AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #1 Skrevet 9. april 2018 Jeg har hatt hormonspiral i tre år og har en datter på fire og ett halvt. Tok ut spiralen i august og har siden det prøvd å bli gravide. Hadde menstrasjon i september,oktober, november og desember. Men har ikke hatt menstruasjon siden begynnelsen av desember før jeg fikk den igjen idag. Har tatt tester hele veien og har ikke vært gravid i denne perioden. Har time hos gyn om en uke da jeg har tatt opp uteblitt menstrasjon ned legen. Det jeg lurer på er hvor går veien videre nå? Kommer jeg til å få noe medikamenter for å stabilisere menstruasjonen, eller er dette en lengre prosess? Har også tenkt på pocs da jeg har mange av symptomene til den diagnosen.... Om dette er tilfelle og gyn finner cyster, hva skjer da videre? Anonymkode: abc16...049
Aryamili Skrevet 9. april 2018 #2 Skrevet 9. april 2018 Jeg har PCOS og fikk Provera, Letrozol og Metformin. Provera for å få mensen, Letrozol for å få eggløsning og Metformin fordi gynekolog mente det var verdt å prøve det. Det gis av noen gynekologer kun om man er overvektig og har PCOS da man muligens er insulinresistent noe som påvirker fertiliteten negativt. Jeg ble gravid på første runde med Letrozol. Lykke til hos gynekolog og håper du blir gravid fort Veien videre vil jo avhenge av hva de evt. finner. Går også an å få Provera for å få menstruasjon selv om ikke PCOS er grunnen. Håper dere finner ut av det
Blåklokke76 Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 6 timer siden, Aryamili skrev: Jeg har PCOS og fikk Provera, Letrozol og Metformin. Provera for å få mensen, Letrozol for å få eggløsning og Metformin fordi gynekolog mente det var verdt å prøve det. Det gis av noen gynekologer kun om man er overvektig og har PCOS da man muligens er insulinresistent noe som påvirker fertiliteten negativt. Jeg ble gravid på første runde med Letrozol. Lykke til hos gynekolog og håper du blir gravid fort Veien videre vil jo avhenge av hva de evt. finner. Går også an å få Provera for å få menstruasjon selv om ikke PCOS er grunnen. Håper dere finner ut av det Takk for svar 😀 Er det en lang prosess å bli satt på disse hormonmedikamentene og flere konsultasjoner man må igjennom ? Eller kan jeg få en respekt på foreksempel letrozol etter første time hos gynekolog ? Så kjekt å høre at du ble gravd på første runde med letrozol❤️👍
Blåklokke76 Skrevet 9. april 2018 #4 Skrevet 9. april 2018 Akkurat nå, Blåklokke76 skrev: Takk for svar 😀 Er det en lang prosess å bli satt på disse hormonmedikamentene og flere konsultasjoner man må igjennom ? Eller kan jeg få en respekt på foreksempel letrozol etter første time hos gynekolog ? Så kjekt å høre at du ble gravd på første runde med letrozol❤️👍 Resept😅 ikke respekt 🙈
Aryamili Skrevet 9. april 2018 #5 Skrevet 9. april 2018 35 minutter siden, Blåklokke76 skrev: Takk for svar 😀 Er det en lang prosess å bli satt på disse hormonmedikamentene og flere konsultasjoner man må igjennom ? Eller kan jeg få en respekt på foreksempel letrozol etter første time hos gynekolog ? Så kjekt å høre at du ble gravd på første runde med letrozol❤️👍 Jeg fikk de samme dag som jeg fikk påvist PCOS og kunne selv velge når jeg ville begynne. Noen ganger kan det være syklusavhengig (tror jeg) og man må kanskje vente noen uker avhengig av hvor man er i syklusen, men jeg hadde ingen syklus så da spilte det ingen rolle. Ellers er det lurt å avtale videre oppfølging. Jeg tok UL på dag 11 i syklusen for å sjekke at folliklene ble modne slik at vi kunne vite sikkert at jeg hadde EL. I tillegg snakket vi om hva vi evt. skulle gjøre annerledes neste syklus men dette ble jo ikke aktuelt
Gjest Sisti Skrevet 9. april 2018 #6 Skrevet 9. april 2018 Primolut eller Provera er typiske medikamenter for å prøve å stabilisere menstruasjonen. Jeg ble gitt det ved første konsultasjon. Det hjalp ikke meg da, men verdt et forsøk. Hadde det ikke vær for at vi oppdaget at mannen hadde dårlig sædkvalitet (og vi dermed måtte ha prøverør uavhengig av min syklus) ville eggløsningspiller vært neste steg for oss. Fikk som sagt Primolut på første konsultasjon, men da det ikke funket tok det laaaang tid før gyn foreslo neste steg. Jeg valgte derfor til slutt å gå privat, der gikk det slag i slag. Og få mannen testet med en gang! Det er så meningsløst å gå gjennom flere mnd med piller, som jeg gjorde, hvis det uansett viser seg at han har dårlig kvalitet. Nytter ikke å bli fruktbar hvis ikke han er det...
Blåklokke76 Skrevet 10. april 2018 #7 Skrevet 10. april 2018 19 timer siden, Aryamili skrev: Jeg fikk de samme dag som jeg fikk påvist PCOS og kunne selv velge når jeg ville begynne. Noen ganger kan det være syklusavhengig (tror jeg) og man må kanskje vente noen uker avhengig av hvor man er i syklusen, men jeg hadde ingen syklus så da spilte det ingen rolle. Ellers er det lurt å avtale videre oppfølging. Jeg tok UL på dag 11 i syklusen for å sjekke at folliklene ble modne slik at vi kunne vite sikkert at jeg hadde EL. I tillegg snakket vi om hva vi evt. skulle gjøre annerledes neste syklus men dette ble jo ikke aktuelt Ok, skal huske på å avtale videre oppfølgning . Problemet mitt er jo at det går så lang tid mellom hver menstruasjon, at jeg ikke har noe syklus og derfor ingen anelse om når jeg har eggløsning. Trodde jeg hadde mistet den helt før dem plutselig kom nå . Men det å få påvist pcos er det en lengre prosess som krever flere konsultasjoner, normalt sett? Er bare så redd for at dette skal drøye ut i det uendelige...
Blåklokke76 Skrevet 10. april 2018 #8 Skrevet 10. april 2018 19 timer siden, Sisti skrev: Primolut eller Provera er typiske medikamenter for å prøve å stabilisere menstruasjonen. Jeg ble gitt det ved første konsultasjon. Det hjalp ikke meg da, men verdt et forsøk. Hadde det ikke vær for at vi oppdaget at mannen hadde dårlig sædkvalitet (og vi dermed måtte ha prøverør uavhengig av min syklus) ville eggløsningspiller vært neste steg for oss. Fikk som sagt Primolut på første konsultasjon, men da det ikke funket tok det laaaang tid før gyn foreslo neste steg. Jeg valgte derfor til slutt å gå privat, der gikk det slag i slag. Og få mannen testet med en gang! Det er så meningsløst å gå gjennom flere mnd med piller, som jeg gjorde, hvis det uansett viser seg at han har dårlig kvalitet. Nytter ikke å bli fruktbar hvis ikke han er det... Takk for svar og gode råd ☺️ Jeg tror i førsteomgang at problemet ligger hos meg da jeg ikke har hatt menstruasjon på flere mnd, og at vi ble gravide med førstemann Uten noe form for tilrettelegging. Kan mannen sperm bli dårlig iløpet av fire år? Om det ikke er noen annen sykdom involvert? Vi er i slutten av 20 årene . Men skal absolutt ha det i bakhodet om prosessen begynner å dra ut. 👍 Det er vell egentlig det jeg er redd for også, at det drøyer ut. Siden dette Blir mitt første møte med denne prosessen er det mye jeg lurer på🤔 Men om jeg har forstått det riktig så vil jeg først bli gitt medikamenter for å stabilisere menstruasjonen , deretter eventuel piller for å få eggløsning igang ? Håper jo at det vil hjelpe så får jeg ta neste steg derifra om vi kommer så langt.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2018 #9 Skrevet 10. april 2018 På 9.4.2018 den 13.08, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt hormonspiral i tre år og har en datter på fire og ett halvt. Tok ut spiralen i august og har siden det prøvd å bli gravide. Hadde menstrasjon i september,oktober, november og desember. Men har ikke hatt menstruasjon siden begynnelsen av desember før jeg fikk den igjen idag. Har tatt tester hele veien og har ikke vært gravid i denne perioden. Har time hos gyn om en uke da jeg har tatt opp uteblitt menstrasjon ned legen. Det jeg lurer på er hvor går veien videre nå? Kommer jeg til å få noe medikamenter for å stabilisere menstruasjonen, eller er dette en lengre prosess? Har også tenkt på pocs da jeg har mange av symptomene til den diagnosen.... Om dette er tilfelle og gyn finner cyster, hva skjer da videre? Anonymkode: abc16...049 Du får ingen behandling før spiralen har vært ute ett år. Hormonspiraler er som ppiller, noen slutter og får mens tilbake med en gang aldre må vente lenge før de får etablert normal menstruasjon og eggløsning igjen. Anonymkode: 92ea4...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå