Gå til innhold

Barn i barneskolealder og telefon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Dere som har barn i barneskolealder med mobiltelefon - hvor mye har barna tilgang på den? Hele tiden, eller bare når de er alene (hjemme eller ute)? Snart 10-åringen her skal få telefon. Jeg personlig synes ikke noe om at små barn skal gå rundt med smarttelefonen i hånda hele tida, men ser mange andre unger gjør det. Mens vet om andre som er strengere, der ungene bare får ha telefonen når de er hjemme alene etter skolen og når de er ute og leker. Hva gjør dere andre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min er bare andreklassing, så den blir kun brukt når han er hjemme alene i 15-20min, og han skal egentlig ta den med når han farter i nabolaget, men det har ikke vært nødvendig enda. Han spør heller ikke etter den. Hender han ser litt på youtube eller spiller litt, men enn så lenge så begrenser det seg selv. 

Jeg tenker at de trenger egentlig ikke ha den hele tiden, hvertfall ikke når de er så små som min. Eneste grunnen til at han har telefon er for at han av og til vil være alene hjemme når jeg henter lillebror i bhg. Samtidig når de blir eldre så blir det nok vanskeligere å begrense det. Når sfo er slutt, og de styrer egen dag mer når man selv er på jobb, så er det jo ikke så lett å vite at de ikke bruker telefonen til tull og vanskelig å begrense det. Jeg ser og 5klassinger og eldre her med telefon, men her bruker de mye telefonen til å høre på musikk, spille inn videoer osv når de er på nabolagets lekeplass. Og jeg tenker og at de kopierer de voksne. Mange sitter jo med nesa i mobilen hvert ledige øyeblikk, og det er klart at ungene ser det, og gjør det samme.

Anonymkode: fec82...44e

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 9 har hatt mobil siden han var 7. Han har alltid tilgang på den, men er ikke interessert. Ingen av vennene hans driver på med mobiler heller. 

Anonymkode: 4409e...adb

AnonymBruker
Skrevet

Min får kun bruke den hjemme, ellers hadde den blitt borte med en gang. Spill og slikt har samme restriksjoner som annen skjermtid og går av den tiden, ellers brukes den til kontakt når han er alene hjemme.

Han er bare 7 da, så det er sikkert ikke helt sammenlignbart. ;)

Anonymkode: 69e91...30b

Skrevet (endret)

Vi har ingen regler for mobilbruk for fjerdeklassingen, men det er fordi han bruker den lite helt av seg selv (syvåringen har ikke egen telefon og kommer ikke til å få det på lenge). Den ble i hovedsak skaffet for at han skal kunne ringe oss når han er alene hjemme. Han har den aldri med på skolen eller ute. Han bruker den bittelitt til spilling hjemme (veldig lite, vi snakker max 30 minutter på en hel uke, han foretrekker PS4 og PC til spilling, musikk og slikt) og så har han den med på overnatting hos andre. Jeg er enig med deg i at de ikke trenger ha den hele tiden og jeg synes det er en uting med folk (enten det nå er barn, ungdom eller voksne) som går og knuger på den telefonen hvert våkne øyeblikk.

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...