årene, og husker jeg lærte at det var viktig at språket er variert, at en bygger opp setninger riktig, at formuleringene er presise og at riktig tegnsetting hører med. Bøker for skriveteknikk er sikkert å få tak i

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lagt merke til at en del av dere KG-brukere er særdeles flinke til å uttrykke dere skriftlig, og noen av dere er sikkert like gode muntlig. Hva kan jeg gjøre for å forbedre ordforrådet mitt, og hvordan kan jeg bli en dyktigere samtalepartner? 

Anonymkode: 607f7...763

Lese bøker, lytte til radio og andre medier der språket er godt og velfungerende hos den du leser og lytter til. 

Jeg vil påstå selv at jeg har godt ordforråd skriftlig, men sliter muntlig fordi jeg har en skade og dermed bruker lengre tid på å ordlegge meg, finne ord og uttale ord muntlig. 

Jeg hører mye på norske lydbøker av forfatterer som skriver "skikkelig" literatur, leser aviser og diskuterer med mennesker jeg kjenner og som dermed har tolmpdighet med at jeg er noe treg med talen. 

Jeg har hatt en lærer som alltid sa at vi skulle skrive som om den vi skrev til var totalt uvitende om alt vi skrev om, og dermed forklare oss på en måte som selv den uvitende kunne forstå. Det har nok også vært til hjelp. Ellers har jeg alltid hatt en fasinasjon for ord. Fremmedordbøker, synonymordbøer ol har vært noe jeg har brukt og kan bruke lang tid på å lese og studere.  Det viktigste å huske på er å aldri bruke ord eller fremmedord en ikke er sikker på betydningen av. 

Tilslutt øvelse og øvelse og mer øvelse er det som fører frem nesten uansett hva en ønsker på bli bedre på. 

Anonymkode: 081af...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Dere som svarer TS, tror dere selv at dere har et stort ordforråd og er flinke til å snakke for dere..?

Anonymkode: 3e7a6...66a

• Liker 1
Skrevet

Det er slett ikke nødvendig å bruke masse fremmedord. Det er mest riktig når begge kjenner begrepet. 

Fremmedord og faguttrykk bør brukes for å øke presisjonen i det man uttrykker. 

Noen bruker fremmedord for å framstå bedre enn andre. Det fungerer sjeldent, det gjennomskues lett og er bare dumt. 

Det er viktigere å lese, enn hva man leser. Jeg liker Knausgård, men og klassikere som Hamsun og Ibsen. De er kanskje gammeldagse i språk og uttrykk, men hensikten er jo ikke å bruke språket slik som dem, men å la seg inspirere. 

Fun-fact om Hamsun, han er den forfatteren som brukte flest ulike ord i gjennom bøkene sine noensinne. Han slår både Shakespeare og Voltaire. 

En annen måte å bruke språket på er jo feks her på KG. Bli med i diskusjonene, se om du klarer å formulere det du har på hjertet. Det er mye derfor jeg er her :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...