AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #1 Skrevet 9. april 2018 Jeg kjenner en person som elsker slanger, og han er derfor skikkelig glad for at han nå kan lovlig ha reptiler i huset sitt. Men hvordan skal egentlig slanger ha det i fangeskap? Han kan mye om slanger, mye mer om meg, men det er noe som jeg syns er litt rart. På den ene siden passer han på at slangene har riktig temperatur og at de har riktig mat, men han oppbevarer jo dem i plastikkbokser da. Er det riktig? Jeg vet ikke hvordan slanger trives, men på film og sånn bor slanger i fangeskap i et stor akvarium eller noe. Denne personen har mange slanger, kanskje nærmere ti stykker i forskjellige størrelser og typer, og hver slange har sin egen boks den er i. Men jeg syns det blir feil. Ja, han elsker slanger, men han har ikke tid til hver slange like mye, og dessuten er de for det meste i en boks. Hadde ikke det vært bedre om han hadde færre slanger, og større plass for de han hadde? Som sagt, jeg er ikke ekspert på slanger, jeg liker dem ikke i det hele tatt, men jeg syns det er spesielt at man har et "kjæledyr" bare for å ha dem i en boks, nesten som om de er et samleobjekt. Anonymkode: 6af77...534 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #2 Skrevet 9. april 2018 Han har dem i plastikbokser? Hvor store? Anonymkode: 1475c...b9d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har dem i plastikbokser? Hvor store? Anonymkode: 1475c...b9d Det er liksom oppbevaringsbokser som ikke er høye. Han har dem i en hylle på en måte så hver slange har sin egen hylle. Litt sånn Anonymkode: 6af77...534
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #4 Skrevet 9. april 2018 Det er absolutt ikke nok! De skal ha mulighet til å flytte seg for å regulere temperatur, de må ha vann tilgjengelig og nokk rom til å faktisk røre tilstrekkelig på seg. Meld henne anonymt til Mattilsynet. Anonymkode: 1475c...b9d 2
Gjest Linaria Skrevet 9. april 2018 #5 Skrevet 9. april 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er absolutt ikke nok! De skal ha mulighet til å flytte seg for å regulere temperatur, de må ha vann tilgjengelig og nokk rom til å faktisk røre tilstrekkelig på seg. Meld henne anonymt til Mattilsynet. Anonymkode: 1475c...b9d Det er svært vanlig å holde slanger på denne måten. I slangeverdenen kalles det "rack system" og det selges rundt på slangebutikker. Det er ulike meninger om dette, men ekstremt vanlig å holde dem sånn for de som har mange slanger spesielt kongepyton, som i utgangspunktet foretrekker å ligge helt stille hele dagen. Jeg har selv en kongepyton. Først bodde hun i et 90x30x30-terrarium, men vi var hos dyrlegen med henne og fikk anbefalt å ha et litt større slik at hun kan regulere temperaturen sin bedre, men nå har hun ligget i samme hulen siden hun flytta inn for en uke siden. Det er svært vanlig blant kongepytoneiere å mene at de skal ha så liten plass som mulig da de kan bli stresset av for mye plass. I naturen bor kongepyton i en liten kaninhule hele livet, og stikker kun hodet ut dersom en mus passerer, så de får i seg næring. De er ikke som de fleste andre dyr som trenger stor plass å bevege seg på. Når det er sagt er det uenighet hvor vidt de skal ha stor eller liten plass. Noen vil si at det er dyreplageri å ha dem i et stort terrarium, andre vil si at det er dyreplageri å ha dem i plastbokser. Det er svært vanskelig å vite hvor vidt en slange er stressa eller fornøyd med livet, spesielt siden kongepyton ofte slutter å spise i flere måneder av gangen helt uten grunn, og derfor er det like mange meninger som det er slangeeiere. Det er mange som har slanger mer som samleobjekt enn som kjæledyr, spesielt kongepyton med ulike mønstre, som kan være verdt svært mye penger. Han jeg kjøpte mitt første terrarium av har 200 slanger i slike bokser. Nå snakker jeg mest for kongepyton da jeg ikke kan veldig mye om andre slanger, men jeg vet at folk holder alt mulig rart av slanger i slike bokser. Om dere søker på nesten hvilken som helst slangeeier på Youtube vil dere se dette, f.eks. Brian Barczyk, som ofte regnes som veldig kunnskapsrik så vidt jeg vet. TS: om vennen din sørger for at det er temperaturgradient i terrariet og at slangen alltid har tilgang på vann er det nok lite mattilsynet vil gjøre med dette.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #6 Skrevet 9. april 2018 Noen av slangene hans er ganske små så de har jo mye plass, og til og med den største har litt plass til å bevege seg rundt i boksen. De har også sin egen lille "hule" i boksen. Men det er ikke noe akvarium akkurat. Til AB over: De har tilgang til vann og blir matet jevnlig. Hvis han drar noen steder er det folk som passer på at de spiser. Jeg tror han bryr seg mye om dem, og han har alltid hatt mye kunnskap om slanger, men jeg bare syntes det virker rart å ha dem i et så kalt "rack system". Jeg syntes det blir nesten som en sko hylle med pene sko man tar ut av og til. Anonymkode: 6af77...534
Gjest Linaria Skrevet 9. april 2018 #7 Skrevet 9. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Noen av slangene hans er ganske små så de har jo mye plass, og til og med den største har litt plass til å bevege seg rundt i boksen. De har også sin egen lille "hule" i boksen. Men det er ikke noe akvarium akkurat. Til AB over: De har tilgang til vann og blir matet jevnlig. Hvis han drar noen steder er det folk som passer på at de spiser. Jeg tror han bryr seg mye om dem, og han har alltid hatt mye kunnskap om slanger, men jeg bare syntes det virker rart å ha dem i et så kalt "rack system". Jeg syntes det blir nesten som en sko hylle med pene sko man tar ut av og til. Anonymkode: 6af77...534 Dette er en veldig vanlig måte å holde slanger på. Jeg forstår heller ikke selv denne fascinasjonen for å samle på slanger, men jeg har hørt at det er ganske vanlig å få lyst på en til og en til og en til og plutselig har man ikke plass om de ikke er i slike rack systems. Men hvor vidt du skjønner det eller ikke spiller jo ikke så veldig stor rolle så lenge han tar god vare på slangene? De fleste skjønner jo ikke at folk ønsker å ha slange i utgangspunktet.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #8 Skrevet 12. april 2018 Jeg slutter ikke å la meg overraske av dyreiere. Hvorfor skal dere påta dere ansvaret for et levende vesen, kun for å ha de i en plastboks? Folk som har dyr i bur/bokser har jeg generelt lite til over for.. Det verste er at mange av de mener de er oppriktig glad i dyr. Eiesyke.. En slange, eller en hamster for den saks skyld han vel ingenting i norge å gjøre, hvertfall ikke innestengt i et jævla bur. Man får senger og mat i fengsel også, til og med en bort i mot ideell romtempratur også - men det betyr vel ikke at folk trives i fengsel? Anonymkode: 6a19f...462 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #9 Skrevet 12. april 2018 On 4/9/2018 at 9:47 PM, Linaria said: Det er svært vanlig å holde slanger på denne måten. I slangeverdenen kalles det "rack system" og det selges rundt på slangebutikker. Det er ulike meninger om dette, men ekstremt vanlig å holde dem sånn for de som har mange slanger spesielt kongepyton, som i utgangspunktet foretrekker å ligge helt stille hele dagen. Jeg har selv en kongepyton. Først bodde hun i et 90x30x30-terrarium, men vi var hos dyrlegen med henne og fikk anbefalt å ha et litt større slik at hun kan regulere temperaturen sin bedre, men nå har hun ligget i samme hulen siden hun flytta inn for en uke siden. Det er svært vanlig blant kongepytoneiere å mene at de skal ha så liten plass som mulig da de kan bli stresset av for mye plass. I naturen bor kongepyton i en liten kaninhule hele livet, og stikker kun hodet ut dersom en mus passerer, så de får i seg næring. De er ikke som de fleste andre dyr som trenger stor plass å bevege seg på. Når det er sagt er det uenighet hvor vidt de skal ha stor eller liten plass. Noen vil si at det er dyreplageri å ha dem i et stort terrarium, andre vil si at det er dyreplageri å ha dem i plastbokser. Det er svært vanskelig å vite hvor vidt en slange er stressa eller fornøyd med livet, spesielt siden kongepyton ofte slutter å spise i flere måneder av gangen helt uten grunn, og derfor er det like mange meninger som det er slangeeiere. Jeg tenker at dersom det er så vanskelig å vite behovene til slanger, så burde de heller ikke holdes i fangenskap. Å ha dyr i fangenskap skal ikke gi 50/50 sjanse for at de har et elendig eller et ok liv. Det er mennesklig egoisme i toppsjikte Anonymkode: f5bac...d45 1
Tvist Skrevet 12. april 2018 #10 Skrevet 12. april 2018 På 9.4.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev: Noen av slangene hans er ganske små så de har jo mye plass, og til og med den største har litt plass til å bevege seg rundt i boksen. De har også sin egen lille "hule" i boksen. Men det er ikke noe akvarium akkurat. Til AB over: De har tilgang til vann og blir matet jevnlig. Hvis han drar noen steder er det folk som passer på at de spiser. Jeg tror han bryr seg mye om dem, og han har alltid hatt mye kunnskap om slanger, men jeg bare syntes det virker rart å ha dem i et så kalt "rack system". Jeg syntes det blir nesten som en sko hylle med pene sko man tar ut av og til. Anonymkode: 6af77...534 Jeg ville spurt slangeeier. Bare uttrykt undring over at de er i plastbokser og spurt litt om hans tanker om lite plass.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2018 #11 Skrevet 12. april 2018 Herregud så tragisk. Om noe er "vanlig" er det vel ikke nødvendigvis et godt liv for dem Anonymkode: 08062...222 2
Gjest Linaria Skrevet 13. april 2018 #12 Skrevet 13. april 2018 19 hours ago, AnonymBruker said: Herregud så tragisk. Om noe er "vanlig" er det vel ikke nødvendigvis et godt liv for dem Anonymkode: 08062...222 Det er jo vanskelig å si da. Slanger i fangenskap lever mye lenger enn slanger i det fri da de får færre sykdommer (og bedre behandling om de blir syke), ikke har noen naturlige fiender, og de får nok tilgang på mat så de går aldri ufrivillig sultne. Kongepyton i det fri lever helst hele sitt liv i et lite hull i bakken. Den har ikke noe behov for å vandre (krype?) rundt i verden og kjenne på friheten. Jeg sier ikke at dyr i fangenskap nødvendigvis har det bedre enn i det fri, men jeg tror det finnes fordeler og ulemper.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #13 Skrevet 13. april 2018 8 hours ago, Linaria said: Det er jo vanskelig å si da. Slanger i fangenskap lever mye lenger enn slanger i det fri da de får færre sykdommer (og bedre behandling om de blir syke), ikke har noen naturlige fiender, og de får nok tilgang på mat så de går aldri ufrivillig sultne. Kongepyton i det fri lever helst hele sitt liv i et lite hull i bakken. Den har ikke noe behov for å vandre (krype?) rundt i verden og kjenne på friheten. Jeg sier ikke at dyr i fangenskap nødvendigvis har det bedre enn i det fri, men jeg tror det finnes fordeler og ulemper. Den er jo ute og jakter og formerer seg. Anonymkode: 08062...222 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2018 #14 Skrevet 13. april 2018 På 12.4.2018 den 6.14, AnonymBruker skrev: Jeg slutter ikke å la meg overraske av dyreiere. Hvorfor skal dere påta dere ansvaret for et levende vesen, kun for å ha de i en plastboks? Folk som har dyr i bur/bokser har jeg generelt lite til over for.. Det verste er at mange av de mener de er oppriktig glad i dyr. Eiesyke.. En slange, eller en hamster for den saks skyld han vel ingenting i norge å gjøre, hvertfall ikke innestengt i et jævla bur. Man får senger og mat i fengsel også, til og med en bort i mot ideell romtempratur også - men det betyr vel ikke at folk trives i fengsel? Anonymkode: 6a19f...462 Jeg kunne ikke vært mer enig. Hvis de er så jævla fascinert over slanger så får de skaffe seg tilgang på animal planet, istedenfor å SAMLE LEVENDE DYR I PLASTBOKSER?! Helt Kinatilstander Anonymkode: 282b0...534
Xmasclovn Skrevet 13. april 2018 #15 Skrevet 13. april 2018 Hvorfor i huleste skal slanger holdes i fangeskap? Skulle likt å putte slike som denne idioten i en jævla boks og sett hvor godt han trivdes der!! Jævla drittmennesker.
Gjest Linaria Skrevet 13. april 2018 #16 Skrevet 13. april 2018 1 hour ago, Xmasclovn said: Hvorfor i huleste skal slanger holdes i fangeskap? Skulle likt å putte slike som denne idioten i en jævla boks og sett hvor godt han trivdes der!! Jævla drittmennesker. Det er jo dette som ofte er problemet med dyrehold. Vi sammenligner dyrs behov med våre egne. Vi tror at fordi vi liker å være fri og oppleve verden, betyr det at absolutt alle dyrearter også har det bedre slik. Eller at vi liker å ta oss et bad, eller vi liker å spise bacon og sjokolade, eller vi er vegetarianere, og derfor skal dyrene gjøre det samme. Jeg sier ikke at plastboks trenger å være det beste for slangen, men det å holde dem på den måten er jo nettopp et forsøk på å få slangen til å føle seg komfortabel.
Xmasclovn Skrevet 13. april 2018 #17 Skrevet 13. april 2018 3 minutter siden, Linaria skrev: Det er jo dette som ofte er problemet med dyrehold. Vi sammenligner dyrs behov med våre egne. Vi tror at fordi vi liker å være fri og oppleve verden, betyr det at absolutt alle dyrearter også har det bedre slik. Eller at vi liker å ta oss et bad, eller vi liker å spise bacon og sjokolade, eller vi er vegetarianere, og derfor skal dyrene gjøre det samme. Jeg sier ikke at plastboks trenger å være det beste for slangen, men det å holde dem på den måten er jo nettopp et forsøk på å få slangen til å føle seg komfortabel. Det du sier gir ingen mening.
Gjest Linaria Skrevet 13. april 2018 #18 Skrevet 13. april 2018 6 minutter siden, Xmasclovn said: Det du sier gir ingen mening. Okei. Da er jeg ikke veldig interessert i å snakke mer om det
AnonymBruker Skrevet 14. april 2018 #19 Skrevet 14. april 2018 Slike bokser er helt normalt i slangeverdenen. Men selv er jeg ikke noe fan av de. Selv har jeg min kongepyton i ett vivarium på 200 cm lang og 70 cm bred. Hører overalt at disse slangene kun ligger i ro hele dagen, men min utforsker støtt og stadig omkring, spesielt på morgenen, jeg har gitt han en hule på den kalde siden og en på den varme siden, så han kan velge hvor han vil være, masse planter og grener å klatre og gjemme seg i. Kan ikke forestille meg at livet i en plastboks kan være så jævla spennende, jeg ser jo selv hvor mye min er ute å kaver og klatrer. Anonymkode: 292c1...fb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå