Gjest Catwoman Skrevet 20. februar 2005 #1 Skrevet 20. februar 2005 Jeg gjorde det mye før, men så har jeg lest at det visstnok er farlig, noe giftstoffer som er i soppen, så det er veldig viktig at den er gjennomstekt/kokt før den spises. Hva med deg, spiser du den rå?
Gjest Anonymous Skrevet 20. februar 2005 #2 Skrevet 20. februar 2005 Nei, det gjør jeg ikke. Soppsmaken kommer bedre frem om den stekes så det er bare et pluss.
Lady Lovelylocks Skrevet 20. februar 2005 #4 Skrevet 20. februar 2005 Nei. Aldri rå.. Nesten aldri ellers heller...
Shoegal Skrevet 20. februar 2005 #5 Skrevet 20. februar 2005 champignon buker jeg av og til rå i salater, men det er ganske sjelden, og jeg er enig i at sopp smaker mye bedre stekt. andre sopptyper tror jeg ikke jeg ville spist rå, har vel kanskje det med at de kan være giftige i bakholdet. men champignon er kanskje ikke bedre enn andre sopptyper??
pusla Skrevet 20. februar 2005 #6 Skrevet 20. februar 2005 Hadde den av og til rå i salater før jeg fikk med meg at det visstnok ikke skal være bra. Så nå steker jeg den alltid først. Det smaker bedre også.
aline Skrevet 20. februar 2005 #7 Skrevet 20. februar 2005 ja, jeg spiser rå sopp... både på brødskiva og i salater... tror ikke jeg kommer til å slutte med det heller. hvor mye gift får man i seg da?
Hilde Skrevet 20. februar 2005 #8 Skrevet 20. februar 2005 Jeg leste en artikkel om det for et par uker siden, der det stod at "foreløpige undersøkelser kan tyde på at rå champignon er kreftfremkallende". Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke orker å bry meg om det. Rå sopp er godt, og man kan få kreft av "alt mulig".
Sander Skrevet 20. februar 2005 #9 Skrevet 20. februar 2005 Det vanligste problemet med rå sopp er at man kan få i seg diverse jordbakterier, risikoen er på linje med det å spise rå, uskrelte grønnsaker. Siden rå sopp taper seg i kvalitet ved vasking, er ikke det så aktuelt heller. Jeg spiser rå sopp av og til, men bruker mer skogsopp enn dyrket sjampinjong, og de fleste skogsoppene må varmebehandles uansett.
Gunilla Skrevet 20. februar 2005 #10 Skrevet 20. februar 2005 Jada, jeg kan gjerne 'maule' soppen rå, jeg. Spiser en sopp eller to mens jeg lager maten (soppen stekes da, som oftest). TViler på at jeg får kreft av å spise en rå sopp eller tre en gang i måneden.
Mistyen Skrevet 20. februar 2005 #11 Skrevet 20. februar 2005 Jeg spiser også ferske champignoner rå, i salat. Men det skjer ikke ofte da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå