AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #1 Skrevet 8. april 2018 Er dette lov? Vet om diskrimineringslovene i arbeidsforhold, men kan bedriften på forhånd si at du må være kristen? I utlysningen står det at jeg må identifisere meg med deres ideologi, livssyn, etc. Det er en kristen ungdomsorganisasjon. Er ikke religiøs, men har god kjennskap til kristendom, respekt og forståelse, og hvis jobben min blir å involvere barn i kristne arrangementer så gjør jeg jo det uten noen hinder. Men om de skulle spørre på jobbintervju om jeg er kristen, eller hvilken menighet jeg hører til eller noe, så må jeg jo være ærlig. Men de har vel strengt tatt ikke lov å spørre uansett? Anonymkode: fba83...2e9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #2 Skrevet 8. april 2018 Jeg tror det er lov i kristne organisasjoner, ja. Anonymkode: bddcf...b22 6
Ønskergraviditet Skrevet 8. april 2018 #3 Skrevet 8. april 2018 Jeg var på jobbintervju til en kristen skole, og der sa de at de ikke spurte om livssyn, men at de forventer at du synes det er Ok at skolen har kristne verdier, synger for maten osv 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #4 Skrevet 8. april 2018 Trossamfunn og livssynsorganisasjoner kan stille slike krav hvis det er nødvendig for at jobben skal kunne utføres på en tilfredsstillende måte, så det kommer jo an på hva jobben innebærer. Når de i utlysningen krever at du skal «identifisere deg med» deres livssyn og ideologi, innebærer det i alle fall at du ikke kan ha tatt et aktivt standpunkt MOT disse verdiene. De har tydeligvis ikke stilt krav om medlemskap i en gitt menighet, så det kan de ikke spørre deg om, men de forventer at du i det minste har en kristen tro. Anonymkode: 7df83...6ae 8
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #5 Skrevet 8. april 2018 Om du søker som prest er det nok en fordel Anonymkode: 44232...676 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #6 Skrevet 8. april 2018 Hvorfor søke på den jobben når du ikke oppfyller kriteriene? Det er en kristen organisasjon så de har såklart lov til å ha kristen som kriterie. Blir som om man utlyser revisor jobb , og har krav som utdannet i regnskap som kriterie. Du er ikke kvalifisert til denne jobben om du ikke er kristen. Anonymkode: 26d9c...d79 3
Hulderen Skrevet 8. april 2018 #7 Skrevet 8. april 2018 I en kristen ungdomsorganisasjon så er det naturlig at alle lederne er kristne. 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #8 Skrevet 8. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor søke på den jobben når du ikke oppfyller kriteriene? Det er en kristen organisasjon så de har såklart lov til å ha kristen som kriterie. Blir som om man utlyser revisor jobb , og har krav som utdannet i regnskap som kriterie. Du er ikke kvalifisert til denne jobben om du ikke er kristen. Anonymkode: 26d9c...d79 Nei det blir ikke som om det. Utdanning og livssyn er 2 vidt forskjellige ting. Anonymkode: fba83...2e9 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #9 Skrevet 8. april 2018 6 minutter siden, Ønskergraviditet skrev: Jeg var på jobbintervju til en kristen skole, og der sa de at de ikke spurte om livssyn, men at de forventer at du synes det er Ok at skolen har kristne verdier, synger for maten osv Problemet er at de ikke er kristne likevel. Jeg mener ikke som i, "denne sekten er riktig", eller som i, "de er medlemmer av feil nyanse av troen". Jeg mener bokstavelig som i, "følger Kristus livssyn/livsfilosofi". Ta Judas. Den vanlige historien er at han kysset Jesus og det var en stor synd, han var en forræder og fortjente den straff han ga seg selv ved henging. Men folk glemmer at Judas Iskariot ble tatt til side av Jesus. Jesus fortalte han at han visste hva Judas ville gjøre og han tilga Judas for det som ville skje. Judas nektet og nektet og nektet. Så kom kvelden, han gjorde som Jesus sa. Men den synden var han alt tilgitt! Det som var Judas store synd var at trass at han fått den tilgivelsen av Jesus personlig og likevel ikke tok den imot. Han vendte ryggen til Jesus tilgivelse. Så gikk han og hengte seg. Slike skoler ser ikke slik på det. For de har ikke Jesus livsfilosofi, livssyn. De er ikke kristne. De er bare opptatt av å være en del av et fellesskap og si ting som gjør at de passer inn i fellesskapet. Anonymkode: 68d22...33c
Ichiko Skrevet 8. april 2018 #11 Skrevet 8. april 2018 Just now, AnonymBruker said: Nei det blir ikke som om det. Utdanning og livssyn er 2 vidt forskjellige ting. Anonymkode: fba83...2e9 Den AB du siterte, sammenlignet to tilsvarende kriterier, da går det an å skrive "som om". Her er uansett et utdrag fra Diskrimineringloven: Quote § 7.Forbud mot å innhente opplysninger ved ansettelser Arbeidsgiver må ikke i utlysning etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi opplysninger om hvordan de stiller seg til religiøse eller kulturelle spørsmål. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente slike opplysninger på annen måte. Forbudet i første ledd gjelder ikke dersom innhenting av opplysninger om hvordan søkerne stiller seg til religiøse eller kulturelle spørsmål er begrunnet i stillingens karakter, eller det inngår i formålet for vedkommende virksomhet å fremme bestemte religiøse eller kulturelle syn og arbeidstakerens stilling vil være av betydning for gjennomføringen av formålet. Dersom slike opplysninger vil bli krevet, må dette angis i utlysningen av stillingen. Håper dette er oppklarende.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #12 Skrevet 8. april 2018 2 minutter siden, Hulderen skrev: I en kristen ungdomsorganisasjon så er det naturlig at alle lederne er kristne. Jeg har en extrajobb som timelærer innenfor en faglinje på en kristen folkehøyskole. Kravet var at jeg måtte være medlem i statskirken. Inget krav om å være personlig kristen. Anonymkode: 3867d...fd4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #13 Skrevet 8. april 2018 Takk for svar alle sammen! Jeg søker på jobben, så får det briste eller bære. Ha en fin dag videre. Anonymkode: fba83...2e9 2
Serafin Skrevet 8. april 2018 #14 Skrevet 8. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette lov? Vet om diskrimineringslovene i arbeidsforhold, men kan bedriften på forhånd si at du må være kristen? I utlysningen står det at jeg må identifisere meg med deres ideologi, livssyn, etc. Det er en kristen ungdomsorganisasjon. Er ikke religiøs, men har god kjennskap til kristendom, respekt og forståelse, og hvis jobben min blir å involvere barn i kristne arrangementer så gjør jeg jo det uten noen hinder. Men om de skulle spørre på jobbintervju om jeg er kristen, eller hvilken menighet jeg hører til eller noe, så må jeg jo være ærlig. Men de har vel strengt tatt ikke lov å spørre uansett? Anonymkode: fba83...2e9 Mange jobber innen helsevesenet har et kristen verdigrunnlag. F.eks. Borgestadklinikken eller Lovisenberg diakonale sykehus. Tror det er greit at du er enig i det samme verdigrunnlaget hvis du skal jobbe på sånne steder. 2
Serafin Skrevet 8. april 2018 #15 Skrevet 8. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette lov? Vet om diskrimineringslovene i arbeidsforhold, men kan bedriften på forhånd si at du må være kristen? I utlysningen står det at jeg må identifisere meg med deres ideologi, livssyn, etc. Det er en kristen ungdomsorganisasjon. Er ikke religiøs, men har god kjennskap til kristendom, respekt og forståelse, og hvis jobben min blir å involvere barn i kristne arrangementer så gjør jeg jo det uten noen hinder. Men om de skulle spørre på jobbintervju om jeg er kristen, eller hvilken menighet jeg hører til eller noe, så må jeg jo være ærlig. Men de har vel strengt tatt ikke lov å spørre uansett? Anonymkode: fba83...2e9 Og nei, de har ikke lov til å spørre deg om religion. Men arbeidsgiver kan jo informere deg om hvilke verdier som er viktige for den enkelte arbeidsplassen. Og om du godtar dette verdigrunnlaget.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2018 #16 Skrevet 8. april 2018 Bare å bli kristen, det. Det nye arbeidslivet skal være fleksibelt, å bytte tro eller verdigrunnlag dersom arbeidsgiver krever det er bare en av tingene arbeidstakere får venne seg til. Anonymkode: 9367b...b12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå