Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har seboré (fet utslett, flass og sår etter kløe), som er verst i hodebunnen. Bruker Selukos sjampo fra apoteket, nøytral shampoo ellers og Diprosalic liniment. Men håret mot hodebunn blir fett etter 1/2 til 1 dag, så vasker håret daglig for å kunne stelle håret og se velstelt ut på jobb.

I en annen tråd her får jeg vite at jeg ikke bør vaske så ofte, så hva gjør jeg med problemet? Det klør veldig i hodebunnen etter én dag, så jeg klør automatisk. I tillegg ser det fett ut etter kort tid. Hodebunnen føles fet ut men etter vask føles hodebunnen tørr i et par timer før talget kommer igjen.

Anonymkode: 2ba79...5a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne fått gode råd, tiden det går på å måtte vaske håret hver dag kunne vært brukt på så mye bedre ting. 

Ts

Anonymkode: 2ba79...5a0

Skrevet

Tørrsjampo eller babypudder? 

Eg kjenner ikkje til tilstanden, men kasta ut eit triks som funker på meg :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du klarer: dropp selukos. 

Har aldri slitt med fett hår bortsett fra da jeg brukte den og i månedene etterpå. Har tatt meg nesten et halvt år å stabilisere hodebunnen, men du er sikkert enig i at det er verdt det. 

De helgene du ikke skal noe eller de dagene du ikke må på jobb/skole kan du jo prøve å gå så lenge som mulig uten å vaske det. Jeg gikk fra å måtte vaske hver dag pga Selukod, til annenhverdag, til å klare en hel langhelg uten vask. Følte meg ganske skitten, men det ble bedre etterhvert. Det er selvsagt litt fett etter tre-fire dager, men det ser ikke ut som om jeg har hatt liter olivenolje i det lengre. 

Jeg brukte volumshampo fra aveda (mild for hodebunnen og uten silikoner og andre ting som gjør håret fett),  og flasshampo fra la roche-posay i overgangsfasen (den for fett hår, men som likevel inneholder litt selen).

Lykke til! 

Anonymkode: 319b2...605

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig plaget og brukte til og med canesten i hodebunnen.  Så sa mamma kan du ikke prøve bestemors kjerringråd. Jeg smører hodebunnen inn med vanlig blank eddik. Blander den ut halvt om halvt med kaldt kokt vann. Lar det virke i 10 minutter med håret pakket inn i et håndkle. Vasker håret som normalt etterpå. Til å begynne med måtte jeg bruke eddik 2 ganger i uka.  Så holder det med vedlikehold 1 gang i mnd.

Det aller beste er selvsagt bleking/farging av håret, det kverker jo alt. 

Anonymkode: c6ed5...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk allergiske reaksjoner av spesialsjampoene, så da anbefalte hudlegen å prøve å vaske håret en-tre ganger i måneden med en mild, men ellers ikke spesiell sjampo (bruker Neutral eller änglamark). Håret ser fett ut på dag to og tre, men så går det seg til og ser greit ut resten av tiden. Til slutt må jeg vaske det fordi det begynner å klø. Grer meg hver dag for å få luft til hodebunnen. 

Anonymkode: a85f4...c44

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde alt av apoteks- og spesial shampoer (tror jeg), uten nevneverdig hell.

Så fant jeg denne på tilbud i nyåpnet Loco butikk. Tenkte jeg kunne jo prøve siden jeg hadde tidligere god erfaring med Matrix.

Og dermed var eksemen min borte i løpet av noen uker 

Erfaringen var akkurat som forrige gang (dengang lagde Matrix en variant som ble kalt actrol dandruff. Det var en shampo for tørr hodebunn, ikke for flass som er en sopp). Full pott!

Matrix_Biolage_ScalpSync_Anti_Dandruff_Shampoo_250ml_1407137715.png

Anonymkode: e07c6...ca4

Skrevet

Har du prøvd Fungoral? Jeg får kløe innimellom og fungoral hjelper godt på. Har også fett hår men det har jeg funnet ut at jeg bare må leve med.

AnonymBruker
Skrevet

Fungoral hjelper som.oftest for meg.. når det blir for ille, betnovat. Det er reseptbelsgt og funker bra. :)

Anonymkode: 137bb...48b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde samme problem, har prøvd diverse sjampoer og slikt mot det, men det kommer alltid tilbake.

Så jeg prøvde rensesjampo fra frisør, kjøpte gode sjampoer og balsamer også der, og begynte å vaske håret annenhver dag, og nå vasker jeg det hver 3. dag. Har ikke hatt utslett siden. Kanskje verdt et forsøk?

Anonymkode: ed86a...05f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...