Gå til innhold

Ferdig med opplæring. Første dag "alene" i morgen. Ikke klar...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått jobb på sykehjem. Har hatt mye uflaks med tidligere jobber, og jeg MÅ holde på denne jobben på grunn av økonomi. Er ferdig med opplæringsvaktene mine, men føler ikke at jeg har fått med meg noe. Problemet er at jeg føler det blir for mye ansvar. Jeg er veldig usikker på meg selv, og jeg mister troen på at dette skal gå når jeg ser hvor mye det er å sette seg inn i. Sånn er det jo med nye ting, alt må læres. Men jeg syns det er skummelt å ha så mye ansvar uten skikkelig kompetanse. Skal studere til høsten og må også ha en jobb under studietiden. Aner ikke hva jeg skal gjøre.

Noen som har trøstende råd til meg? Skal på intervju neste uke ang en butikkjobb, kanskje det passer meg bedre. Men tør ikke å håpe, da det var MANGE søkere på den stillingen...

Anonymkode: 50f9e...963

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det for oss alle, og spesielt innen helse. Det går seg nok til etter noen vakter, men vær flink til å stille spørsmål hvis du er usikker på noe. Det er veldig lurt å høre hvordan de andre utfører stellene på de forskjellige brukerne slik at du har noe å gå etter. :)

Anonymkode: bcc09...c3e

• Liker 3
Gjest making.a.mess
Skrevet

En butikkjobb gjør deg hvertfall mange  bekymringer fattigere enn jobb på sykehjem. 

AnonymBruker
Skrevet

tror du trenger en mann som kan ta vare på deg, slik at du kan få støtte fra mannen din. 

Anonymkode: abcab...534

Skrevet

Jobber også innenfor helse. Noen trengte jeg 4 opplæringsvakter på og andre bare 1-2. Man lærer best av å gjøre selv etter man har fått opplæring. Eller så kan du ikke vente på at alle skal forklare deg alt mulig. Du må spørre om ALT!

Skrevet

Hei! Jeg jobber som sykepleier på sykehjem. Det kan ofte virke "skremmende" etter opplæringsvaktene - viktigste å tenke på er at det er lov å være ny, uavhengig om du er assistent, helsefagarbeider eller sykepleier. Man lærer aldri alt med en gang og det tar tid å komme inn i rutiner, bli kjent med pasienter o.l. Tryggheten er jo at man aldri er alene og man har gode kollegaer som både lærer deg opp videre og som man kan spørre om noe. Teamarbeid er gøy og lærerikt :-) 

Det å jobbe som ekstravikar (om det er det du skal) så er det en perfekt jobb ved siden av studiene da man kan velge selv hvor mye og hvilke vakter en ønsker å ta. Jeg forstår godt det kan virke overveldende med en gang, men anbefaler deg å gi det en sjanse :-) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jobb på sykehjem er jo plankekjøring da. Stell, mating, medisinering og aktiviteter, enkelt og greit.

Anonymkode: 22c3e...840

AnonymBruker
Skrevet

Noterte du ikke under oppæringen? Det har jeg gjort hver gang jeg har vært på opplæring i ny jobb. En liten notisbok som får plass i lomma, og noterer alt mulig. I min nåværende jobb har jeg noen oppgaver som skal utføres på bestemte klokkeslett og andre oppgaver på bestemte dager, og alt det er notert.

Anonymkode: 282dd...528

• Liker 1
Gjest nediugennivK
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tror du trenger en mann som kan ta vare på deg, slik at du kan få støtte fra mannen din. 

Anonymkode: abcab...534

Unødvendig kommentar.

Skrevet

Husk at det er lov å spørre kollegaene når du lurer på noe eller er usikker. Det er også lov å si at man er usikker og i hvilke situasjoner. Be om veiledning. Selv om opplæringsvaktene er ferdig så kan man fint få veiledning når du arbeider i vanlig bemanning. Det er viktig at du tar ansvar selv for å føle deg tryggere i arbeidet du gjør :) Du kan også be kollegaer du jobber med, spesielt nå i starten, være åpen med deg om hvordan de opplever du utfører arbeidet og komme med både positive tilbakemeldinger og konstruktiv kritikk. Mye lettere for kollegaer og da komme til deg hvis det er noe :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noterte du ikke under oppæringen? Det har jeg gjort hver gang jeg har vært på opplæring i ny jobb. En liten notisbok som får plass i lomma, og noterer alt mulig. I min nåværende jobb har jeg noen oppgaver som skal utføres på bestemte klokkeslett og andre oppgaver på bestemte dager, og alt det er notert.

Anonymkode: 282dd...528

For et tullete svar. Når man jobber med mennesker vil ikke de få opplæringsvaktene gi veldig mye i det store bildet. Det er kompetanse (og pleieassistenter mangler som oftest dette) og erfaring som teller. Man er ikke ferdigutlært etter et par opplæringsvakter, og jeg synes det er arrogant og komme med «noterte du ikke?» og «alle mine arbeidsoppgaver noterte jeg».

Også er det av stor betydning hvem man følger på opplæringsvakten. Noen forlater jo bare de som er på opplæring og gidder ikke å vise og fortelle. Noen ganger er det også det at det skjer veldig lite på vakt, og det dermed er lite å overføre til de settingene man har mer ansvar enn vanlige rutineoppgaver, 

Det tar tid, og ingen (bortsett fra dårlige kollegaer som også finnes) forventer at man skal ha alt på plass etter opplæringsvaktene. 

Anonymkode: 39d5f...89e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jobb på sykehjem er jo plankekjøring da. Stell, mating, medisinering og aktiviteter, enkelt og greit.

Anonymkode: 22c3e...840

Forskjellige observasjoner, forskjellige brukere som krever forskjellig stell, forskjellig dagsformer på de forskjellige brukerne, forskjellige avtaler de forskjellige brukerne skal ha, forskjellige medisiner og forskjellig dosering, forskjellige typer mat og forskjellige måter å mate forskjellige brukere på, forskjellige sår å stelle, forskjellige måter å trøste de forskjellige brukerne på fra dag til dag, forskjellige pårørende som krever forskjellig info om de forskjellige brukerne, forskjellige leger som trenger forskjellig info om de forskjellige brukerne, jaja, plankekjøring du liksom. 

Sykehjem er veldig greit når du kommer deg godt inn i det, men hver dag er stort sett litt annerledes og det er stort sett forskjellige ting å observere/ha kontroll på fra dag til dag. Som assistent har man riktignok ikke det helt store ansvaret og skal alltid ha en overordnet som man kan spørre ved tvil. 

TS: som sagt, spør masse! Du blir ikke trygg før du har grunnmuren på plass. :) 

Anonymkode: bcc09...c3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med ro, alle vet du er ny og forventer ikke all verden. Gjør det du husker, og spør mye! Når man fordeler pasienter til morgenstellet regner jeg med du får de letteste i begynnelsen. De pasientene som er oppegående snakker du mye med og særlig litt om hvordan de liker å ha det, rutiner osv. Bli kjent med pasientene dine! Videre tar du initiativ til å gjøre oppgaver. Jo mer du kommer borti, jo mer lærer du. Ingen forventer at du skal kunne alt på dag 1. 

Senk skuldrene, pust, og så er det bare å starte et sted.

Anonymkode: 1bf81...49b

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vet dette er en gammel tråd men likevel så skriver jeg her. Er det en sektor som er elendig på opplæring og sånt er det helsesektoren. Man får liksom maks 3 vakter og that's it. Begynte selv nå i en ekstrajobb på et sykehus og der fikk jeg bare to. Nå er jeg riktignok sykepleiestudent men jeg gjorde jo et par tabber. Tok liksom ikke helt av meg den studenthatten og begynte å lese alt på de pasientene jeg skulle ha ansvar for. Ubs tabbe, det tar jo mye tid. Maks 10 min på lesing totalt på de 5 pasientene man gjerne har da. Så begynte jeg å se på medisinlista! Tabbe - det er jo ikke mitt ansvar i det hele tatt. Så egentlig litt greiere enn praksis hvor man skal gjøre alt det sykepleierne gjør, men måtte liksom bruke litt tid å avlære meg dette på den ekstrajobben. 

Så nei den første opplæringsvakta gikk  jeg bare bak en. Sånn sett en bortkastet opplæringsvakt fordi det lærer man jo ikke noe av. Så vakt nr 2 da Jeg skulle gjøre ting var jeg jo veldig usikker på mye, men gikk med en erfaren hjelpepleier som virkelig kasta meg ut i det. Men hun sa at jeg nok trengte en vakt til - men under en forutsetning at jeg da gjorde alt og tok det selvstendige ansvaret helt selv hvor en bare skygget meg. Det synes jeg var en god ide. Men ja det er egentlig litt deilig da å slippe det medisinansvaret og alt det der. Viktig dog når man er student i helsefagg at man tar av seg den hatten og at man egentlig da er nesten som ufaglært å regne på jobb. 

Anonymkode: 11bf4...afc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...