Gå til innhold

Ånei håret mitt har knekt av nær hodebunnen hjelp!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva det kommer av, men har begynt med ny sjampo og har også begynt å gni vikene med castor olje siden det skal hjelpe på hårvekst. Begge deler for to uker siden. Tynne viker har utviklet seg over noen år.

I dag oppdaget jeg at håret i vikene har knekt av! Så det er bare hårtuster på 3-4 cm der nå!!!!! Og ENDA tynnere hår og mer synlig skalle enn før! Jeg gråt når jeg så det og fikk tatt det inn over meg og trenger desperat tips til hva jeg bør gjøre nå???

Er det den nye protein shampoen? Den inneholdet sulfat, som noen sier er dårlig for håret, men min tidligere shampo gjorde også det.
Er det oljen jeg bruker som hårkur?
Er det fordi jeg har fått ny hodepute som er litt hardere og håret "gnikkes" der når jeg ligger på siden?
Hva søren gjør jeg nååå???
Kan en frisørtime gi meg gode råd eller er det bare overprisa produkter der som jeg likegjerne kan kjøpe andre og billigere varianter av?
Bør jeg kutte ut oljen som egentlig skal føre til bedre hår tilfelle det er den eller fortsette med den for å øke hårvekst som castor olje pleier å gi?

Fins det noe profesjonell hjelp eller naturlig hjelp , produkter, behandlinger, metoder??

Hjelpppppp

Anonymkode: 2aa49...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du håret mye i strikk? Det kan gi viker.

Anonymkode: a0c55...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du håret mye i strikk? Det kan gi viker.

Jeg hadde det for et par år siden, og var nok derfor jeg fikk viker i utgangspunktet. Men har ikke brukt strikk siden da for et par år siden, i håp om å gro ut vikene igjen. Men dette her med at håret har knekt av i vikene har skjedd nå nylig! :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

farger du det/bleker du det?

Tar du noen vitaminer? Spiser du sunt og drikker du nok vann?

Varmebehandler du det ofte? (rettetant, hårføner, krølltang osv?)

Har du mye hårspray i?

Verker hårstrikk, shampoo eller olje ødelegger håret. Hadde startet på multivitaminer om jeg var deg, og latt håret vært mye i fred. Ikke vask det ofte, ikke bruk mye produkter, ikke varmebehandle!!!! - la det lufttørke

Anonymkode: 34d5e...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

farger du det/bleker du det?

Tar du noen vitaminer? Spiser du sunt og drikker du nok vann?

Varmebehandler du det ofte? (rettetant, hårføner, krølltang osv?)

Har du mye hårspray i?

Verker hårstrikk, shampoo eller olje ødelegger håret. Hadde startet på multivitaminer om jeg var deg, og latt håret vært mye i fred. Ikke vask det ofte, ikke bruk mye produkter, ikke varmebehandle!!!! - la det lufttørke

Anonymkode: 34d5e...594

Jeg begynte å hjemmefarge for 4-5 mnd siden, men i dag som jeg oppdaget det knekte håret i hodebunnen så er det 2 mnd siden jeg farget sist.

Jeg tar vitaminer, blandt annet Hair Care for håret...

Varmebehandler aldri, og bruker ikke hårspray eller lignende utenom når jeg skal i selskap et par ganger i året.  Bruker tørrsjampo ca 3-4 ganger pr måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg knytter dette egentlig kanskje til at jeg har drevet å vært så hekta på å fikse vikene mine , og masserer olje i vikene, og må gni mye sjampo i vikene for å få ut oljen ??? Men det står på nett at å massere skal stimulere hårrøttene til raskere vekst, og at castor olje skal fremme sunn hårvekst.. Brukte det på brynene mine og det ga tykkere bryn.
Men tør ikke risikere å miste mere hår nå! Så vet liksom ikke om jeg skal fortsette med olje, men ikke massere, eller kutte ut sjampoen og oljen eller hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eller at jeg har fått ny hodepute som er hardere og gnikker håret mere?

uansett, jeg er desperat etter effektive tips og produkter/behandlinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gått tilbake til å bruke den gamle hodeputen, og tatt en lang pause fra oljebehandling og kraftig sjamponering. Kanskje en god hårkur for farget hår vil hjelpe? IKKE farg håret, da det sliter på håret og kan gjøre håret både tørt og sprøtt.

Anonymkode: e1572...fb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker du en god balsam etter hårvask?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Verker hårstrikk, shampoo eller olje ødelegger håret.

Feil.

Å gå med håret stramt i strikk kan gi viker. Å bruke strikker med metall i kan også skade håret.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller at jeg har fått ny hodepute som er hardere og gnikker håret mere?

uansett, jeg er desperat etter effektive tips og produkter/behandlinger!

Du har begynt å gni håret med olje nede ved røttene. Noe som gjør at du sliter det av. Noen shampoer kan få hår til å falle av hvis den tørker ut/irriterer hodebunnen.

Forsøk å bruke noe som heter Rogain for kvinner istedet. Det fås kjøpt som skum og du tar det på en gang per døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil.

Å gå med håret stramt i strikk kan gi viker. Å bruke strikker med metall i kan også skade håret.

Ja, det er vel kjent at dersom man har håret i en stram frisyre over tid (den samme hver dag) kan håret bli løsnet ut av hårsekken- nesten som med sakte napping. Det løsner ganske enkelt. Metall i hårstrikker kan virke som en skarp kant som sliter håret rett av.

Vet også fra kvinner i min slekt, som deler håret i midtskill og setter det opp i strikk, og har det sånn dag etter dag i flere år, kan få håravfall ved midtskillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Ja, det er vel kjent at dersom man har håret i en stram frisyre over tid (den samme hver dag) kan håret bli løsnet ut av hårsekken- nesten som med sakte napping. Det løsner ganske enkelt. Metall i hårstrikker kan virke som en skarp kant som sliter håret rett av.

Vet også fra kvinner i min slekt, som deler håret i midtskill og setter det opp i strikk, og har det sånn dag etter dag i flere år, kan få håravfall ved midtskillen.

Hvorfor skulle akkurat det håret som er ved midtskillen bli ekstra belastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å hjemmefarge for 4-5 mnd siden, men i dag som jeg oppdaget det knekte håret i hodebunnen så er det 2 mnd siden jeg farget sist.

Jeg tar vitaminer, blandt annet Hair Care for håret...

Varmebehandler aldri, og bruker ikke hårspray eller lignende utenom når jeg skal i selskap et par ganger i året.  Bruker tørrsjampo ca 3-4 ganger pr måned.

Det kan hende at det er kjemisk behandlet sånn at det ble for skjørt og knakk rett av ved hodebunnen. Så ser du det først nå, åtte uker etter, når det har vokst sånn at du ser det korte, lille håret.

Det er bare å ta tålmodigheten til hjelp. Bruk en mild shampoo, gre det så lite som mulig, ha det i løse frisyrer og forsøk med et preparat med virkestoffer som er vitenskapelig bevist å blokkere effekten av DHT- et hormon som bidrar til håravfallet.

Noen ganger må hårsekken "vekkes" ved at man bruker hormoner på hodebunnen. (Men det funker bare så lenge du bruker preparatet.)

Mange menn har nytte av Recrea, Rogaine og Propecia. Spør legen din eller en privat klinikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle akkurat det håret som er ved midtskillen bli ekstra belastet?

Fordi det alltid ligger til en side og trekkes i den retningen av frisyren. (Har fått det nøye forklart av en bestemor som slet med dette, til hun lærte årsaken. Hun sa man kan se det samme på kinesiske turnjenter som alltid har stramme hestehaler og på enkelte afrikanske kvinner og menn, som fletter håret stramt..)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Fordi det alltid ligger til en side og trekkes i den retningen av frisyren. (Har fått det nøye forklart av en bestemor som slet med dette, til hun lærte årsaken. Hun sa man kan se det samme på kinesiske turnjenter som alltid har stramme hestehaler og på enkelte afrikanske kvinner og menn, som fletter håret stramt..)

Ok :) Takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok :) Takk :blomst:

:)

Har hatt nytte av Rogain selv. Men noen merker ikke effekt av det. Det kan ta opptil 6mnd før man ser forskjellen.

Så har jeg også en kusine med afrohår, som begynte med en shampoo som heter Ven. Den skulle virke som balsam, men håret hennes begynte å brekke av pga fuktstoffene som funket sånn på hennes hår at det ble mykt og skjørt- og ble slitt rett av.

Hun sier ingen må bruke det, men jeg har søstre som sverger til den. Og til å bare rense håret sitt med balsam.

Jeg fikk også vite at det med castor olje er bare sånn effekt at håret ser tykkere ut, fordi det legger seg olje på det. Hårveksten øker ikke. Der man har sett hår dukke opp, var det massasjen som funket på noe blodsirkulasjon.... Så det er ikke bevist at sånn olje fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må aldri gni for mye i håret, da blir det slitt og skadet. Masser det pent inn istedet.. ellers så er det en behandling mot hårtap som heter prp hårbehandling. Sjekk det ut. Kanskje det er noe for deg.

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fins det noe profesjonell hjelp eller naturlig hjelp , produkter, behandlinger, metoder??

Hjelpppppp

Det er altså produkter med Minoxidil som virkestoff (medisinsk) som har hatt bevist, klinisk effekt mot viker som kommer over år. Både på kvinner og menn. Noen kvinner får tabletter hos legen sin. De kalles Propecia. Men det er reseptbelagt og de får det ved indikasjoner på at det er nytteverdi for dem pga ubalanse i hormoner i kroppen.

Naturlig hjelp vet jeg ikke om noe som faktisk fungerer. Da ville alle menn på planeten Tellus kjent til det. ;) Så fastlege/hudlege/indremedisiner, hormoner og evnt hårplugger hos plastikk-kirurg er noen av metodene.

Eller så er det hårdeler. Man kan jo dekke håret sitt med det, mens man venter på at det vokser? Idunno?

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...