AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #1 Skrevet 9. april 2018 Jeg har lagt på meg 10 kilo på et halvt år grunnet overspising og veldig lite aktivitet. Jeg har nå i 1 mnd ligget på ca 1000 - 1500 kcal pr dag, det består hovedsaklig av fisk, kylling, brokkoli, cottagecheese, sukker redusert yoghurt, bær, egg og havregryn. Ingen sauser, poteter, brød, pasta osv, så lite salt som mulig også da dette binder vann. Drikker bare ren kaffe og vann, av og til fun light eller pepsi max. Jeg veier alt og teller alle kalorier ned til minste detalj og planlegger måltidene hver dag. Jeg har altså hverken gått opp eller ned et eneste gram på denne måneden og jeg kan ikke forstå det! Har også begynt å trene en del spinning og litt styrke. Hva i allverden kan dette skyldes ? Blir ganske frustrert her... jeg tviler på at grunnen et at jeg spiser for lite eller har noe problenem med stoffskifte osv... er 165cm og veier 72 kilo... hadde vært fornøyd med ihvertfall 1 kilo i det minste på denne mnd Anonymkode: ad57a...4e8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #2 Skrevet 9. april 2018 Det må være noe galt med måten du regner ut kaloriinnholdet i det du spiser på. Hvis du er i normal aktivitet skal du gå ned når du ligger så lavt, mtp din vekt og høyde. Det er ytterst få som har hypotyreose og da ville du nok ha merket det før du begynte på slankekuren. Anonymkode: d775b...b03 5
Arata Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 Beklager å si det men det er rett å slett ikke mulig at du regner kaloriene dine riktig. Om du virkelig lå på 1000-1500 kalorier burde du gått ned noe i løpet av en måned, selv om det ikke var så mye. Hvordan regner du ut? Mange foretrekker å bruke apper som Lifesum o.l. 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #4 Skrevet 9. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det må være noe galt med måten du regner ut kaloriinnholdet i det du spiser på. Hvis du er i normal aktivitet skal du gå ned når du ligger så lavt, mtp din vekt og høyde. Det er ytterst få som har hypotyreose og da ville du nok ha merket det før du begynte på slankekuren. Anonymkode: d775b...b03 Jeg vil ikke tro det er noe galt med måten jeg regner det ut på, her er et eksempel på en meny iløpey av en dag ( gidder ikke regne ut nøyaktig her nå, men sånn ca, legger på litt ekstra: Frokost: havregryn (40g) + en deseliter ekstra lett melk og en deseliter vann (180 kcal) Lunch: 200g mager cottagecheese med en halv liten banan og noen blåbær og bringebær (ca 200 kcal) Middag: 200 g kyllingfilet fra prior ferdig stekt og oppkuttet + shirataki nudler, brokkoli og litt buljong pulver: ca 300 kcal Kvrlds: to rugsprø med 1 egg og 175g gulrot. (200 kcal) Dette tilsvarer ca 900 kalorier... hvis jeg føler meg sulten kan jeg legge til et knekkebrød med lettost og et glass melk foreksempel.... men det utgjør jo ingen forskjell... ofte så ligger middagen på 500 kcal og ikkr 300. Blir jo da 1100 kcal. Hvordan merker man at man har hyperteriose? Anonymkode: ad57a...4e8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #5 Skrevet 9. april 2018 Rettelse fra en over her: Det er mange mange som har hypotyrose i dette landet her, og det er ganske store mørketall. Uansett. Har ingen råd, men ville gått til lege og få tatt noen blodprøver og sjekket at det ikke er noen nivåer som er heelt på skeis som kanskje kan forklare situasjonen. Noen sier også at det ofte kan ta et par mnd før det slipper og man begynner å gå ned. Har slitt litt med det samme. Gikk opp 5-7 kg i løpet av en mnd i 2015(livskrise), og har prøvd mye forskjellig (ikke ekstreme tiltak), men ikke gått ned mer enn et par kg. Har hatt litt erfaring med fitnessmat og trening før, og da brukte jeg litt tid før ting slapp, men det hadde nok hovedsakelig med at jeg lagde noe veldig kaloririk mat i begynnelsen. Trener du? Skikkelig styrketrening vil nok hjelpe på. Anonymkode: 4191a...97e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #6 Skrevet 9. april 2018 Når det gjelder hyper(høyt) og hypo(lavt) -tyreose er det en drøss med symptomer man kan ha. Du får google litt, men tror ikke nødvendigvis dette er årsaken. Anonymkode: 4191a...97e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #7 Skrevet 9. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Rettelse fra en over her: Det er mange mange som har hypotyrose i dette landet her, og det er ganske store mørketall. Det er feil. HUNT2 (1995-1997) og HUNT3 (2006-2008) undersøkelsene i Norge, viser at prevalensen av hypotyreose hos kvinner var 8,7% og 9,2 %. Hos menn var prevalensen 3,5% og 3,1% (behandlet og ubehandlet primær og subklinisk hypotyreose). http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/?frid=Tk-03-endokr-1084 Anonymkode: d775b...b03
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #8 Skrevet 9. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rettelse fra en over her: Det er mange mange som har hypotyrose i dette landet her, og det er ganske store mørketall. Uansett. Har ingen råd, men ville gått til lege og få tatt noen blodprøver og sjekket at det ikke er noen nivåer som er heelt på skeis som kanskje kan forklare situasjonen. Noen sier også at det ofte kan ta et par mnd før det slipper og man begynner å gå ned. Har slitt litt med det samme. Gikk opp 5-7 kg i løpet av en mnd i 2015(livskrise), og har prøvd mye forskjellig (ikke ekstreme tiltak), men ikke gått ned mer enn et par kg. Har hatt litt erfaring med fitnessmat og trening før, og da brukte jeg litt tid før ting slapp, men det hadde nok hovedsakelig med at jeg lagde noe veldig kaloririk mat i begynnelsen. Trener du? Skikkelig styrketrening vil nok hjelpe på. Anonymkode: 4191a...97e Får vel bare gi det tid, skal til legen til uka for noe annet, kan spørre om dette i sammr slengen.. ja jeg trener spinning 60 minutter kanskje 3-4 ganger i uka og styrketrening itilleg. Anonymkode: ad57a...4e8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #9 Skrevet 9. april 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er feil. HUNT2 (1995-1997) og HUNT3 (2006-2008) undersøkelsene i Norge, viser at prevalensen av hypotyreose hos kvinner var 8,7% og 9,2 %. Hos menn var prevalensen 3,5% og 3,1% (behandlet og ubehandlet primær og subklinisk hypotyreose). http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/?frid=Tk-03-endokr-1084 Anonymkode: d775b...b03 Vil nå si at nesten 10% er ganske mye da. Og dessverre så er ikke denne sykdommen fått så mye oppmerksomhet enda, men det blir mer og mer bevissthet rundt den. Har så mange i familien som har det, så har nå fått med meg litt. (Farmor, mormor, mamma, tante + tante med latent, og mulig latent på meg selv) Anonymkode: 4191a...97e 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #10 Skrevet 9. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vil nå si at nesten 10% er ganske mye da. Og dessverre så er ikke denne sykdommen fått så mye oppmerksomhet enda, men det blir mer og mer bevissthet rundt den. Har så mange i familien som har det, så har nå fått med meg litt. (Farmor, mormor, mamma, tante + tante med latent, og mulig latent på meg selv) Anonymkode: 4191a...97e Men de med denne sykdommen er vel gabske overvektige ? Og jeg vet jo grunnen til at jeg har lagt på meg... har sittet på ræva å spist drit 24/7 i et halvt år..så ti kilo er jo egentlig ikke så mye i forhold til hvordan jeg har holdt på. ser ikke overvektig ut, selvom bmien er på grensa til overvektig nå og jeg ikke får på meg noen av klærne mine fra i sommer... er vel ikke noe stor sjans for hyperteriose da ? Anonymkode: ad57a...4e8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #11 Skrevet 9. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de med denne sykdommen er vel gabske overvektige ? Og jeg vet jo grunnen til at jeg har lagt på meg... har sittet på ræva å spist drit 24/7 i et halvt år..så ti kilo er jo egentlig ikke så mye i forhold til hvordan jeg har holdt på. ser ikke overvektig ut, selvom bmien er på grensa til overvektig nå og jeg ikke får på meg noen av klærne mine fra i sommer... er vel ikke noe stor sjans for hyperteriose da ? Anonymkode: ad57a...4e8 Skal ikke uttale meg for mye om det. Og man trenger ikke være overvektig for å ha det. Men ikke tenk på det nå, så lenge du føler deg frisk som en fisk ellers så kan man nok heller fokusere på andre faktorer. Slenger heller med en gammel artikkel som kan gi noen tankerhttp://fitnessbloggen.no/hjelp-jeg-spiser-1500-kcal-og-trener-tungt-men-gar-ikke-ned-vekt-hores-det-kjent-ut/ Anonymkode: 4191a...97e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #12 Skrevet 9. april 2018 Tretthet og økt søvnbehov. Tendens til å fryse. Vektøkning. Tørt hår og hårtap. Tørr og ru hud. Tynne og flisete negler. Hes og dyp stemme. Forstoppelse. Dette er jo symptomene på lavt stoffskifte. Jeg har ingen av de symptomene bortsett fra vektøkning da selvfølgelig, men den vet jeg jo grunnen til. Problemet mitt er jo bare at jeg ikke går ned.... merklignok Anonymkode: ad57a...4e8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #13 Skrevet 9. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal ikke uttale meg for mye om det. Og man trenger ikke være overvektig for å ha det. Men ikke tenk på det nå, så lenge du føler deg frisk som en fisk ellers så kan man nok heller fokusere på andre faktorer. Slenger heller med en gammel artikkel som kan gi noen tankerhttp://fitnessbloggen.no/hjelp-jeg-spiser-1500-kcal-og-trener-tungt-men-gar-ikke-ned-vekt-hores-det-kjent-ut/ Anonymkode: 4191a...97e Takk mulig det er vannretrisjon da eller hva det het... kan ikke skjønne noe annet. Har faktisk en del symptomer på høyt stoffskifte, men da går man jo ned i vekt og ikke opp. Anonymkode: ad57a...4e8 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #14 Skrevet 9. april 2018 Dét og stress. 1000-1500 er liiiite. Tror dette kan føre til stress i kroppen som gjør at hormonene tukler litt. Økt produksjon av kortisol feks skal være en hindring for vekta så vidt jeg vet. Og det høres jo ut som du har tatt en ganske drastisk helomvending så det kan hende at det blir litt sjokk for kroppen? Hvis du er så strikt som du sier, hver eneste dag, ville jeg vurdert å ha en såkalt spisedag hvor du tillater deg å spise deg god og mett. Da vender ikke kroppen seg til det lave inntaket og justerer ned forbrenningen, pluss at den får slappe av litt. Husk og å få i deg nok av Omega 3 og D-vitamin for å nevne noe. Anonymkode: 4191a...97e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #15 Skrevet 9. april 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dét og stress. 1000-1500 er liiiite. Tror dette kan føre til stress i kroppen som gjør at hormonene tukler litt. Økt produksjon av kortisol feks skal være en hindring for vekta så vidt jeg vet. Og det høres jo ut som du har tatt en ganske drastisk helomvending så det kan hende at det blir litt sjokk for kroppen? Hvis du er så strikt som du sier, hver eneste dag, ville jeg vurdert å ha en såkalt spisedag hvor du tillater deg å spise deg god og mett. Da vender ikke kroppen seg til det lave inntaket og justerer ned forbrenningen, pluss at den får slappe av litt. Husk og å få i deg nok av Omega 3 og D-vitamin for å nevne noe. Anonymkode: 4191a...97e Ja, skal begynne med spise dag, har hendt at jeg 1 dag i uka har spist et mcdonalds måltid f.eks men det er da bare en liten cheeseburgermeny og cola zero... er jo bare 500 kalorier :s Spiser mye fisk til middagenr, ørret, tørsk og tunfisk også har jeg tatt 50ng eller hva det heter med d vitamin hver dag i et år nå Anonymkode: ad57a...4e8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #16 Skrevet 9. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lagt på meg 10 kilo på et halvt år grunnet overspising og veldig lite aktivitet. Jeg har nå i 1 mnd ligget på ca 1000 - 1500 kcal pr dag, det består hovedsaklig av fisk, kylling, brokkoli, cottagecheese, sukker redusert yoghurt, bær, egg og havregryn. Ingen sauser, poteter, brød, pasta osv, så lite salt som mulig også da dette binder vann. Drikker bare ren kaffe og vann, av og til fun light eller pepsi max. Jeg veier alt og teller alle kalorier ned til minste detalj og planlegger måltidene hver dag. Jeg har altså hverken gått opp eller ned et eneste gram på denne måneden og jeg kan ikke forstå det! Har også begynt å trene en del spinning og litt styrke. Hva i allverden kan dette skyldes ? Blir ganske frustrert her... jeg tviler på at grunnen et at jeg spiser for lite eller har noe problenem med stoffskifte osv... er 165cm og veier 72 kilo... hadde vært fornøyd med ihvertfall 1 kilo i det minste på denne mnd Anonymkode: ad57a...4e8 Svaret kan ligge i det jeg har understreket her. Hvis du brått har endret livsstil med kosthold og trening kan kroppen din holde ganske kraftig på vann, selv om du spiser "så lite salt som mulig" for å forhindre nettopp dette. (Husk at du behøver litt salt, så jeg håper du ikke har kuttet det helt ut) Gi det 4 uker til, og merker du ikke endring da er det på tide å snakke med lege om hva som bremser vektnedgangen din. Anonymkode: 37935...486 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #17 Skrevet 9. april 2018 Du ligger alt for lavt til å trene så mye. Anonymkode: 1a8b6...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #18 Skrevet 9. april 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ytterst få som har hypotyreose og da ville du nok ha merket det før du begynte på slankekuren. Anonymkode: d775b...b03 For det første har rundt 10% (minst) av alle kvinner lavt stoffskifte. Det er ikke ytterst få, det er ganske mange. For det andre er det haugevis av andre medisinske årsaker til «uforklarlig» vektoppgang og/eller vansker med å gå ned i vekt. Når det er sagt, tror jeg ts rett og slett spiser alt for lite og dermed får en kropp som tviholder på det den får. Anonymkode: 3a43c...2f7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #19 Skrevet 9. april 2018 Passer de samme klærne? Muskler veier mer enn fett. Siden du har begynt å trene samtidig kan det være at det du mister i fett går opp i opp med det du bygger av muskler. Ville brukt et målebånd i tillegg. Jeg ble like frustrert som deg en periode, gikk kanskje ned bare 3 kg selv om jeg trente og var nøye med kosten. Vel, målebåndet viste nesten 10 cm mindre rundt hofter og midje Anonymkode: c12d1...2e3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #20 Skrevet 9. april 2018 Jeg har nettopp hatt en livskrise hvor jeg har gått ned 5 kg på 2 uker, og da trente jeg null og spiste lite mat men fortsatt ting som sjokolade og sånt. Du burde ha gått ned flere kg til nå, og jeg stemmer også for at det er treningen som er årsaken. Og det er jo ikke negativt Anonymkode: b83a0...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå