Gå til innhold

Fravær fra skolen når man sørger

Lemming

Anbefalte innlegg

Vi har hatt et dødsfall i nær familie,  - et selvmord. Min sønn på 12 år sørger veldig og orker nesten ikke tanken på å gå på skolen. Det skjedde like før påskeferien, så den første uken etter trengte vi jo ikke å tenke på skolen. Vet at det rådes om å prøve å komme tilbake til "normal" hverdag igjen så fort som mulig... Men jeg vet ikke min arme råd. Han strigråter når han skal på skolen, og jeg orker ikke sende han på skolen når det er sånn...

Han har ikke vært på skolen etter påske. I dag var vi enige om at han skulle gå på skolen. Men når han kom til skolen snudde han bare og gikk hjem. Begynte å hylgråte når han kom inn døra. 

Aner ikke om jeg er for ettergivende som lar han slippe, eller om jeg er for streng som i det hele tatt prøver å presse han til å gå på skolen... (?)

Hvor lenge er det "vanlig" å være hjemme, eller la ungene være hjemme etter dødsfall i nær familie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere vært i komtakt med lege? Det høres ut som at sønnen din trenger litt pause. Han er i en sårbar alder, og voksne tar tross alt ut sykmelding når det skjer livskriser i denne skalaen. Synes vel ikke barn skal bli presset til å tåle mer enn voksne. Til spørsmålet ditt om når han skal på skolen igjen, tenker jeg at dette må bestemmes i samråd med lege/kriseteam/gutten selv.

Anonymkode: 5346b...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. ❤

Jeg har tenkt samme tanken selv, at vi voksne ofte blir sykemeldt i slike situasjoner, men barna skal liksom bare fortsette som før.

Prøver å overbevise han om at det å gå på skolen, treffe venner og ha andre ting å gjøre enn å sitte hjemme kan være en god ting.. Men er ikke så lett å overbevise han,  når jeg har problemer med å overbevise *meg selv* om å gjøre andre ting enn å ligge i senga eller på sofaen... 

Han har samtale i morgen med helsesøster /skolehelsetjenesten. Kanskje vi bør snakke med lege og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at det ikke skader å ta med barnet til legen. Det kan jo hende at skolehelsetjenesten hos deg er kompetente, men min erfaring er at de ikke alltid er det. Da kan det være greit å snakke med legen også. 

Anonymkode: 5346b...51d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette skjedde før påske så begynner det å bli en god stund siden, og gutten trenger en pause fra det vonde. Barn glir ofte ut og inn av tilstander som sorg, og ved å gi ham noe annet å tenke på en stund vil han sakte men sikkert klare å forstå at sorg ikke kan få lov til å ta over livet fullstendig. Han må tilbake på skolen så fort som mulig, med melding til lærere om at han trenger litt ekstra omsorg i en vanskelig tid.

Anonymkode: 3aaf2...a2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta han med til legen. Da faren til barna mine døde helt plutselig for noen år siden var de veldig fort tilbake på skolen igjen. Det skjedde på en torsdag og de var alle på skolen igjen i løpet av uken etter. Det er veldig godt for alle å være sammen med venner i det kjente og dagligdagse når slike ting har skjedd. Og i den første tiden blir man tatt mye hensyn til. Det er faktisk verre å være borte lenge og komme tilbake når saken har mistet "nyhetens interesse" og det er forventet av de fleste at man er tilnærmet ok igjen.

Anonymkode: b53f4...62c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes nesten det høres ut som han bør få snakke med noen profesjonelle. Det er tydelig at han ikke klarer å bearbeide dette.

Anonymkode: ad99d...0eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ta han med til legen, mulig han trenger noen å prate med for å kunne bearbeide dette. Hvis dere begge sørger kan det sikkert bli vanskelig for et lite barn å bearbeide ting.. Min ste-far tok selvmord når jeg var 9 år gammel, jeg var da ikke på skolen på 1 uke ( om ikke mer, dette er lenge siden). Så lenge du er i kontakt med lege og skole burde det ikke være et problem, men tenker jo at ungen trenger å få tankene på andre ting, være med venner etc..

Anonymkode: 54f2b...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...