Gå til innhold

Hvilken hunderase passer for oss?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min vurderer å skaffe en hund. Men det er så utrolig mange forskjellige hunder! Hver gang jeg gjør litt research på det så dukker det opp en ny rase jeg aldri har hørt om før. 

Ønsker en hund som ikke røyter for mye, sikler mye eller har mye lukt. Har sett litt på Jack russel terrier, beagle, svensk dansk gårdshund og staff bull terrier.

Noen som har ideer, anbefalinger eller erfaringer?

Anonymkode: 11ffd...927

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste dere må spørre dere selv er hva kan dere tilby en hund, hvis du svarer på spørsmålene mine under så er det veldig mye lettere å få et bilde av hvilke raser som kan passe. 

Hvor mye kommer dere til å gå tur på en helt vanlig hverdag? Hva med annen aktivitet, som løping, sykling eller lignende? Hvor mye tid kan dere bruke på mentaltrening daglig? 

Hvor mye tid ønsker dere å bruke på pelsstell daglig?

Ønsker dere en hund som varsler, for eksempel hvis det er fremmede ved døren? 

Er det viktig å kunne ha hunden løs ute?

Hvor mange andre mennesker og dyr må hunden omgås i hverdagen, enn deg og samboeren din?

Anonymkode: b7be9...68f

AnonymBruker
Skrevet

1. Hund som ikke sikler mye: unngå hunderaser med hengende munnviker. 

2. Lukt har ingenting med rase å gjøre. Gi hunden et bad i ny og ne så lukter den ikke vondt. 

3. Unngå hunder med mye underpels (ala arktiske raser) for at den skal røyte minst mulig. 

Er mange raser ja, i tilegg til di liste kan jeg legge til blant anna Engelsk staffe og italiensk greyhound.

jack russel er forresten kjent for å være en veldig bjeffete/vokal rase. 

😊

Anonymkode: 75417...6e9

Skrevet

Dere har sikkert tenkt nøye gjennom valget, mtp en hund krever mye av dere i mange år framover? Ikke meningen å være negativ,men det er mange som skaffer seg hund uten de kanskje har tenkt godt nok gjennom hva det innebærer. Bare se på alle hundene som ligger på finn og selges pga enten allergi,»fortjener mer enn vi klarer å gi h*n» osv. 

Når det gjelder rasene: styr unna jakthund (Beagel)  med mindre dere har tenkt å gå på jakt. Terrierer er mye hund,på godt og vondt...staff har hatt en voldsom oppsving i popularitet de siste årene med dertil negativ utvikling når det gjelder helsa til rasen. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren min vurderer å skaffe en hund. Men det er så utrolig mange forskjellige hunder! Hver gang jeg gjør litt research på det så dukker det opp en ny rase jeg aldri har hørt om før. 

Ønsker en hund som ikke røyter for mye, sikler mye eller har mye lukt. Har sett litt på Jack russel terrier, beagle, svensk dansk gårdshund og staff bull terrier.

Noen som har ideer, anbefalinger eller erfaringer?

Anonymkode: 11ffd...927

De rasene du lister opp over her er jo krevende. Finn en lettere rase å oppdra og dra mye på kurs og les om hundepsykologi. Det dummeste valget jeg tok var å kjøpe en hund med nettopp han jeg trodde jeg skulle være sammen med foralltid... Og det var en ganske krevende en også. Det gikk jo ikke bra da vi hadde helt forskjellige synspunkter om å oppdra og det ble slutt. Jeg tok den med meg og tar ansvar der de fleste hadde sendt den bort eller gitt f. 

Anonymkode: f5c25...861

AnonymBruker
Skrevet

Utifra de kriteriene (som jeg syns er litt useriøse) anbefaler jeg bichon havanais eller puddel

Anonymkode: 91e4e...0f9

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Tibetansk Terrier (er ikke en terrier), den røyter ikke og lukter faktisk ikke hund.

Anonymkode: ca2d4...c55

AnonymBruker
Skrevet

De tingene dere ønsker i hund er jo det "minste" problemet ved å ha hund. Litt røyting eller lukt er noe alle hunder kan bli rammet av i perioder. F.eks. lukter det ikke supergodt av en våt hund uansett rase. Hunder både med kortere og lengre pels kan ha perioder med røyting, og det er veldig individuelt fra hund til hund hvor ille disse periodene er og hvor lenge det varer.

Hvis jeg hadde vært dere hadde jeg fokusert mer på andre egenskaper å se etter; personlighet, aktivitetsnivå, mentalitet, størrelse, osv. Det er dumt å ende opp med en hund som ikke passer inn i familien deres. Er dere en jaktfamilie passer det f.eks. dårlig med en selskapshund som ikke kan brukes til jakt. Bor dere i en liten leilighet, vil mange hunderaser bli for store i størrelse. Har dere en liten bil passer det f.eks. dårlig med en stor hund. Liker dere 2-3 timer turer om dagen, eller heller litt kortere? Og ikke minst, hvor god tid har dere til å tilegne dere kunnskap om rasens mentalitet før dere får hunden? Du nevner nemlig hunderaser som kan være veldig sta eller trenge en veldig stødig eier i oppdragelsen. Kan bli litt katastrofe om kunnskapen om hundehold er lav her.

Ellers tror jeg dere kan bli lykkelige med en hvilken som helst rase så lenge den er "riktig" for dere. Anbefaler å kontakte oppdrettere, eller dra på besøk om mulig, så ser dere virkelig hvordan disse hundene er og hva de har å by på. Ikke minst sitter oppdrettere på svært mye god informasjon om hunderasene, og de ønsker som regel kun å selge hunder til mennesker som har det som kreves for å ha akkurat en sånn rase.

Anonymkode: d8ff7...b2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...