AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Det er alt for mange konflikter rundt spillingen. Han dramatiserer, sutrer og er sur og vanskelig pga han får ikke spille så mye han vil. Han sier alle venner spiller og jeg hører at han kommuniserer med venner når han spiller. Problemet er at hos han alt handler om spilling. Det skaper problemer rundt treninger, samvær med faren, å komme seg ut av huset osv. Han er med på alle disse tingene pga han må, men vil heller sitte hjemme og spille. Vi har faste regler og spilletid, men jeg orker ikke mer av alt styret. Anonymkode: 037d5...afb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 Hva vil du at han skal gjøre istede for spillingen? Om alle vennene hans spiller, så blir han jo faktisk alene, og det er jo aldri noen barn ute lengre. Og ja, de burde jo være ute, men sånn er det ikke lengre. Jeg tror jeg hadde fjernet den i perioder, men ikke solgt den. Anonymkode: aa6e3...028 8
Forundret.. Skrevet 8. april 2018 #3 Skrevet 8. april 2018 Hva med å gi ham spilletider som han må forholde seg til? 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #4 Skrevet 8. april 2018 Å selge den vil skape et helvete de første ukene, men er kanskje nødvendig. Men prøv først å gi han et ultimatum å si at han får max 2 timer spilletid om dagen, og må bli med på familieting, så han kan spare opp tid han ikke bruker, sånn at om han ikke spiller 2 timer en dag så kan han få 4 til helgen. At han har valget mellom en sånn type avtale eller at du selger hele dritten. Prøver han seg å lage krangling når du sier at nå er det nok spilling for i dag så vis at du viser alvor og plugg ut hele dritten og gjem den på loftet. Anonymkode: 94ab8...c14 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #5 Skrevet 8. april 2018 Han har spilletider, men problemet er hans oppførsel. Han er frekk og dramatiserer hvis vi skal gjøre noe annet og han ikke får spille de 2 timene. Feks hvis vi skal på besøk, tur, kamper i helgen, vekk i helgene... Han skal på leirskole i morgen og sier at han ikke vil til pappa helgen etter pga han mister spilledager. Alt handler om det. ts Anonymkode: 037d5...afb 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #6 Skrevet 8. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å selge den vil skape et helvete de første ukene, men er kanskje nødvendig. Men prøv først å gi han et ultimatum å si at han får max 2 timer spilletid om dagen, og må bli med på familieting, så han kan spare opp tid han ikke bruker, sånn at om han ikke spiller 2 timer en dag så kan han få 4 til helgen. At han har valget mellom en sånn type avtale eller at du selger hele dritten. Prøver han seg å lage krangling når du sier at nå er det nok spilling for i dag så vis at du viser alvor og plugg ut hele dritten og gjem den på loftet. Anonymkode: 94ab8...c14 Jeg har gjort det. Vi har laget mange avtaler,men han klarer ikke å forholde seg til det. Søsken i huset har ingen problem og avslutter når de skal. ts Anonymkode: 037d5...afb
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #7 Skrevet 8. april 2018 Jeg ville lagt den innerst i boden i et halvt år og sett det an. Jeg har ett barn som kunne sittet foran skjerm 24 timer i døgnet. Slik tror jeg dessverre det er for mange barn. (Skjønner ikke hvorfor så mange bruker diverse skjermer som barnevakt fra tidlig alder. Det er jo usunt og avhengighetsdannende.) Anonymkode: 1ae0b...528 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #8 Skrevet 8. april 2018 Du må heller ta kampen med han. Ikke ødelegge noe som betyr så mye for han. Anonymkode: 40aca...bb2 5
Gjest Konditorfrue Skrevet 8. april 2018 #9 Skrevet 8. april 2018 1 time siden, Forundret.. skrev: Hva med å gi ham spilletider som han må forholde seg til? Signerer denne,det gjorde vi til vår barneflokk 💜
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #10 Skrevet 8. april 2018 Som sagt han har faste spilletider, men enkelte dager får man ikke spille pga andre ting. Hver gang det skjer så skal han diskutere, lage drama og være vanskelig. Eks. Han kom hjem fra kampen kl 20.00 i kveld og skal på leirskole i morgen. Første han sa når han kom er at han skal spille. Jeg svarer at det er litt sent og at vi må pakke til leirskole. Det gjorde vi og i mellomtiden begynte han å slå på tv og spillet mens jeg holdt på med pakkingen. Jeg repeterte st det blir ingen spilling pga vi må opp tidlig ( 6.30) Da begynte han at han får ikke spille på en uke og leirskole er bare tull , at jeg ødelegger livet hans, han har ikke spilt mye i helgen heller ( bare tull) Plutselig begynte han at han vil ikke til pappa neste helg pga han får ikke spille mye det( naturlig pga far vil gjøre andre ting og tilbringe tid med han som badeland, bowling, kamper osv). Det ble drama uten like. Det ødelegger hele stemningen og livskvaliteten . ts Anonymkode: 037d5...afb 1
Frkwitch Skrevet 8. april 2018 #11 Skrevet 8. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt han har faste spilletider, men enkelte dager får man ikke spille pga andre ting. Hver gang det skjer så skal han diskutere, lage drama og være vanskelig. Eks. Han kom hjem fra kampen kl 20.00 i kveld og skal på leirskole i morgen. Første han sa når han kom er at han skal spille. Jeg svarer at det er litt sent og at vi må pakke til leirskole. Det gjorde vi og i mellomtiden begynte han å slå på tv og spillet mens jeg holdt på med pakkingen. Jeg repeterte st det blir ingen spilling pga vi må opp tidlig ( 6.30) Da begynte han at han får ikke spille på en uke og leirskole er bare tull , at jeg ødelegger livet hans, han har ikke spilt mye i helgen heller ( bare tull) Plutselig begynte han at han vil ikke til pappa neste helg pga han får ikke spille mye det( naturlig pga far vil gjøre andre ting og tilbringe tid med han som badeland, bowling, kamper osv). Det ble drama uten like. Det ødelegger hele stemningen og livskvaliteten . ts Anonymkode: 037d5...afb Ta den bort,han er alt for avhengig. Blir nok litt av ett rabalder i begynnelsen,men hold ut 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #12 Skrevet 8. april 2018 Når har han spilletid? Du skriver at han trener (fotball?), er det noe han liker? Anonymkode: 40aca...bb2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #13 Skrevet 8. april 2018 Ts sier jo at han har spilltider, men at det ikke fungerer. Hvorfor, lurer jeg på, fordi du sier han blir lei seg om han ikke får de to timene, noe jeg skjønner godt. Det er jo dette mange av ungene gleder seg til, et par bekymringsløse timer hvor man kan snakke med venner og bare slappe av! Det kan faktisk være ganske lærerikt med de ulike spillene også,man må regne, lese av statistikk,lære seg mange engelske begreper osv. Jeg har hatt uendelige "kamper" med min nå 19 årige sønn om skjermtid, både data og ps, jeg fattet rett og slett ikke at dette var lærerikt og noe han hadde nytte av...Han jobber nå med data, og har tjent seg gode penger på ulike programmer han har laget. Han har en lillebror på 8 som nå går den samme veien, og som er råflink på programmering. Vi må tenke på at framtiden inneholder jobber som ikke finnes i dag, derfor synes jeg det er viktig at ungene så tidlig som mulig får utforske denne verdenen som er ukjent for mange av oss voksne. Når det er sagt, er jeg helt enig i at det ikke skal ta overhånd, og at det er superviktig for både fysikk og psyke og trene og leke også! Anonymkode: b7253...df3 4
Cyndaquil Skrevet 8. april 2018 #14 Skrevet 8. april 2018 Hva med å starte med å inndra den i en periode, feks 2-3 uker, istedenfor å selge? Forklare hvorfor det skjer, at han spiller for mye og er respektløs for reglene. Og gi advarsler, at om han klager og maser for mye vil den bli solgt istedenfor. da vil han kjenne på følelsen av å være spilleløs, og kanskje respektere spilletider og trø mer forsiktig når han får den tilbake 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #15 Skrevet 8. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når har han spilletid? Du skriver at han trener (fotball?), er det noe han liker? Anonymkode: 40aca...bb2 Han får spille 2 timer daglig i ulike tidsrom pga treninger. Fotball er han veldig glad i , men jeg ser at han sliter med å forlatte spillingen. Det er sånn at av og til skjer andre ting så man ikke kan spille. Alt blir uinteressant og kjedlig i forhold til spilling. ts Anonymkode: 037d5...afb 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #16 Skrevet 8. april 2018 2 minutter siden, Cyndaquil skrev: Hva med å starte med å inndra den i en periode, feks 2-3 uker, istedenfor å selge? Forklare hvorfor det skjer, at han spiller for mye og er respektløs for reglene. Og gi advarsler, at om han klager og maser for mye vil den bli solgt istedenfor. da vil han kjenne på følelsen av å være spilleløs, og kanskje respektere spilletider og trø mer forsiktig når han får den tilbake Det har jeg også gjort før Det funket med FiFa. Nå er det Fortnite som er problemet. Han har blitt så opphengt i det at alt annet er mindre viktig. ts Anonymkode: 037d5...afb
Cyndaquil Skrevet 8. april 2018 #17 Skrevet 8. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har jeg også gjort før Det funket med FiFa. Nå er det Fortnite som er problemet. Han har blitt så opphengt i det at alt annet er mindre viktig. ts Anonymkode: 037d5...afb Kanskje det likevel hjelper å prøve det nå også selvom det er et annet spill? Er enig med deg at det ikke er bra med denne avhengigheten. Men å inndra spillemaskin vil gi «avrusing» samtidig som han lærer en viktig lærepenge. 2
Gjest ewzp0xo3hlgove Skrevet 8. april 2018 #18 Skrevet 8. april 2018 Man kan lære mye av å spille dataspill, men man må passe på at det ikke tar overhånd. Fra egen ungdom kan jeg huske at å spille dataspill kan være svært sosialt, i tillegg til å være lærerikt. https://www.playstation.com/no-no/get-help/help-library/my-account/parental-controls/ps4-parental-controls/ Her kan du lese hvordan du begrenser antall timer på playstation. Fin trening på å planlegge.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #19 Skrevet 8. april 2018 Jeg ville kvittet meg med alt av skjermer. Det høres ut som om han er på vei til å utvikle et spilleproblem. Han trenger å avvennes fra det raske og alltid spennende som foregår på skjermer, og heller øve på saktegående, fantasikrevende aktiviteter. Anonymkode: 88e0d...682 7
Villa2000 Skrevet 8. april 2018 #20 Skrevet 8. april 2018 Jeg tror nok reglene er på plass men respekten og prioriteringene er litt vage. Jeg unner guttungen å spille men reglene er klare og forståelsen rundt dem. Intet mass et akseptert og alt annet kommer først. Når det er sagt så lar jeg han spille litt ekstra når det passer seg. Flere ganger har vi også spilt sammen og det liker han (og jeg😊) Men hadde han sutrete om det en gang så kunne det blitt bråk. Nå er det forskjell på ungdom da. Din er nok kanskje mer uregjerlig enn min var men kanskje verdt et forsøk. En alvorlig samtale om at du aksepterer at han spiller og forstår han liker det, men at en klage til så blir det null PS dagen etter. Mer klaging medfører en uke. Hans spilleavhengighet skal ikke bli din hodepine! Du kjenner din sønn best men å bare selge ps'en kan være risky. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå