Kalboman Skrevet 9. april 2018 #1 Skrevet 9. april 2018 Hei. Jeg har nå for første gang bestemt meg for at jeg skal slanke meg. Jeg er i midten av 40 årene,er mann,ca 178 cm og 102 kg. Synes jeg har en voldsom kulemage,som er hard og ikke myk i det hele tatt. Jeg har som regel ikke matlyst om morgenen men spiser ekstremt mye til middag og føler meg ofte veldig sulten utover ettermiddag og kveld og spiser mye da også. Har spist mye "feil" mat og vil legge om helt. Startet slankingen i dag med en banan til lunsj,middag ble 6 stk tynnskårne svinefileter (ca 200 gram) stekt i olje på panna,en halv boks hermetiske tomatbønner samt en svær bolle med en miks av forskjellige grønnsaker. Følte meg ok mett,men så spiste jeg også en veldig stor mengde grønnsaker som sikkert fylte magen godt. Men selv med sunnere mat kan man vel overspise seg? Jeg har en enorm sult (sikkert stor magesekk nå) og lurer derfor på hva jeg kan spise store mengder av og samtidig gå ned i vekt? Frukt? Knekkebrød? Tips?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #2 Skrevet 9. april 2018 Det er kroppen din som maser etter flere kalorier. Har ingenting med sult å gjøre. Du burde få inn en banan til frokost eller en liten porsjon havregrøt på morgenen. Det har mye å si for resten av dagen. Anonymkode: 9a958...47a
Pringle Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 (endret) Jeg vet ikke hvordan kulemager "skal" være, men siden du nevner det, kanskje du burde tatt en sjekk hos legen? Du har antakeligvis ikke matlyst om morgenen fordi du spiser mye/sent om kvelden. Det er forresten hipp som happ når du spiser, men det er smart å fordele måltidene slik at du aldri blir ekstremt mett eller ekstremt sulten. Ingen mat er i seg selv sunn eller usunn, du må se på kostholdet ditt under ett. Du spiser ikke sunt hvis du overspiser. Hvis du vil ned i vekt, er det lurt å innstille seg, så fort som mulig, på at overspisingen må ta slutt. Til gjengjeld kan du spise mat du liker, og du behøver ikke spise spesiell "slankemat". Hvis du vil gjøre dette ordentlig, så bruker du feks myfitnesspal, som gir deg et kalorimål per dag, og en matdagbok. Dette, sammen med en matvekt, er nyttige hjelpemidler for å gå ned i vekt. Endret 9. april 2018 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #4 Skrevet 10. april 2018 Spis mat som pasta og ris, og brød, metter godt. Anonymkode: 2382a...37d 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 Du skal ikke spise storemengder. Alfa omega for å gå ned i vekt er å spise små, hyppige måltider. På den måten klarer du å halde sulten og blodsukkeret i sjakk. Det som betyr mest er kalorier inn og kalorier ut, du må ha et vedvarende kaloriunderskudd for å kunne ta av vekt. Anonymkode: 8af04...e4b
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spis mat som pasta og ris, og brød, metter godt. Anonymkode: 2382a...37d Trolletitroll Anonymkode: 3c573...296
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 Ja man kan overspise på sunn mat også. Det finnes flere apper, for eksempel myfitnesspal, hvor man logger inn alt man spiser og har da oversikt over kalorier man får i seg. For å gå ned må man ligge i et underskudd i forhold til hvor mange kalorier du bruker. Og da sulter man egentlig kroppen sin, så det er ikke unormalt at man føler seg sulten. Det går seg til etter hvert og man venner seg til å spise mindre porsjoner. Appen er også fin for å få øynene opp for hva man kan spise mer av og hva man bør spise mindre av. Spis mat som metter mer, fiber og proteiner. Kutt ut sukker. Anonymkode: 478b7...636
Kalboman Skrevet 10. april 2018 Forfatter #8 Skrevet 10. april 2018 Takker for tips og råd. Lastet ned denne myfitnesspal som virker som en bra app! Det blir nok en knallhard jobb dette,men er veldig motivert.
skruf Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 Prøv å få i deg langsomme karbohydrater, bytt ut fine produkter som pasta og ris til fullkornsvariantene, f.eks fullkornsris og fullkornmakaroni/spaghetti. Brød kan byttes til Ingers rugbrød, ingers rugbrød er sunt og metter godt. Fordel måltidene sånn at du ikke går så lenge uten mat og får ulvehunger. Vær obs på flytende kalorier, f.eks juice har endel kalorier. Du må rett og slett telle kalorier, pass på at du går i underskudd hver dag.
Kalboman Skrevet 10. april 2018 Forfatter #10 Skrevet 10. april 2018 Det er denne ulvehungeren som er så ubehagelig. Nå har jeg jo akkurat startet denne kuren og det er veldig uvant og ubehagelig med denne hungeren. Teller kalorier og planlegger mengder for måltidene nå og i dag har jeg hatt i meg kun 400 kalorier i form av en banan til frokost og to stk Wasa sport + vann. I følge appen har jeg 1700 kalorier igjen å gå på,og likevel klare målet. Det frister å spise knekkebrød ganske ofte nå.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #11 Skrevet 10. april 2018 Men - spiser du alt for lite? Jeg spiser mye mer enn deg og bruker appen «lifesum» for å logge kalorier. Jeg syns den er bedre enn my fitnesspal. Spiser 2 knekkebrød til frokost, 4 knekkebrød til lunsj, frukt og mager vaniljekesam kl 14 og middag + kveldsmat. For å stagnere det verste søtsuget så lager jeg gelé av funlight saft - som jeg spiser i store mengder 🙈 Prøv å få inn litt trening også - det gjør jobben litt enklere! Anonymkode: 241c0...06c
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #12 Skrevet 10. april 2018 Jeg spiser 2 magre knekkebrød med avokado/ tomat/ philadelphia til frokost, stor porsjon med salat/ råkost/ skinke og en brødskive til lunsj, frukt til mellommåltid, salat, suppe og en brokkolibusk til middag, ett knekkebrød til kvelds og ender på 1300 kalorier. Du må spise oftere og mindre porsjoner slik at hungeren holdes på avstand Anonymkode: 397a2...3d0
Hot mess Skrevet 11. april 2018 #13 Skrevet 11. april 2018 23 timer siden, Kalboman skrev: Det er denne ulvehungeren som er så ubehagelig. Nå har jeg jo akkurat startet denne kuren og det er veldig uvant og ubehagelig med denne hungeren. Teller kalorier og planlegger mengder for måltidene nå og i dag har jeg hatt i meg kun 400 kalorier i form av en banan til frokost og to stk Wasa sport + vann. I følge appen har jeg 1700 kalorier igjen å gå på,og likevel klare målet. Det frister å spise knekkebrød ganske ofte nå. Blir to st Wasa sport og en banan 400? Er du helt sikker? For da snakker vi om en helt vilt stor banan, altså (knekkebrødene har vel rundt 40-50 kcal per stk). Den frokosten der er jo nesten kun karbohydrater, og mange av den temmelig "raske" karbohydrater. Det der ville ikke holdt meg mett lenge, og definitivt ført til at jeg kompenserte ved å være enormt sulten/spise enormt mye til måltider senere på dagen. Skal man spise under kaloribehovet sitt, bør man gjerne spise smartere, og få i seg nok proteiner og fett, gjerne til hvert eneste måltid. Ang.knekkebrød er det er supervanlig råd å erstatte brød med knekkebrød her inne, men knekkebrød er jo langt mer energitette enn vanlig brød, de er bare kalorifattige per enhet, fordi hvert knekkebrød er så lett. Jeg bli ikke særlig mett av knekkebrød med mindre jeg lesser på med pålegg.
Roci Skrevet 11. april 2018 #14 Skrevet 11. april 2018 Enig med Hot mess over her, sats på større mengde proteiner og fett til hvert måltid, mange opplever at dette metter bedre. Så lenge du holder deg innenfor "kaloribudsjettet" ditt, kan du i prinsippet spise hva som helst. Du må ikke spise frokost, men ut fra det du beskriver, er det heller ikke så lurt å vente helt til middag med å spise noe. En smoothie eller litt yoghurt kan funke fint som frokost hvis du ikke har matlyst. Omelett, eggerøre, grove brødskiver med kokt egg, salat med en eller flere proteinkilder (egg, kjøtt, fisk, bønner osv.) eller middagsrester er god og mettende lunsj. Det kan være lurt når du først lager middag å lage litt ekstra som du kan ha til lunsj neste dag. Matvarer du kan spise store mengder av, dvs. relativt stort volum som gir lite kalorier, er jo som du selv allerede har funnet ut, grønnsaker. Rent fisk og kjøtt er også magert og metter godt pga proteinene. Hvit fisk som torsk og sei gir henholdsvis 75 og 70 kcal pr 100 g. Kyllingfilet, magert storfekjøtt og svinefilet er i tillegg gode proteinkilder.
Gjest padawan Skrevet 11. april 2018 #15 Skrevet 11. april 2018 Jeg pleier å hive inn på et par knekkebrød når jeg får tilsvarende hunger og det hjelper. Ikke mye KCAL men metter iallefall bittelitt.
Inwe Skrevet 11. april 2018 #16 Skrevet 11. april 2018 (endret) På 10.4.2018 den 3.10, AnonymBruker skrev: Du skal ikke spise storemengder. Alfa omega for å gå ned i vekt er å spise små, hyppige måltider. På den måten klarer du å halde sulten og blodsukkeret i sjakk. Det som betyr mest er kalorier inn og kalorier ut, du må ha et vedvarende kaloriunderskudd for å kunne ta av vekt. Anonymkode: 8af04...e4b Dette stemmer ikke. For blodsukkerets del bør man spise sjeldnere. Uansett finn en måte som passer for deg, jeg klarte ikke lite og ofte så her ble det sjelden og «mye». På 10.4.2018 den 12.22, Kalboman skrev: Det er denne ulvehungeren som er så ubehagelig. Nå har jeg jo akkurat startet denne kuren og det er veldig uvant og ubehagelig med denne hungeren. Teller kalorier og planlegger mengder for måltidene nå og i dag har jeg hatt i meg kun 400 kalorier i form av en banan til frokost og to stk Wasa sport + vann. I følge appen har jeg 1700 kalorier igjen å gå på,og likevel klare målet. Det frister å spise knekkebrød ganske ofte nå. Knekkebrød metter utrolig lite. Du kommer til å fortsette å være sulten om du spiser mest karbohydrater. Protein og fett metter mye mer og lenger. Når jeg begynte min vektnedgang (gått ned 60 kg) ville jeg også spise store måltider isteden for de som metter mest. Synes jeg var mer sulten når jeg spiste lite til tross for at maten var mindre mettende. Det er kun psysisk. Fokuser på proteinene og sunt fett så vil du klare å spise færre kalorier. Vil du spise mer så tren litt i tillegg, så kan du øke kaloriene. Jeg mener ikke lavkarbo altså, men spis pålegg med brød isteden for brød med pålegg Endret 11. april 2018 av Inwe
kaleidoskop Skrevet 11. april 2018 #17 Skrevet 11. april 2018 Jeg har det litt på samme måte som deg, men har noen kilo mindre som startvekt. Men jeg spiser heller ikke frokost, jeg er ikke sulten på morgenen og spiser derfor ikke. Har aldri hatt behov for det. Så frem til lunsj så drikker jeg 2 store kopper te og 1-3 kopper kaffe. Da føler jeg at jeg får i meg noe og det er hvertfall væske til kroppen. Når det kommer til lunsj spiser jeg MASSE grønt. Dynger på med salat, paprika og agurk som jeg spiser ubegrenset av. (tror kolleger seg på meg som grådig, men det får gå) Så sprier jeg som oftest to egg, eggerøre eller omelett tilsvarende to egg. I tillegg tar jeg skinke (ikke spekemat) 6-10 skriver som tilsvarer ca 6-100 g og kcal. Legger inn i appen og jeg har en lunsj på rundt 400 kalorier. Til middag, et rent produkt fra fisk, kylling, ku eller annet og masse grønnsaker igjen. Veier opp 150-250 g alt etter som hva det er og hvor sulten jeg er. Steker i olje, men jeg anbefaler deg å måle opp oljen. 1 ss er det 100 kcal i, selv har jeg en tendens til å bare helle på og det kan fort føre til 500 kalorier bare i steking for min del. Så nå måler jeg opp. Etter at jeg har spist er jeg sjeldent stappmett og det går 30-60 min før jeg faktisk kjenner at nå har jeg ikke lyst på mer mat. Men jeg tror det er noe jeg bare må lære meg å leve med. For jeg har jo spist. Hvis jeg ser sulten på kvelden, så tar jeg en gulrot, eple, bær ol før jeg legger meg så det ikke skal rumle i magen. Kan være at jeg legger meg litt småsulten. Jeg har bestemt meg for at NÅ skal jeg ned i vekt. Derfor holder jeg meg unna f.eks nøtter akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #18 Skrevet 11. april 2018 On 4/9/2018 at 6:31 PM, Kalboman said: Startet slankingen i dag med en banan til lunsj,middag ble 6 stk tynnskårne svinefileter (ca 200 gram) stekt i olje på panna,en halv boks hermetiske tomatbønner samt en svær bolle med en miks av forskjellige grønnsaker. Følte meg ok mett,men så spiste jeg også en veldig stor mengde grønnsaker som sikkert fylte magen godt. Bare dette i løpet av en hel dag?? Det er jo det jeg spiser til et måltid, og da spiser jeg frokost, lunsj og gjerne noe til kvelds i tillegg. Og jeg er kvinne, 167 høy og 55 kilo og ikke spesielt aktiv. Dette må da være veldig lite for en mann på din størrelse? Anonymkode: 945c4...f46
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #19 Skrevet 11. april 2018 Syns nå egentlig du spiser ganske lite. Jeg holder på å slanke meg, bruker vektklubb. Frokosten i dag var en skål med fitness frokostblanding med ekstra lett melk. Lunsj; to knekkebrød, en halv avocado fordelt på dem, 20 gram røkelaks på ett og et par skiver spekeskinke på det sndre med litt rødløk. Fisk til middag med potet og gulrot og da har jeg enda rom for mellommåltid (banan eller noe) og dessert hvis jeg ønsker. Anonymkode: 31cc5...552
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #20 Skrevet 11. april 2018 På 10.4.2018 den 12.22, Kalboman skrev: Det er denne ulvehungeren som er så ubehagelig. Nå har jeg jo akkurat startet denne kuren og det er veldig uvant og ubehagelig med denne hungeren. Teller kalorier og planlegger mengder for måltidene nå og i dag har jeg hatt i meg kun 400 kalorier i form av en banan til frokost og to stk Wasa sport + vann. I følge appen har jeg 1700 kalorier igjen å gå på,og likevel klare målet. Det frister å spise knekkebrød ganske ofte nå. Spiser du etter PSMF dietten kan du spise så mye du vil. http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/ Anonymkode: df5f7...5fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå