Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager på forhånd hvis dette blir et litt rotete innlegg. 

Jeg trenger sårt noen råd. Jeg har en 10, snart 11 mnd gammel datter som sliter litt med soving. Hun har vært veldig avhengig av nærhet siden dag 1, så har jeg desverre tatt til den lettvinte løsningen å bysse henne i søvn. Dette er ikke noe problem når hun legges seg kl 18, hun våkner noen ganger ila kvelden, men er ikke noe problem å legge hun ned i sengen etter litt vugging. Men så kommer problemet, hun våkner i 10-11 tiden på kvelden, har da pleid å få pupp og sovnet igjen. Nå får hun ikke puppen på den tiden mer. Hun blir ikke sint eller lei seg, men hun ligger våken litt, sover litt, våken litt, sovet litt og prøver jeg da å legge hun ned er Helvette løst for å si det mildt. I natt holdt hun det gående i 3 timer. Jeg holdt heldigvis ut, men å holde ut i så mange timer hver natt for å endre vanen? Hvordan skal jeg klare det? 

Kan noen her inne hjelpe meg? Jeg vet ikke hvilke ende jeg skal begynne i engang. Har prøvd opp ned metoden og det funker helt greit, det kan jo ta 1,5 t å legge på kvelden, men det gjør meg ikke så mye, og det går greit i løpe av kvelden med samme metode når hun våkner. det er når det blir sent kveld og natt jeg gir etter, jeg sliter som bare det. Pappen skal jo opp kl 05 for å reise på jobb, jeg kan jo ikke la han gå fra 23,24 tiden og i flere timer for å få sove 1-2 timer og gå på jobb? Er der noen her som kan gi meg en oppskrift? Hehe 😫 hvordan skal jeg få endret på disse bysse vanene? Hjelp hjelp hjelp 

så er det dette med grining, det er så mange meninger der ut at jeg ikke vet hva som er riktig å galt. Jeg forstår at jeg ikke skal la hun ligge å grine og grine i sengen sin, men er det greit med litt grining mens jeg sitter der med hun? Hvor lenge? 

Jeg ønsker ikke å gi henne pupp på sent kveld og natt lengre og jeg Må slutte å amme snart fordi jeg må begynne på noen sterke medisiner og da får jeg ikke amme. Så det er nok litt dramatisk for hun også, å slutte med pupp/kos på den måten og da blir sover situasjonen enda verre: kan også legge til at hun DESVERRE ikke tar smokken 😢 hun har bare brukt meg som den kosen hun trenger. 

Anonymkode: 30ae3...7ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke gi så mange gode råd. MEN, det med grining/gråting, jeg hører i alle fall forskjell om ungen min gråter fordi han er redd, eller det er mer som klaging. Dersom du hører eller merker forskjellen, så kan det gjøre det lettere i forhold til om du lar henne skrike, eller ikke. 

Ellers vil jeg anbefale helsestasjonen, man kan ringe å bestille time der også utenfor de vanlige kontrollene.

Anonymkode: c86b8...f45

• Liker 1
Skrevet

Vi har to barn, 4og 2 år, med første barnet har vi gjort akkurat samme feil som du gjør.Vi hold på i mange timer hver eneste Natt, så mådde vi bare innser at vi må endre noe. Fra en til annet dag har vi snudd alt på hodet. Vi har innført kveldsrutiner, gjort ho klar, bleieskift,pysj osv. så fikk ho en halv tåteflaske med varm lettmelk, så har vi lagt ho i senga å gått ut av rommet. Du kan tenke deg hvordan dette gikk, masse skrik og hyling. Men en må bare være knallhard å holde ut, går inn i rommet kvar ti minutt legg ho ned og ut igjen. Dette tok ca 3-5 dager så var d gjort, når ho da våkner på natta kunne vi bare legge ho og thats it. Med barn nr to har vi gjort samme prosedyre etter ho var 6  mnd. Fungerer helt fint!!! Spes når vi ser hvordan andre sliter med å får lagt ungane sine, tro vi at vi har gjort d riktig.

lykke til!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Ksfjord skrev:

Vi har to barn, 4og 2 år, med første barnet har vi gjort akkurat samme feil som du gjør.Vi hold på i mange timer hver eneste Natt, så mådde vi bare innser at vi må endre noe. Fra en til annet dag har vi snudd alt på hodet. Vi har innført kveldsrutiner, gjort ho klar, bleieskift,pysj osv. så fikk ho en halv tåteflaske med varm lettmelk, så har vi lagt ho i senga å gått ut av rommet. Du kan tenke deg hvordan dette gikk, masse skrik og hyling. Men en må bare være knallhard å holde ut, går inn i rommet kvar ti minutt legg ho ned og ut igjen. Dette tok ca 3-5 dager så var d gjort, når ho da våkner på natta kunne vi bare legge ho og thats it. Med barn nr to har vi gjort samme prosedyre etter ho var 6  mnd. Fungerer helt fint!!! Spes når vi ser hvordan andre sliter med å får lagt ungane sine, tro vi at vi har gjort d riktig.

lykke til!! 

Men det er jo dette jeg har lest om, at du ikke skal la barnet ligge å skrike sånn her og gå inn innimellom? At barnet da vil føle seg utrygg. Jeg er liksom helt klar for at ting må endres, men tror kanskje dette blir litt for voldsomt. Hun er fortsatt et barn med stort nærhetsbehov, så å forlate hun i sengen så lenge av gangen, da må hun jo føle seg redd og usikker? Eller er det bare jeg som er litt vel bløt? Hehe

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Ksfjord skrev:

lykke til!! 

Tusen takk for svar :) ja det er riktig at jeg hører forskjell, helsestasjonen er så til de grader underbemannet om dagen og de som er der nå tar jeg ikke opp slike ting med, det er bare jatting og pjatting hos de, ikke så mye konkret og de går ikke Ann å diskutere med desverre. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar :) ja det er riktig at jeg hører forskjell, helsestasjonen er så til de grader underbemannet om dagen og de som er der nå tar jeg ikke opp slike ting med, det er bare jatting og pjatting hos de, ikke så mye konkret og de går ikke Ann å diskutere med desverre. 

UPS, nå svarte jeg feil person 😁

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo dette jeg har lest om, at du ikke skal la barnet ligge å skrike sånn her og gå inn innimellom? At barnet da vil føle seg utrygg. Jeg er liksom helt klar for at ting må endres, men tror kanskje dette blir litt for voldsomt. Hun er fortsatt et barn med stort nærhetsbehov, så å forlate hun i sengen så lenge av gangen, da må hun jo føle seg redd og usikker? Eller er det bare jeg som er litt vel bløt? Hehe

Ja dette har vi med lest om, men av erfaring sier jeg at ungene ikke har blitt redd, de var bare misfornøyd med å mådde ligge da alene, men så kan man jo går inn med 5 min mellomrom. Jeg tro altså poenget er ikke det at barnet ligger der alene å skrike, men at den ikke venner seg til at du kommer springende hver gang den begynne å skrike. Det er bare å går inn, legge ho ned gi ho bamsen sin og en kos, sier god natt og rett ut igjen. Var hvertfall det som fungerte med oss. Og vi har flere venner med barn i 4 årsalderen som må ligge på samme rom til ungene får sove,  de er svært misunnelig at vi slippe å gjøre det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...