Gå til innhold

Trene når man har en dårlig dag: avbryte eller pushe gjennom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere andre som trener, tenker spesielt på løping. Jeg begynte å løpe regelmessig for et halvt år siden, og er nå i grei form. Søndag pleier å være dagen for langtur, men i dag så hadde jeg bare ikke formen. Kjente meg tung i beina, hadde småvondt i magen, og var bare ikke "der". Så jeg ga opp etter 6 km på det som skulle være en 15 km tur :icon_frown: Og nå angrer jeg selvfølgelig og tenker at jeg burde ha pushet meg gjennom det. Er jo ikke skadet eller syk, så ingen unnskyldning egentlig. Kunne det kanskje blitt bedre etter hvert?

Hva gjør dere andre når formen ikke er helt på plass? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker man må føle litt på det selv. Noen pusher seg gjennom og føler at de vinner på det. Mens andre pusher seg gjennom og blir enda mer sliten. 

Her må man vel nesten bare lære seg å kjenne seg selv og sin egen kropp

Du har jo vært på en fin tur i dag da, selv om den ikke ble så lang som du hadde planlagt. Vær fornøyd med det om dagen er vond og du følte at du måtte avbryte. Vær fornøyd med det du har gjort

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg gjør akkurat det du gjorde. Jeg trener uansett, men lettere/kortere. Så gratulerer jeg meg selv for at jeg tross alt trente og feirer min egen fortreffelighet.

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet

Jeg presser igjennom: det vil jeg ikke anbefale. Det viser seg ofte å skape mer langdryge problemer.

Anonymkode: 1c512...b0a

AnonymBruker
Skrevet

Føles det veldig tungt dropper jeg økten helt. Da brygger jeg ofte på noe, eller er grunnleggende sliten. Er jeg bare litt slapp, eller har "vondt i viljen", kommer jeg meg ut. Forteller meg selv at jeg minst skal gjennomføre den korte løypa. Da løsner det ofte underveis, og jeg gjennomfører som normalt. Men føles det fortsatt håpløst etter noen km bryter jeg alltid. 

Så for meg er skillet klart at det ikke løsner underveis. Gjør det ikke det er det en fysisk årsak, og da gjør det vondt verre å presse. 

Anonymkode: c000d...a0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lytt til kroppen din. 

Anonymkode: fb3c3...f0a

Skrevet

Jeg har lært meg å ta mer hensyn til kroppen. Er kroppen sliten-sliten så kan jeg droppe en økt. Kanskje gå en liten tur i stedet for bevegelsens skyld, eller faktisk bare sove om jeg trenger det. Er det viljen som er sliten, så presser jeg meg til å trene, men senker kravene/målet - altså, lavere vekter, kortere distanse/mindre motstand/fart. Og så er jeg fornøyd med at jeg har gjennomført *noe*. Prøver kanskje å fokusere på teknikk i stedet. Gjorde det i helgen da det var ganske seigt, men fy så støl jeg er i dag - i motsetning til vanlig. Ofte hjelper det for min del kun å få varmet opp godt når det er viljen som er sliten, så får jeg en grei økt likevel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...