Gå til innhold

Jeg skjønner ikke hvordan man gjør push ups riktig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt å trene, og en øvelse jeg strever veldig med er push ups. Når jeg har armene bredt utover og lar albuene bevege seg ut i fra kroppen så klarer jeg ganske mange (10-15) "push ups". Men jeg har fått beskjed om at dette er feil, og at albuene skal inntil kroppen. Da blir det straks mye tyngre og jeg klarer ikke å rikke kroppen i det hele tatt. Klarer ikke 1 push up på knerne en gang. Skal det virkelig være så tungt? Jeg har blitt fortalt at push ups skal være enklere om man gjør det teknisk riktig, men det stemmer i så fall ikke for meg. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Hvordan gjør man det riktig?

Anonymkode: f377a...713

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Push ups med brede og smale armer belaster forskjellige muskelgrupper, så det er ikke så rart. For de fleste damer vil det nok være enklere med armene bredt ut. Det er egentlig ikke noe riktig eller galt, men det er litt rart hvis du klarer 15 med bredt grep og ingen med smalere grep. Da før du trene armene mer, for de belastes mer med smalt grep.
https://evolution.evofitness.no/2016/1/28/6-mater-a-gjre-push-ups/ 

Anonymkode: b2465...82e

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Push ups med brede og smale armer belaster forskjellige muskelgrupper, så det er ikke så rart. For de fleste damer vil det nok være enklere med armene bredt ut. Det er egentlig ikke noe riktig eller galt, men det er litt rart hvis du klarer 15 med bredt grep og ingen med smalere grep. Da før du trene armene mer, for de belastes mer med smalt grep.
https://evolution.evofitness.no/2016/1/28/6-mater-a-gjre-push-ups/ 

Anonymkode: b2465...82e

Som jeg forstår TS, så snakker hun ikke om bredt eller smalt grep, men om hvordan albuene beveger seg. Altså utover til hver side, eller langs med kroppen. 

Jeg har ingen løsning, jeg har samme problem selv :P

Anonymkode: a50ae...58d

Skrevet

Med albuene inntil kroppen vil du vel trene tri-ceps, og her er jo kvinner gjerne litt svake i utgangspunktet. Med albuene ut trener du først og fremst bryst, så vidt jeg har forstått. Så kanskje du trenger å trene opp tri-ceps litt?  :)

Skrevet

Man kan gjerne ha bredt grep, men pass på at albuene ikke beveger seg fremover når du beveger på deg. Albuene skal "presses" bakover/innover mot kroppen, men ikke ligge inntil kroppen. 

Har du helt smalt grep så trener du mer triceps enn om har bredere grep. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellige typer.

Wide pushups - veldig brede armer
Normal pushups - armene omtrent i skulderhøyde
Tricep pushups - armene tett og skuldrene går inntil ribbeina på vei ned. 

Sistnevnte er defintivt mye tyngre, jeg har trent i mange år og kan først nå etter mye styrke, ta 10-15 tricep-pusups på tærne. Som noen sier over her er det altså sånn at de trener ulike muskelgrupper. Hvor tungt det er generelt kommer også an på hvor langt ned du går og om du står på tær eller knær.

Anonymkode: c32f6...f81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...