AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #1 Skrevet 9. april 2018 Jeg har en hund som er litt nervøs og kan bjeffe på ting pga det. Men det er også en rase som er kjent for å bjeffe og vokte. Når han hører lyder fra feks naboleiligheten kan han bjeffe og jeg lurer på hvordan jeg skal få han til å slutte med det? Jeg vet ikke om det er fordi han er nervøs eller fordi han vokter. Dersom han er nervøs kan jo et «bra» etterfulgt av en godbit hjelpe, men dersom han vokter gjør vel den metoden det verre? Hjelp? Anonymkode: 05e8d...ec2
Tabris Skrevet 9. april 2018 #2 Skrevet 9. april 2018 "Bra" og godbit vil hjelpe i begge situasjonene, så jeg ville gått for det.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 38 minutter siden, Tabris skrev: "Bra" og godbit vil hjelpe i begge situasjonene, så jeg ville gått for det. Så han vil ikke tro at det er bra at han bjeffer på «farer» og fortsette med det? Anonymkode: 05e8d...ec2
Gjest brontosaurus Skrevet 9. april 2018 #4 Skrevet 9. april 2018 (endret) Hvis du er i forkant av bjeffingen er det god mulighet for resultater. Da må du følge med på hunden og omgivelsene. Når du ser at han hører en lyd, så si "bra", "flink" e.l. og gi en godbit før han bjeffer. Slik vil han kunne koble om ukjente lyder til å bety noe positivt. Etter en stund vil han se på deg når han hører lyder, istedet for å bjeffe. Endret 9. april 2018 av brontosaurus
Tabris Skrevet 9. april 2018 #5 Skrevet 9. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så han vil ikke tro at det er bra at han bjeffer på «farer» og fortsette med det? Anonymkode: 05e8d...ec2 Nei, fordi bjeffingen er bare et symptom på følelsen som utløser bjeffingen. Når du gir godbit hver gang han hører en lyd, så endrer du hundens assosiasjon. I stedet for at det er noe litt skummelt, så blir det noe positivt, fordi han assosiserer det med godbit fra deg. Og dermed forsvinner/reduseres bjeffingen fordi den følelsen som utløste den (snev av utrygghet/vaktsomhet) er borte. Men det er selvsagt enda bedre om du klarer å være i forkant. Dvs, med en gang du hører en lyd, si "bra!" og belønn, uavhengig av om han bjeffer eller ikke. Så fortsetter du å si "bra" og gi godbit frem til han har glemt lyden og bare fokuserer på deg. 1
Snop Skrevet 9. april 2018 #6 Skrevet 9. april 2018 Jeg fulgte rådet til tabris ovenfor her (tror det var du tabris som tipset om det i en annen tråd) for noen uker siden, tenkte egentlig hunden min var et tapt prosjekt og ikke kom til å respondere på dette, men at det var verdt et forsøk, haha. Var redd som deg TS for at hun skulle oppfatte det som ros og oppfordring til å vokte, men det har vært veldig effektivt til nå! Det er nok en prosess jeg må være tålmodig med, men det går framover og bjeffingen er minst halvert Mulig jeg har lagt min egen vri på det da, men konseptet er det samme Jeg har ikke alltid godbiter tilgjengelig, men passer alltid på å kose på henne når det går noen forbi utenfor. Da roer hun seg med en gang. Jeg trøster ikke, jeg roser og lager det gøy (vesentlig forskjell, tenker jeg. Hun skal jo vite at det ikke er farlig, men bra/ok). Det virker som om det rett og slett er det som skal til - hun bjeffer jo fordi hun er stressa, så når hun får oppleve nok ganger at avslapning og gøy kan kombineres med at noen går utenfor, er hun nå "automatisk" rolig oftere og oftere. Jeg sier selvsagt fortsatt "ti stille" når hun bjeffer, så hun vet hva som er riktig oppførsel og ikke. 1
crashbunny Skrevet 9. april 2018 #7 Skrevet 9. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en hund som er litt nervøs og kan bjeffe på ting pga det. Men det er også en rase som er kjent for å bjeffe og vokte. Når han hører lyder fra feks naboleiligheten kan han bjeffe og jeg lurer på hvordan jeg skal få han til å slutte med det? Jeg vet ikke om det er fordi han er nervøs eller fordi han vokter. Dersom han er nervøs kan jo et «bra» etterfulgt av en godbit hjelpe, men dersom han vokter gjør vel den metoden det verre? Hjelp? Anonymkode: 05e8d...ec2 hvis du ikke vet om hunden din er nervøs eller vokter synes jeg du skal starte med å melde deg på et kurs så du kan få hjelp til å få bedre forståelse av hunden din.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #8 Skrevet 9. april 2018 Gikk nylig på valpekurs og der ble vi tipset om å lære hunden en kommando man kan bruke når de bjeffer uten "grunn". Instruktøren viste med sin hund, han hadde lært den å ligge hver gang den bjeffet. Når hunden bjeffet sa han "ligg" eller "dekk", da blir hunden avledet fra bjeffingen. Den samme teknikken brukte han dersom hunden hopper veldig på folk som kommer på besøk. Har ikke testet dette ut på min hund, hun bjeffer sjelden. Anonymkode: f470d...c75 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #9 Skrevet 9. april 2018 25 minutter siden, crashbunny skrev: hvis du ikke vet om hunden din er nervøs eller vokter synes jeg du skal starte med å melde deg på et kurs så du kan få hjelp til å få bedre forståelse av hunden din. Når det er en hund som er nervøs men samtidig veldig kjent for å være en bjeffete rase kan man ikke alltid vite. Jeg ser forskjellen i andre situasjoner hvor han bjeffer men når det kommer til lyder inne er jeg ikke 100% sikker. Det er sikkert mange som trenger kurs med hunden sin men jeg er ikke en av de, takk. Anonymkode: 05e8d...ec2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #11 Skrevet 9. april 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Gikk nylig på valpekurs og der ble vi tipset om å lære hunden en kommando man kan bruke når de bjeffer uten "grunn". Instruktøren viste med sin hund, han hadde lært den å ligge hver gang den bjeffet. Når hunden bjeffet sa han "ligg" eller "dekk", da blir hunden avledet fra bjeffingen. Den samme teknikken brukte han dersom hunden hopper veldig på folk som kommer på besøk. Har ikke testet dette ut på min hund, hun bjeffer sjelden. Anonymkode: f470d...c75 Dette funker hvis man er der og hvis hunden bjeffer av ren opphisselse. Er hunden litt nervøs derimot, har man mer igjen for å endre følelsene, og det vil også hjelpe når man ikke er tilstede, som f.ex. når hunden er alene hjemme. Anonymkode: 8325a...122
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå