AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #1 Skrevet 9. april 2018 Hei! Jeg ønsker en tråd om dysfunksjon i mellommenneskelige relasjoner. Det være seg dysfunksjon i nære relasjoner som familie (foreldre, barn, søsken, utvidet familie osv), i partnerforhold, med venner eller men også kollegaer og andre mennesker vi må forholde oss til i hverdagen. Mer spesifikt ønskes det en tråd hvor temaet gjennomgående er å dele kunnskap om narsissisme (en person som bryr seg mer om seg selv enn andre, noen ganger "til syvende og sist", og som fra dette grunnlaget skaper vondt for andre. Dette kommer til syne på mange forskjellige måter, det finnes termer for det og kunnskap rundt det, og det er det vi kan diskutere her) og hvordan da narsissisme ++ påvirker andre mennesker. En tråd hvor vi som ble offer for dette står samlet for å støtte hverandre opp og hvor vi forhåpentligvis kan få delt/opparbeidet oss kunnskap nok til å kunne begynne på veien til å kvitte oss med offermentaliteten vi også sitter på. Målet er vel å bli mentalt og emosjonellt sunne, oppegående og reflekterte mennesker -så vi kan være med på å skape gode energier i oss selv og lettere gå igjennom livet med gode relasjoner til våre nye familier og venner (og resten av folket) fremover. For å få til dette må vi lære om hva vi har vært igjennom, finne våre standpunkt og grenser, og lære om de som skader. For min del har Youtube vært min store redning i et forsøk på å forstå meg på min egen situasjon og familie. Og også da se menneskene heg har tiltrukket meg i voksenlivet. Nederst i posten vil jeg starte med å dele noen videoer for å sette det i gang. Jeg håper dere som føler dere "hjemme" i denne posten vil fortsette å være med å dele videre. Forresten: jeg er en av de som har vokst opp uten fysisk vold og rus, men med skjulte narsissister som oppfører seg både bra/kjærlig/givende; men som også er emosjonellt neglisjerende og til tider utfører bevisste ondartede handlinger, ikke bare ubevisste. Jeg har opplevd kontroll og manipulering. Det lå mye skyld, skam og kontroll i lufta hos oss. Det var også rett og slett slik at de motarbeidet at jeg skulle få lov til å velge livet mitt selv. (Infantilizing 1. To treat or condescend to as if still a young child. ) Det har tatt tid å forstå. Alt var "normalt", ja utenom falskhet, manipulering, gaslighting (mer om det senere), kontroll, løgner og usikkerhet -og og og.. Jeg ble medavhengig og ble først i voksen alder klar over dette. Mine foreldres relasjon til meg går igjen som et ekko i hodet og i livet mitt, jeg "er til" for å leve for dem, uansett hvor dårlig de behandler meg. I dag holder jeg på å bryte kontakt for å få kjenne på min egen kjerne, og skape min egen plattform i livet. Jeg har venner som har opplevd både rus og slag fra familie, og graver vi dypere så finner vi flere likheter enn det man skulle tro. Problemene våre i voksen alder ligger ofte i å lære seg å ta vare på oss selv emosjonellt, og kunne sette sunne grenser. Vi hadde nære relasjoner som tråkket på oss, ikke viste respekt, ikke støttet oss i våre valg og gikk langt over grensen for hva som er sunt og riktig for et barn/menneske. Derfor er denne tråden for alle. Du trenger altså ikke å være barn av en alkoholiker/rusmisbruker for å bli det man kaller medavhengig (codependent) eller få andre reaksjoner (noen blir selv narsissistiske, borderline, bipolar osv. Verre enn sitt opphav eller mildere, det er alltid en skala og hvert menneske reagerer forskjellig). Det handler om det psykiske spillet dette her, og edru ikke-voldelige folk kan altså også være slemme. Rik og fattig betyr lite. Utdannelse likeså. Om de bærer masken så skjult at ingen ser, eller om de kjefter i offentlighet og behandler andre dritt, så er det bare forskjellige former for giftighet. Alle skalaene av giftig oppførsel eksisterer fra mild til ekstrem, i alle sosiale lag i alle mellommenneskelige relasjoner. Men noen av oss opplever altså at det andre mennesker driver med som så livsinngripende eller livsovertagende i eget liv, at vi har behov for hjelp for å finne veien ut. Uansett hva du har opplevd, og uansett om du vil være med i denne tråden, så håper jeg du der ute i det minste hører dette: JA, mennesker som behandler andre dritt har ofte opplevd vonde ting selv, de har også vonde minner fra barndom og voksenliv. MEN, det er DERES jobb å selv sette fokus på seg og sitt og bearbeide dette. En narsissist er, blant annet, en som skaper vondt og nekter for at de har skyld i noe som helst etterpå. De legger skylda alle andre steder, eller blir martyren som sier "er alt min feil nå da liksom". De evner ikke å se sin egen part i det hele, og om de gjør ser de ikke noe galt i det. De fleste ting de gjorde skjedde i "beste mening" eller "fordi du fortjente det". Det er IKKE ditt ansvar å rehabilitere/hjelpe/fikse noen andre, spesielt de som gjør deg vondt. Du har som oppgave å bli til ditt eget selstendige, balanserte menneske som har det BRA! Og du har LOV til å FORLATE relasjoner og ha null kontakt med dem om relasjonene oppleves som vonde, skadelige, usikre og giftige -UANSETT om det er nær familie eller en kjæreste eller en kollega. De ENESTE som ikke skal/bør forlates, er dine egne barn under 18år, da søker man hjelp. Du KAN IKKE FORANDRE dine foreldre, din partner, din venn, din kollega. Din jobb er å ta vare på deg selv. Første videoer ut er litt om forskjellen på sunne mellommenneskelige relasjoner og dysfunksjonelle. Håper dere er med å drar tråden videre! Anonymkode: 973b8...353
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå