AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Hvilken antipsykotika brukte du, hvorfor brukte du den og hvilken erfaring hadde du? Selv har jeg en psykoselidelse og har brukt zypadhera og abilify og jeg følte meg ikke som meg selv på noen av dem, ser derfor etter en annen antipsykotika. Anonymkode: 9b9c9...a89
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 Jeg går på seroquel og er veldig fornøyd med den. Bortsett fra litt vektoppgang og doserelatert tretthet merker jeg ingen bivirkninger. Jeg har gått på den (i kombinasjon med andre medisiner) i over 10 år nå. Jeg har prøvd andre antipsykotiske medisiner tidligere, blant annet abilify og risperdal men ble bare enda dårligere av de. Anonymkode: d7169...0e9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #3 Skrevet 9. april 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken antipsykotika brukte du, hvorfor brukte du den og hvilken erfaring hadde du? Selv har jeg en psykoselidelse og har brukt zypadhera og abilify og jeg følte meg ikke som meg selv på noen av dem, ser derfor etter en annen antipsykotika. Anonymkode: 9b9c9...a89 Det er meningen at du skal føle deg noe forandret etter at du begynner på et AP. Det er jo noe som er galt med hvordan du føler og tenker i utgangspunktet som gjør at du trenger medisinen, og derfor må du regne med å føle deg annerledes etter du begynner på ny medisin. Anonymkode: 5a632...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #4 Skrevet 9. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er meningen at du skal føle deg noe forandret etter at du begynner på et AP. Det er jo noe som er galt med hvordan du føler og tenker i utgangspunktet som gjør at du trenger medisinen, og derfor må du regne med å føle deg annerledes etter du begynner på ny medisin. Anonymkode: 5a632...8c8 Men tankene og følelsene mine endrer seg negativt og jeg får også vanskelige tanker. Det er vel ikke meningen? Anonymkode: 9b9c9...a89
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #5 Skrevet 9. april 2018 Jeg har nettopp begynt på Abilify, så jeg har ikke nok erfaring. Men jeg vil gjerne spørre deg om du som har gått på Abilify, har opplevd vektøkning? Vet at det er forskjellig for alle hva man opplever, men skulle gjerne hørt andres opplevelser med Abilify og vekt. Anonymkode: f3f38...887
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #6 Skrevet 9. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men tankene og følelsene mine endrer seg negativt og jeg får også vanskelige tanker. Det er vel ikke meningen? Anonymkode: 9b9c9...a89 Jo, det kan skje. Anonymkode: b7b23...52c
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #7 Skrevet 9. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp begynt på Abilify, så jeg har ikke nok erfaring. Men jeg vil gjerne spørre deg om du som har gått på Abilify, har opplevd vektøkning? Vet at det er forskjellig for alle hva man opplever, men skulle gjerne hørt andres opplevelser med Abilify og vekt. Anonymkode: f3f38...887 Nei, jeg opplevde ikke vektøkning på abilify. Anonymkode: 9b9c9...a89 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #8 Skrevet 9. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det kan skje. Anonymkode: b7b23...52c Men hva gjør jeg med det da? Anonymkode: 9b9c9...a89
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #9 Skrevet 9. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nettopp begynt på Abilify, så jeg har ikke nok erfaring. Men jeg vil gjerne spørre deg om du som har gått på Abilify, har opplevd vektøkning? Vet at det er forskjellig for alle hva man opplever, men skulle gjerne hørt andres opplevelser med Abilify og vekt. Anonymkode: f3f38...887 Abilify er snill i forhold til vekt. Anonymkode: 5a632...8c8
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #10 Skrevet 9. april 2018 Har den erfaringen at jeg har sett at antipsykotika har ødelagt folk. Anonymkode: 3a0d0...6e7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #11 Skrevet 9. april 2018 Jeg har prøvd zyprexa og seroquel. Zyprexa er djevelens verk, jeg gikk på 25 kg på bare noen få måneder. Følte meg som en zombie hele tiden. Ble utslitt av ingenting og kunne sove hele dagen. Nå går jeg på 100 mg seroquell, i hovedsak for søvn og for å dempe tankekjør. Har ikke opplevd noe bivirkninger, ikke noen problemer med vekta (heldigvis!). Eneste jeg merker er at jeg venner meg til dosen..., før ble jeg kjempetrøtt av 25 mg, nå må jeg ha 100 mg for å ha samme effekt. Prøver å ikke ta den hver dag for å unngå tilvenning. Anonymkode: d1a40...42d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #12 Skrevet 9. april 2018 Tar en liten dose seroquel hver kveld og er fornøyd med det. Hjelper å roe ned et sinn på høygir. Har en vanskelig periode nå og skal opp i dose, spent på hvordan det kommer til å gå. Har lagt på meg av medisinene, men det tåler jeg. Ingen bivirkninger ellers og foretrekker antipsykotika over antidepressiva. Hvis ikke dette funker så snakket legen om at lithium er neste. Jeg har bipolar Lidelse. Anonymkode: 7cdaa...672
AnonymBruker Skrevet 9. april 2018 #13 Skrevet 9. april 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd zyprexa og seroquel. Zyprexa er djevelens verk, jeg gikk på 25 kg på bare noen få måneder. Følte meg som en zombie hele tiden. Ble utslitt av ingenting og kunne sove hele dagen. Nå går jeg på 100 mg seroquell, i hovedsak for søvn og for å dempe tankekjør. Har ikke opplevd noe bivirkninger, ikke noen problemer med vekta (heldigvis!). Eneste jeg merker er at jeg venner meg til dosen..., før ble jeg kjempetrøtt av 25 mg, nå må jeg ha 100 mg for å ha samme effekt. Prøver å ikke ta den hver dag for å unngå tilvenning. Anonymkode: d1a40...42d Hvis du tar den for søvn og bli rolig kan jeg forstå at du må trappe opp etterhvert. Den er visst for søvn/uro opp til 100 mg, mot depresjon opp til 300 og mot psykose over det. Selvfølgelig med individuelle variasjoner. Var det jeg fikk beskjed om av psykiateren. Jeg har vært oppe i 1000 mg og er nå nede i 300 mg. De første 4-5 nettene etter jeg trapper ned har jeg ikke sjans å sove, men det går seg til ganske kjapt. Jeg har gått opp ca 10 kg, men jeg tenker at det har mest med de andre medisinene jeg tar og de har gitt meg lavt stoffskifte. Føler at seroquel er en veldig mild antipsykotika med tanke på bivirkninger sånn jeg har erfart hvertfall. Anonymkode: d7169...0e9
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #14 Skrevet 11. april 2018 Det er meningen at du skal føle deg litt annerledes når du starter på Antipsykotika, det er en grunn til at man må gå på den i første omgang. Tenker du må gi det litt tid, og la kroppen og hode bli vandt til dem! Har en god venn som har psykoselidelse og som går på noe av det samme som du sier, og etter en stund ble h*n veldig fornøyd. Selv har jeg gått på Zyprexa (slutta etter litt, ble en sovende zombie av det) Risperdal, det fungerte ganske fint på meg, men jeg fikk en bivirkning som var søvnløshet så jeg gadd ikke bruke energi på å gå på de medisinene. Alt i alt har jeg gått på Seruqel i flere år, helt opp til 300 mg og har alltid vært fornøyd med dem, har aldri opplevd økt vekt eller andre bivirkninger av dem. Nå går jeg ikke på noen medisiner Anonymkode: df2cc...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #15 Skrevet 11. april 2018 Går på quetiapin (seroquel) 500mg på kvelden. Gjør at jeg får sove og ikke like mye flashbacks på natten, ellers merker jeg ikke noe til de. Gikk dog opp 20kg første året, nå har det stabilisert seg. Anonymkode: 13d95...2cf
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #16 Skrevet 11. april 2018 På 08/04/2018 den 21.32, AnonymBruker skrev: Hvilken antipsykotika brukte du, hvorfor brukte du den og hvilken erfaring hadde du? Selv har jeg en psykoselidelse og har brukt zypadhera og abilify og jeg følte meg ikke som meg selv på noen av dem, ser derfor etter en annen antipsykotika. Anonymkode: 9b9c9...a89 ja det har jeg. gått på mye. det stjal mange år av mitt liv og er glad jeg skjønte hvor galt det ble og sluttet på dem. jeg var ikke meg selv overhodet og desto mer jeg falt ut desto mer medisin ga de meg. aldri mer Anonymkode: b990b...61f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #17 Skrevet 11. april 2018 På 9.4.2018 den 14.17, AnonymBruker skrev: Men tankene og følelsene mine endrer seg negativt og jeg får også vanskelige tanker. Det er vel ikke meningen? Anonymkode: 9b9c9...a89 Hva tror du skjer dersom du kutter ut medisinen? Og hvorfor snwkker du ikke med legen din om medisinering? Antipsykotika er en medisin for alvorlig psykisk syke. Å diskutere hvordan andre oppfatter sine emdisiner har lite for seg for deg, fordi medisiner vurderes individuelt fra person til person og for de ulike symptomene og sykehistorikken til pasienten. Så snakk med legen din. Anonymkode: d928a...c79
lovedrug Skrevet 11. april 2018 #18 Skrevet 11. april 2018 Går på seroquel 400 mg om kvelden ,gått på det i 10 år og funker bra på meg. Har ingen bivirkninger .
AnonymBruker Skrevet 11. april 2018 #19 Skrevet 11. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du skjer dersom du kutter ut medisinen? Og hvorfor snwkker du ikke med legen din om medisinering? Antipsykotika er en medisin for alvorlig psykisk syke. Å diskutere hvordan andre oppfatter sine emdisiner har lite for seg for deg, fordi medisiner vurderes individuelt fra person til person og for de ulike symptomene og sykehistorikken til pasienten. Så snakk med legen din. Anonymkode: d928a...c79 Jeg har allerede kuttet ut medisinen og det eneste som har skjedd er at jeg føler meg mer som meg selv. Jeg har ikke snakket med legen min om medisinering fordi jeg bare har samtale med ham hver tredje måned. Grunnen til at jeg ønsker å finne en annen antipsykotika er i tilfelle han mener at jeg må begynne på medisiner igjen så er jeg litt forberedt og kan komme med et ønske. Anonymkode: 9b9c9...a89
Raven Emerald Skrevet 11. april 2018 #20 Skrevet 11. april 2018 (endret) Abilify her. Merker jeg blir merkelig uten, så tror vi er "meant to be", jeg og Abilifyen min. Altså, jeg får ikke den ubehagelige følelsen av å ikke være tilstede i egen kropp, og jeg har ikke opplevelsen av å se skumle ting som ikke er der. Så kort sagt, er livet tilpass kjedelig nå, til at jeg kan håndtere det. =P Endret 11. april 2018 av Raven Emerald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå