Gå til innhold

Matintoleranser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Berit Nordstrand sier i et Bra godt program angående løk, at all løk er bra etc, og hvis du ikke tåler løk, så har du mest sannsynlig ikke tarmbakterier som elsker løk. Da må en spise syrnet mat først så du får dem inn i "tarmbyen" din først, så kan du spise løk.

Jeg er helt med på viktigheten av tarmbakteriene på generelt basis, men denne tanken var ny for meg, at jeg som har intoleranse i eksempelet om løk skal kunne fikse det. Nå er det egg og ost jeg har intoleranse for, så jeg vet ikke om det er overførbart til å kunne "fikse" tarmen min så jeg kan spise det igjen, men tanken var jo meget interessant. 

Er det noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt særlig tro på folk som tjener penger på andres kosthold. Sjekk med astma og allergiforbundet, eller en lege som er spesialisert på matallergi. 

Anonymkode: 6851e...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at man ikke tåler løk kan være at man er veldig sensitiv pga inflammasjon i mage eller tarm. Inflammasjon skyldes bakterier eller virus i tarmene og/eller magen, og løken dreper disse, det kan man også få reaksjoner av.

Det vil hjelpe å få et sunnere kosthold generelt, og når man spiser syrnede ting, er man gjenre blitt bevisst på kosthold, så man innfører mere frukt og grønnsaker, kutter ut gluten og melkeprodukter etc., og det vil gjøre en forskjell. Men syrnede produkter hjelper ikke stort på bakteriefloraen da de inneholder feil bakterier i forhold til de vi skal ha i tarmene. Det er mye bedre å kjøpe rene tarmbakterier på helsekost, og å spise frukt og grønnsaker som er økologiske. Alt som vokser over jorden inneholder de bakteriene vil skal ha.

Det at du ikke tåler egg eller melkeprodukter kan være at disse matvarene mater patogener. De dyrker nemlig patogener på egg og melkeprodukter i laboratorier, så patogenene lærer å spise det. Og ost er uansett ikke menneskemat, men var jo opprinnelig en type "nødmat" som gjorde at man kunne overleve når man ikke hadde tilgang på så mye annen mat, så ingen bør spise det uansett.

Anonymkode: ab5ff...d82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kraftig intolerant mot alt i løkfamilien og hverken probiotika eller fermentert mat hjelper det minste. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle det, siden reaksjonene oppstår helt andre steder enn i magen. 

Anonymkode: c2297...608

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder meg unna løk men om noen har kamuflert løk i maten min kjenner jeg det i hodet og lymfeknutene på halsen hovner opp og jeg føler behov for å ta en zyrtec. Ingen problemer med mage/tarm

Anonymkode: 0edd2...c3f

AnonymBruker
Skrevet

Dette med mat folk reagerer på er kompliserte greier. Det kan finnes en rekke ulike grunner til at mat tåles dårlig av den enkelte, og tarmflora er en av faktorene. (Men den typen probiotika som hjelper én person, trenger ikke nødvendigvis å være det rette for andre.) En annen er tarmgjennomtrengelighet, noen mener at endometriose fører til økt tarmgjennomtrengelighet, og dermed økt følsomhet for diverse næringsmidler (en allergisk reaksjon, svak eller sterk). Alkohol vil også øke tarmgjennomtrengeligheten. Magesår vil selvsagt gjøre at det er en del stoffer som irriterer, og dermed skaper problemer. For mye og for lite magesyre er ikke bra. Mangel på fordøyelsesenzymer er heller ikke bra (Creon kan hjelpe noen).

Det du må gjøre, er rett og slett prøve deg fram, og se hva som fungerer for deg. Er det en allergisk reaksjon du har, er det lite annet å gjøre enn å unngå det du reagerer på.

Anonymkode: 53fae...595

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på grunnen til at man ikke tåler noe. I noen tilfeller kan man også bli litt dårlig av å spise noe, men det betyr bare at kroppen ordner opp i noe "rusk". Om man spiser noe som dreper dårlige bakterier i magen, så kan man bli dårlig først og bedre senere. Samme med matvarer man ikke er vant til å spise, noen ganger venner magen seg til maten etter en uke elelr to, og man vil ikke reagere slik som man gjorde i begynnelsen

Hva man ønsker å risikere eller eksperimentere med må man nesten avgjøre selv. Men om man har allergi eller fått beskjed av legen at man absolutt må holde seg unna visse matvarer, så holder man seg unna de. Om du på fritiden har merket at du blir litt uggen i magen av løk, så kan du sannsynligvis med trygghet forsøke spise løk i 2 uker uten at du dør av det

Ost er for øvrig dårlig mat og veldig fetende, hindrer kalsiumopptak, så hadde ikke stresset med å forsøke få det inn i kosten, ihvertfall.

Anonymkode: 238a1...c64

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på grunnen til at man ikke tåler noe. I noen tilfeller kan man også bli litt dårlig av å spise noe, men det betyr bare at kroppen ordner opp i noe "rusk". Om man spiser noe som dreper dårlige bakterier i magen, så kan man bli dårlig først og bedre senere. Samme med matvarer man ikke er vant til å spise, noen ganger venner magen seg til maten etter en uke elelr to, og man vil ikke reagere slik som man gjorde i begynnelsen

Hva man ønsker å risikere eller eksperimentere med må man nesten avgjøre selv. Men om man har allergi eller fått beskjed av legen at man absolutt må holde seg unna visse matvarer, så holder man seg unna de. Om du på fritiden har merket at du blir litt uggen i magen av løk, så kan du sannsynligvis med trygghet forsøke spise løk i 2 uker uten at du dør av det

Ost er for øvrig dårlig mat og veldig fetende, hindrer kalsiumopptak, så hadde ikke stresset med å forsøke få det inn i kosten, ihvertfall.

Men du verden så godt det er! :nori: 

Ellers prøvde jeg finne noen kilder til at ost hemmer kalsiumopptak, men det slet jeg med. Jeg finner bare kilder som sier at ost er en god kalsiumkilde. Men du har sikkert en link å vise til? 

Anonymkode: 52ec2...cc8

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ellers prøvde jeg finne noen kilder til at ost hemmer kalsiumopptak, men det slet jeg med. Jeg finner bare kilder som sier at ost er en god kalsiumkilde. Men du har sikkert en link å vise til? 

Ja, ..cc8, det lurer jeg også på! For jeg finner også bare (solide) kilder som anbefaler meieriprodukter, inkludert ost, mtp kalsiumet vi må få i oss. 

Men så har jeg ikke sjekket youtube-universitetet, da :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Amawhatsnot said:

Ja, ..cc8, det lurer jeg også på! For jeg finner også bare (solide) kilder som anbefaler meieriprodukter, inkludert ost, mtp kalsiumet vi må få i oss. 

Men så har jeg ikke sjekket youtube-universitetet, da :fnise:

Du har ikke sjekket asiatiske land som ikke spiser melkeprodukter heller. Norge er på topp når det gjelder benskjørhet. Asiatiere som ikke tåler melkeprodukter har mindre benskjørhet. Mennesker som ikke spiser og drikker melk og melkeprodukter har bedre benhelse enn oss

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

google f.eks. "dairy consumption and osteoporosis", veldig spennende tema egentlig.

Anonymkode: 7fd38...8f0

Skrevet (endret)

De har et helt annet kosthold enn oss, ikke bare mht kalsiuminntak via melkeprodukter. For eksempel spiser de betydelig mer fisk enn oss, noe som også er en bra kalsiumkilde. De spiser soya, noe som kan bety at de kommer senere i overgangsalderen, og det er ofte da benskjørheten setter inn hos kvinner iallfall. De er mykere enn oss og er lavere enn oss. (i gjennomsnitt). Alt dette og mere til mener forskerne er grunnen til at det er så lite benskjørhet i f.eks Japan. I tillegg viser forskning at kalsium via melkeprodukter bare hjelper mot benskjørhet når den inntas før overgangsalderen, så om kvinner i overgangsalderen gikk over til japansk kosthold, hadde nok det også hatt betydning for benskjørheten her til lands. 

Endret av Amawhatsnot
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...