AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #1 Skrevet 9. april 2018 Hei! Jeg har et spørsmål angående mat og kalorier. Det har seg sånn at jeg spiser ca 1730 kalorier om dagen for å gå ned i vekt og bygge litt muskler og definisjon. Jeg bruker den høyt elsker appen «my fitnesspal» som hjelper meg å holde kontroll på kalorier og det jeg spiser. Jeg har koblet opp min fitnesspal til min polar m430 klokke slik at de synkroniserer. Er det slik at jeg skal spise mer når jeg trenger og har forbrent x antall kalorier? Som idag forbrente jeg over 500 kcal på morgenen. Jeg har også gått ekstremt mye på jobb som også forbrenner kalorier. På appen min står det nå «1730-635+1078= 2048 gjenstående kalorier. Men k mitt hode går ikke de opp? Hvis jeg skal spise 1700 kcal. Her blir det jo over 3000 kcal? Vet ikke om noen skjønne hva jeg vil frem til? Altså jeg skal ha i meg 1730 kalorier, men etter jeg har trent og gått på jobb så har jeg over 2000 kalorier igjen for at det skal gå «opp». Men 2000 kalorier er jo mer enn jeg i utgangspunktet skal ha i meg? Vil jeg ikke bli å legge på meg da? Jeg forstår det ikke, hmm Anonymkode: b3441...741
kaleidoskop Skrevet 9. april 2018 #2 Skrevet 9. april 2018 Hvis du skal ned i vekt skal du ikke spise mer, men du kan. Du har på en måte trent deg til ekstra mat. Du går raskere ned om du ikke spiser de kaloriene du har trent av deg. Men jeg skjønner ikke, du har gått 1078 kalorier mens du var på jobb? Har du fått 1000 ekstra kalorier bare ved å gå? Dette er vel den vanlige forbrenningen du har i løpet av dagen?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 Egentlig, hvis du har fått tallene på hvor mye du skal spise fra å regne det ut ordentlig, så er vanlig forbrenning, både basalforbrenningen (det du brenner på en vanlig dag med å være i live) og det du trener regnet med. Så det anbefales ikke å spise dem tilbake. Så kalorimengden skal allerede ha det medberegnet. Om du logger i My fitness pal ville jeg kun logget mat, ikke treningskaloriene. Anonymkode: 059b4...c13
Tvist Skrevet 9. april 2018 #4 Skrevet 9. april 2018 De dagene jeg trener, spiser jeg mer, hadde ikke klart meg uten de ekstra kaloriene når jeg har vært på trening. Men jeg bruker stort sett ikke opp alle kaloriene. Synes også My fitness pal gir meg veldig mange kalorier for treningen, så jeg pleier vanligvis å skrive litt mindre tid (f. eks 40 min, når jeg har trent en time.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #5 Skrevet 10. april 2018 Hm litt forvirret her. Jeg bruker også myfitnesspal Min (bare for å leve) forbrenning er på rundt 1700-1800 å i dette er skritt å alt inkl. Hvis jeg trener å forbrenner 600kcal har jeg ca 2400 å spise den dagen. Om jeg kun spiser det jeg skal spise går jeg 600 i underskudd noe som er fint for vektnedgang. Så tipper din er noe av det samme. Hvor får du 1078 ? Tipper 1730 er det du har forbrent i dag på å være aktiv å bare generelt gå mye på jobb å være i livet og 635 er din trening. Så du har ca 2365 kalorier du kan spise for å opprettholde vekten din. Er de 1078 det du har spist hittil ? Er noe som ikke stemmer fordi for at jeg skal ha 2000 kalorier til gode etter å ha spist 1700 må jeg har trent i 2 timer å gått 20.000 skritt. Hold deg til det du vet som er 1730 så går du ned i vekt : ) Anonymkode: 7148b...459
sandrakaa Skrevet 10. april 2018 #6 Skrevet 10. april 2018 Nei, de 1078 er kalorijusteringen etter trening og gåing. Er ikke sånn at jeg skal ned mye, har aldri vært overvektig. Nå veier jeg 64,5 og er 167 høy. Jeg vil ned til 60 kg, men samtidig vil jeg bygge litt muskler. Men har ikke helt lært enda hvordan jeg skal spise for å legge på meg muskler og ikke fett. Vet ikke om jeg egentlig skal ha mer mat for å få muskler? 1730 er det jeg skl ha i løpet av en dag for å gå ned 0,5 kg i uken.
Lill3My Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 Jeg ville gjort det enklest mulig og lagt meg på feks 1600-1700 kcal HVER DAG uavhengig av trening. Hold det slik i to uker cirka og se på velta deretter. Om du ikke går ned så justerer du kaloriene ned til 1500 og prøver det. Det er umulig å beregne nøyaktig hvor mye maten inneholder, det er basert på statistikk. Det er tilsvarende umulig å vite nøyaktig hvor mye kroppen forbruker. Alt blir estimater og det enkle er ofte det beste. Så start et sted og juster deretter :-) forelsår 17-1800 i første omgang, for da kan du enklere justere nedover hvis su trenger det, og det er ikke sikkert du behøver å gp lavere med det første. Så ligg så høyt som mulig så lenge som mulig, da er det på sikt enklere fordi du kan justere ned ved en evt stagnasjon. Om du forresten trener veldig hyppig, lenge eller har flere skikkelig harde økter i uka kan det nok være greit å vurdere noe ekstra mat den dagen, men kjenn på kroppen og overskuddet. Husk også at hverdagsmosjon også har enormt mye å si. Om man tener tre ganger i uka men ellers er inaktiv, svir man av ganske mye mindre energi enn en innbiller seg og vil nok bruke mer totalt sett ved å være i moderat aktivitet hver eneste dag i stedet
sandrakaa Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 Sånn som dette mener jeg. Dette er fra i dag :-) trente rygg idag på morgenen, som i følge klokken forbrente 390 kcal og gikk rundt 2500 skritt på trening. Resten av skrittene er fra jobb, så dette gir et godt eksempel på hvor mye jeg går på jobb :-)
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 Nei, jeg ville ikke spist mer pga trening. Trening forbrenner mye mindre enn folk tror, spesielt om man har en stillesittende jobb. I tillegg venner kroppen seg raskt til regelmessig aktivitet. Jeg regner aldri treningskalorier, men trener for helse og velvære. Har lest en del om dette i det siste. Feks hun her som bare har gått ned 3 kg etter å ha løpt maratondistanse hver eneste dag i et år: https://www.dn.no/dnaktiv/2013/05/04/du-loper-garantert-ikke-mer-enn-annette Eller hun her som løper ultraløp på 100 km og likevel er i fedmekategorien: Anonymkode: e5e9e...f8e 1
penny_ Skrevet 12. april 2018 #10 Skrevet 12. april 2018 (endret) På 10.4.2018 den 17.34, sandrakaa skrev: Sånn som dette mener jeg. Dette er fra i dag :-) trente rygg idag på morgenen, som i følge klokken forbrente 390 kcal og gikk rundt 2500 skritt på trening. Resten av skrittene er fra jobb, så dette gir et godt eksempel på hvor mye jeg går på jobb :-) Hvor mange km har du gått på jobb og hvor fort går du? Når man jogger så forbrenner man ca 1 kcal per kg kroppsvekt per km. Gåing er ca halvparten. Det kan hende at appen tar litt i. Det jeg gjør når jeg teller kalorier er å regne ut hvor mange kalorier jeg forbrenner på 7 dager inkludert all aktivitet. Deretter deler jeg antall forbrente kalorier på 7. Da vet jeg sånn ca hvor mye jeg må spise hver dag for å holde vekta. Det blir ikke nøyaktig, men kroppen er ikke en robot, så de tallene du får fra klokka di er heller ikke riktig. Trekker fra så mye jeg ønsker å gå i underskudd. -500 kcal hver dag vil være en halv kg ned i vekt i uka. På den måten kan jeg spise nøyaktig like mye mat hver dag samtidig som jeg går ned. Dette fungerer. Man må ikke ligge i ligge i underskudd hver dag for å gå ned. Det er totalen som gjelder. Hvis du spiser 2000 kcal fast hver dag og det er 500 kcal i underskudd for deg, så kan du forbrenne 2000 kcal en dag og 2500 kcal neste dag og samtidig gå ned i vekt. Endret 12. april 2018 av penny_
Inwe Skrevet 13. april 2018 #11 Skrevet 13. april 2018 Klokken din viser nok ikke helt riktig, ingen av fe gjør det. Selv spiste jeg 2-400 kalorier ekstra på treningsdager når jeg gikk ned i vekt. Funket som fjell. Ellers kan du lære deg å lese kroppen din, men det tar tid og er ikke alltid like nøyaktig. Jeg kan feks ikke gjøre det alle steder i min syklus, da hadde jeg spist enormt mye innimellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå