simone83 Skrevet 9. april 2018 #1 Del Skrevet 9. april 2018 Hei! Historie er dessverre ikke mitt sterkeste fag, og kunne trengt litt hjelp for å dra i havn en god karakter om mulig Har fått en fordypningsoppgave for få opp vurderingsgrunnlaget men kunne trengt litt hjelp til å tolke oppgaven.. Altså, noen som har eksempler på en interresant person jeg kan velge? og hvordan jeg på en god måte reflekterer som det står? Føler meg totalt dum når det gjelder dette og vil gjøre hva som må til for å få best mulig karakter.. Her er oppgaven : Problemstilling Presenter en historisk person og drøft/forklar hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold kan ha påvirket denne personens tenkemåter og handlinger Den historiske personen må godkjennes av faglærer på forhånd. Som du ser er problemstillingen to-delt. Legg mest vekt på del to. Problemstilling: Svarer du på problemstillingen? Struktur: er teksten logisk bygget opp med innledning, hoveddel og avslutning? Refleksjon: Viser du selvstendighet og evne til refleksjon? Kildekritikk: Bruker du troverdige og etterprøvbare kilder, og oppgir du kilder korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 9. april 2018 #2 Del Skrevet 9. april 2018 Du må nesten velge en person fra pensum. Jeg vet ikke hva du har hatt undervisning i. Du er født i 1983? Da er det på universitetsnivå, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #3 Del Skrevet 9. april 2018 http://ideas.time.com/2013/12/10/whos-biggest-the-100-most-significant-figures-in-history/ Anonymkode: 43565...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simone83 Skrevet 10. april 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 10. april 2018 13 timer siden, Bossa Nova skrev: Du må nesten velge en person fra pensum. Jeg vet ikke hva du har hatt undervisning i. Du er født i 1983? Da er det på universitetsnivå, eller? tar påbygging videregående vg3 historie..... skal ha om Hitler.. men kunne vel mest trengt å få forklart oppgaven litt enklere? om noen kan? forklaring for dummies på en måte og hva som er viktig å ha med i en slik oppgave.. skal bare være på 3 sider, så må tenke litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 10. april 2018 #5 Del Skrevet 10. april 2018 4 minutter siden, simone83 skrev: tar påbygging videregående vg3 historie..... skal ha om Hitler.. men kunne vel mest trengt å få forklart oppgaven litt enklere? om noen kan? forklaring for dummies på en måte og hva som er viktig å ha med i en slik oppgave.. skal bare være på 3 sider, så må tenke litt Er det Hitler du har valgt å skrive om? Innledning: Der skal ta med det du skal skrive om/drøfte i hoveddelen. Du skal her skrive hva du vil gi svar på i hoveddelen. Hoveddel: Skriv og drøft det du "lovet" i innledningen. Avslutning: Oppsummer og skriv kort hva du kom fram til i hoveddelen. Sjekk med innledningen, har du svart på det du skrev der? Du kan se på det som en nyhetsending: Først innleder de hva de skal ta opp/hovedsakene, så nyhetene, deretter oppsummerer de hovedsakene. Var det lettere å forstå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #6 Del Skrevet 10. april 2018 Hitler, er han valgt? Godt valg, det er ganske enkelt. Han ble født 1889. Han kom til makten etter den økonomiske krisen som oppstod i Tyskland i etterkant av første verdenskrig og den store depresjonen etter børskrakket i 1929. Dette er historiske "samfunnsforhold" som førte til samtidige ideer, som påvirket Hitlers (og Hitlers følgeres) tanker og handlinger. Særlig første verdenskrig ville jeg lagt vekt på, Tyskland tapte, og måtte nedruste (og var fattig, og følte seg underlegne). Så kom Hitler med sine tanker om tysk overherredømme. Det er bare å begynne skrive: Innledning: I denne oppgaven tar jeg for meg Adolf Hitler, og videre drøfter jeg om samfunnsforholdene i Tyskland i ..1920-årene? påvirket hans ideer og ledet opp til andre verdenskrig (eller lignende, du kan vente med innledningen til du skriver avslutningen). . Så presenterer du Hitler kort. Så skriver du litt om første verdenskrig og hvordan forholdene i Tyskland var etter den. Så setter du det i sammenheng med nettopp Hitlers handlinger og framgang, og/eller hans ideologi slik den framkommer i bl.a. Mein Kampf. (trenger ikke lese den, du finner masse av stoff på nettet. Helst fra pensum, og skikkelige oppslagsverk, men wikipedia er en start for å få deg i gang). Avslutning: Her har jeg redegjort for.... hvordan Tysklands tap i første verdenskrig ga grobunn for Hitlers tankegods og dermed annen verdenskrig (eller hva du nå har drøftet). Anonymkode: 2038f...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bossa Nova Skrevet 10. april 2018 #7 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) TS: Det er forresten god skikk å si tusen takk til de som hjelper deg gratis. Kan komme godt med senere i livet. Endret 10. april 2018 av Bossa Nova Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #8 Del Skrevet 10. april 2018 Hva med å heller gjøre dine egne lekser? Anonymkode: b9fb6...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #9 Del Skrevet 12. april 2018 Hei, hvordan gikk det med oppgaven? Jeg syns det er gøy å hjelpe, så jeg lurer. Jeg kunne godt hjulpet deg mer? Anonymkode: 2038f...226 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #10 Del Skrevet 12. april 2018 Jeg ville tatt Napoleon Bonaparte, og fokusert på hvordan den franske revolusjonen påvirket han, gjorde at han var en ''reddende engel'' for så å bli eneveldig keiser med store deler av folket i mot seg, for så å bli sendt i eksil. Lett å finne gode kilder på, mye informasjon tilgjengelig, du kan flette inn den franske revolusjon, og andre revolusjoner på den tiden, ''Code Napoleon'' og hvordan denne påvirket tiden videre osv. Lykke til! Anonymkode: 304b0...5db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå